חוקי החמץ והבוררות בבתי הדין: הבטחות של משה גפני יוצאות לדרך

מדובר בשני חוקים שיזמה יהדות התורה, שיבטלו שתי פסיקות של בג"ץ • בייעוץ המשפטי לממשלה מתנגדים לשתי הצעות החוק • ח"כ יוליה מלינובסקי מתנגדת: "מפה הדרך סלולה למדינת הלכה"

חרדים 10
כ"ח שבט התשפ"ג / 19.02.2023 10:12

ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לתמוך היום (ראשון) בשתי הצעות חוק של יהדות התורה, שמבקשת לבטל שתי פסיקות של בג”ץ: חוק החמץ של ח”כ משה גפני שיאפשר איסור הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח, וחוק הבוררות שיאפשר לבתי הדין הרבניים לשמש בוררים בהסכמת הצדדים.

כמו כן, תתמוך הוועדה בהצעה להקמת ‘ועדה לענייני קבורה’ בראשות יו”ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף, שתדאג לקבורת שדה ביישובים שמעוניינים בכך.

לפני כשלוש שנים קבע בג”ץ שמאבטחי בתי החולים אינם יכולים למנוע הכנסת חמץ לשטח בתי החולים. הצעת החוק של גפני מבקשת להחזיר את המצב לקדמותו ולקבוע שבמוסדות רפואיים, המציגים עצמם ככשרים – יהיה אסור להכניס חמץ בחג הפסח.

בייעוץ המשפטי לממשלה מתנגדים לחוק וטוענים כי ההצעה מעוררת “קשיים חוקתיים ניכרים” ויש לחפש חלופות “מבלי שיהיה בהם כדי לפגוע יתר על המידה בזכויות החולים”.

על סמכות בתי הדין הרבניים קבע בג”ץ לפני 17 שנים, בהרכב בראשות השופטת אילה פרוקציה, כי בתי הדין הרבניים אינם יכולים לדון מתוקף חוק הבוררות בהסכמת הצדדים בנושאים אזרחיים, משום שסמכות זו לא מעוגנת בחקיקה.

הצעת החוק של יהדות התורה למעשה מעגנת את הסמכות הזו, ותחזיר את המצב שלפני פסק הדין.

גם להצעת חוק זו הייעוץ המשפטי מתנגד, ומביע חשש כי לפי הנוסח הנוכחי יהיה לחץ על צד אחד להסכים להגיע לבית הדין.

ח”כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו הגיבה: “היום עולה לוועדת שרים לחקיקה הצעת החוק של גפני שתאפשר לבתי הדין הרבניים לפסוק בנושאים אזרחיים ותחזק אותם, כל זאת כשבמקביל הממשלה מחלישה את מערכת המשפט ומפה הדרך סלולה למדינת הלכה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות