האם ברקת ניצח בהקצאת מגרש בקריית יובל לחילונים?

נחמן גור
|
י"ט אלול התשע"ד / 14.09.2014 17:31
היום התקיים דיון בוועדה המחוזית לתכנון ובניה על הקצאת ‘מגרש וורבורג’ בקריית יובל ל’ישיבה החילונית’ • כעת החל הקרב מי ניצח? אפשטיין וויצמן טוענים: הבאנו הישג אדיר • מנגד, גורמים חרדים טוענים: ההיפך • הפרוטוקול המלא

מי ניצח? הרוחות בספרא שוב סוערות, והפעם סביב החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בנוגע להקמת ישיבה חילונית במגרש בקרית יובל.

ראשיתו של הסיפור, ראש העיר ניר ברקת, ביקש להקצות מגרש בקריית יובל המכונה “מגרש וורבורג” ל’ישיבה החילונית’, החרדים התנגדו לכך בכל תוקף וטענו כי השטח מיועד לגני ילדים, ובלאו הכי ישנו מחסור חמור בגנים בקריית יובל.

בישיבת המועצה האחרונה, שנערכה בקדנציה הקודמת, הצליחו החרדים, בהובלת סגן ראש העיר דאז, יצחק פינדרוס, ויחד עם חבר המועצה נחמניאל סבן, שכיהן אז כחבר המינהל הקהילתי בקריית יובל, לגבש רוב נגד ברקת, והעברת המגרש לידי הישיבה החילונית נדחה, כשהדיון עובר לוועדה המחוזית.

היום, התקיים דיון נוסף בוועדה המחוזית, ובסופו נקבע כי ההחלטה הסופית בנושא תינתן בעוד 90 יום. חברי הוועדה המחוזית, סגר”ע חיים אפשטיין וחבר המועצה יוחנן וייצמן מיהרו להציג זאת כהישג שלהם, וכניצחון לציבור החרדי במאבק על המגרש ואופיה של קריית יובל.

אלא שמקריאת פרוטוקול הדיון, עולה תמונה שונה במקצת. הוועדה כאמור לא דחתה את העברת המגרש לידי הישיבה החילונית, יתרה מכך מקריאת הפרוטקול נראה כי הוועדה נוטה לאשר את הקצאת המגרש לישיבה החילונית.

“על אף החשיבות הרבה שבמתן מענים לצרכי היום יום שהועלו” נכתב בפרוטוקול, “הרי שזו אינה מייתרת את הצורך במתן מענים לצרכים נוספים, חשובים לא פחות, המאפשרים את יצירתה של תשתית צרכי תרבות ופנאי איכותית בשכונה ויצוין כי מדובר בשכונה העומדת בפני פיתוח אינטנסיבי בשנים הבאות, בהתאם לתכנית המתאר 2000 ולתכנית האב יובלים גנים”.

“הועדה לא שוכנעה מדברי המתנגדים, כי הצורך בגני ילדים במתחם, גובר על צרכים אחרים, הן אלה המבוקשים בתכנית והן כאלה שהועלו בעת הדיון. יחד עם זאת, הועדה לא שוכנעה שהשימושים המבוקשים בתכנית, הם השימושים המיטביים בשטח הציבורי שבתחום התכנית.

ראשית, לא השתכנעה הועדה כי אמנם לא ניתן להקצות שטח לגני ילדים במבנה הציבורי שיוקם, וזאת בין היתר לאור אי הבהירות בהגדרת אופיו של הבניין המבוקש. שנית, לא השתכנעה הועדה כי פתרונות חלופיים לגני ילדים באזור אינם קיימים. שלישית, על אף הצורך הברור בשימושי פנאי וקהילה שהועלה, הרי ששימושים אלה לא הובהרו עד תומם במסמכי התכנית ובעת הדיון, וכן לא הובהרו הצרכים עצמם והיקף השטחים הנדרש עבורם”.

לאור זאת החליטה הוועדה המחוזית, להחזיר את הדיון לוועדה המקומית, שהתבקשה להציג בתוך 90 יום “בחינה כוללת של שטחי הציבור הקיימים והנדרשים באזור, זאת הן בהתייחס לצרכים קיימים והן לצרכים עתידיים וכן בהתייחס לתכנית האב יובלים גנים ולשלד הציבורי השכונתי המתווה בה”.

בנוסף, הדיון התקיים בוועדת המשנה להתנגדויות, בה אפשטיין וויצמן כלל אינם רשאים להשתתף או להצביע.

גורם בכיר בסיעות החרדיות אומר לחרדים10, “באים אנשים שלא עבדו על הסיפור, ומוציאים כותרות שאין בהם ממש. במקום לרוץ לתקשורת, עדיף שירוצו בין חברי הוועדה המקומית ויגייסו רוב לדחיית התוכנית, כפי שאנו עשינו בעבר ונמשיך לעשות”.

חיים אפשטיין אמר לחרדים10: “בהחלט מדובר בהצלחה חסרת תקדים. מדובר בדיון של התנגדויות בו אינני יכול להצביע באופן מעשי, אך בפעילות מאחורי הקלעים של עמיתי הרב ויצמן ושלי, ולאחר אינספור ישיבות ודיונים עם רוב חברי הועדה, הצלחנו ברוך השם להביא להצלחה אדירה לרווחת התושבים החרדיים”.

יוחנן ויצמן מסר בתגובה לחרדים10: “הדיון הוא לא לכל חברי הוועדה, אלא לחברי וועדת התנגדויות,  לנציגי העיר אסור להשתתף. לא מדובר בדחיה מוחלטת אלא בהחזרה לוועדה המקומית שדעתה ידועה.

המחסור בגנים באזור הוא ברור ועמדה זו הועברה גם לגורמים העירוניים על ידי הרב ליצמן שהזכיר שגם בהסכם הקואליציוני הסכימו כל הסיעות לתת לכל אחד את צרכיו בשכונתו גם בשכונות המעורבות.

אני מקווה שהיושר והצדק ינחו את כולם”. סיים וייצמן.

וועדה מחוזית מגרש וורבורג קריית יובלוועדה מחוזית מגרש וורבורג קריית יובל