המפכ”ל מזהיר: “כל גופי הביטחון נערכים למצב של ניסיון רצח פוליטי”

על היחסים עם השר בן גביר: "אנחנו לומדים לעבוד אחד עם השני, אף אחד לא יחליף את שיקול הדעת של המפכ"ל ומפקדיו" • אזהרה מהמצב המתוח: "אנחנו במדרון תלול"
חרדים 10
כ"ז שבט התשפ"ג / 18.02.2023 21:37

המפכ”ל קובי שבתאי העניק הערב (מוצאי שבת) ריאיון ב’פגוש את העיתונות’ וסיפר על היחסים עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמצב הפוליטי המתוח.

תחילה הגיב לדרישת בן גביר לצאת ‘חומת מגן 2’ במזרח ירושלים – ואמר “יש מבצע והוא כולל פעילויות אכיפה נגד מחוללי פשיעה וגורמי טרור במזרח ירושלים. אנחנו לא מבצעים ענישה קולקטיבית והפעילות שלנו היא כירורגית נגד אותם גורמים. אנחנו עושים זאת בשיתוף צה”ל והשב”כ”.

הוא סיפר: “יש לא מעט התרעות לפיגועים, בשבועות האחרונים נחשפנו לעלייה של ממש בכמות ההתרעות. החשש שלנו הוא מהלא נודע, ממפגעים בודדים. התקופה היא מתוחה, יש פה אדים לא פשוטים באוויר שיכולים להחריף את המצב, בעיקר בתחום הפח”עי. אני לא הייתי מכנה את המצב עכשיו אינתיפאדה, אך יש כאן הסלמה”.

המפכ”ל טען בריאיון שיש להרחיב את מספר הרישיונות לנשק: “אני בדעה שמי שיכול – שיישא נשק. כל מי שהיה לוחם ביחידה קרבית בצה”ל, נמצא מתאים מבחינת הקריטריונים ועובר את ההכשרות. אזרחים הצליחו בעבר לא פעם לסכל פיגועים. יחד עם זאת, יש לעשות זאת בשום שכל ולתת את הכלי הזה רק למי שנמצא מתאים ועובר את ההסמכה כדי שלא יהיה נשק בידיים לא נכונות. אי אפשר שיהיה שוטר בכל פינה ובכל נקודת זמן”.

על היחסים עם בן גביר אמר: “אני נשאר ולא מתפטר. אני לא חושש משום אירוע ומשום עימות. יש משברים מסוימים שמתגברים עליהם ועוברים אותם, אין לי כוונה להתפטר. כבודו של השר במקומו מונח, השר קובע את מדיניות משטרת ישראל וכך פעלנו וכך נמשיך לפעול. יחד עם זאת, אנחנו כפופים כולנו לחוק והקו המנחה שלנו הוא החוק במדינת ישראל.

“מה שאני אומר לשר זה בחדרי חדרים וביני לבינו. אבל בעיקרון יש שיח בינינו והשיח הוא פתוח. השר אומר לי מה הוא חושב ורוצה, אני מכבד את כולם. הוא נבחר ציבור, אך יחד עם זאת חובתי להגיד את עמדתי המקצועית”.

על החלטת השר לזמן את מפקד מחוז ירושלים דורון תורג’מן לשיחת בירור בעקבות “אובדן השליטה של המשטרה לחבורת אנרכיסטים” – אמר המפכ”ל: “זכותו של השר לברר דברים ולשוחח עם מפקדים, כמובן בתיאום. ספציפית באירוע הזה, אני אמרתי שלא מקובל לדבר עם מפקדים בשטח בזמן שהאירוע עדיין מתנהל. המסר הועבר ואנחנו לומדים לעבוד אחד עם השני. כל אחד מכיר את הגבולות”.

המפכ”ל שבתאי התייחס בריאיון גם לחוק שכונה ‘חוק בן גביר’ ומאפשר לשר לביטחון לאומי לקבוע את מדיניות המשטרה: “אף אחד לא יכול להחליף את המפכ”ל ומפקד המחוז בשיקול הדעת בעניין כזה או אחר. בן גביר קובע את המדיניות, במסגרת המדיניות יש שיקול דעת של המפקד בשטח. בן גביר לא מחליף את המפקד בשטח”.

המפכ”ל ספג ביקורת על כך שהגיע לבת המצווה של בתו של בן גביר, אך אמר שאינו מצטער ומצא לנכון להגיע לאירוע: “הגעתי לבת המצווה ורכשתי מכספי מתנה, הבאתי ספרים. ידעתי שהולכים להיות רעשי רקע כתוצאה מההגעה. אותי לימדו דרך ארץ. ברגע שאדם מזמין אותך ומכבד אותך, תכבד אותו חזרה. כל השיח והוויכוח היה תקשורתי, לא ביני לבין איתמר, באותו הזמן. כשהוא הזמין אותי באופן אישי לאירוע מצאתי לנכון לכבד אותו ולהגיע לאירוע”.

על רקע ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית, והאיומים על מלחמת אחים, המפכ”ל הביע דאגה עמוקה מהמצב – ואף חשש מרצח פוליטי: “המצב מדיר שינה מעיניי. אנו נמצאים במדרון תלול של שיח מתלהם. זו הזדמנות לקרוא לכולם לקחת אוויר ולא להגיע לאלימות מילולית.

“לפי החלטת ראש הממשלה והשר לביטחון לאומי, אנו מקימים השבוע צוות חדש בראשותה של ראש חטיבת החקירות של משטרת ישראל, שלומית לנדס, שיעסוק בכל סוגיית ההסתה”, פירט המפכ”ל. “חווינו זריקת רימון להפגנה ורצח של ראש ממשלה – ההסתה שיש היום כלפי כל הגורמים, והכמות של הח”כים שנמצאים תחת איום, היא מדאיגה. חייבים להוריד את גובה הלהבות. נעשה כל שעולה בידינו על מנת למנוע פגיעה באיש ציבור. כל גופי הביטחון נערכים לכך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות