ראשי ‘הפתוחה’ תקפו את הרפורמה – וכך הגיבו להם סטודנטים חרדים

ראשי 'האוניברסיטה הפתוחה' שיגרו מכתב לכלל הסטודנטים, בין יתר מאות סטודנטים חרדים, בו תקפו את הרפורמה המשפטית לחיזוק מערכת המשפט • סטודנטים רבים זעמו - והריצו 'עצומה' נגד המהלך • סטודנט חרדי: "לא אמורים לשלוח לנו מכתבים פוליטיים"
ישראל יוספי
כ"ה שבט התשפ"ג / 16.02.2023 21:25

בתחילת השבוע, עוד לפני ההפגנה מול הכנסת,  שיגרה ‘האוניברסיטה הפתוחה’ מכתב לכלל הסטודנטים, בין יתר מאות סטודנטים חרדים, בו היא מציגה עמדה פוליטית כלפי הרפורמה המשפטית שמקדמים הממשלה והמפלגות החרדיות.

במכתב – בחתימת דורית ביניש, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר ונגידת האוניברסיטה הפתוחה, ד”ר אורי ירון  יו”ר הועד המנהל, פרופ’ מימי איזנשטדט
נשיאת האוניברסיטה הפתוחה, פרופ’ גיא מירון המשנה לנשיאת האוניברסיטה הפתוחה, ורות שוהם מנכ”לית האוניברסיטה הפתוח –  נכתב:

“אנו חשים חובה מוסרית, מוסדית  ולאומית לפנות אליכם, להשמיע את קולנו ולהתריע מפני האיום על הדמוקרטיה הישראלית והאקדמיה הישראלית״.

בהמשך המכתב נאמר: “בשבועות האחרונים אנו עדים לקידום מואץ של רפורמה משפטית הצפויה לשנות מן היסוד את מערכת האיזונים והבלמים בין רשויות המדינה. שינוי הכללים מתבצע בקצב מהיר, ללא דיאלוג או כל נסיון לגיבוש הסכמות רחבות – כנדרש ממהלכים המעצבים מחדש את הבסיס הדמוקרטי של המדינה והחברה בישראל.

“יתרה מזאת, הרפורמה מקודמת תוך רמיסה והתעלמות מהידע האקדמי שנצבר בתחומי המשפט, ההיסטוריה, מדע המדינה, הכלכלה ותחומים נוספים.

“הסערה המשפטית שמתרגשת עלינו מאיימת להחריב את היסודות העמוקים ביותר של ישראל. החקיקה תאפשר כרסום מתמיד ביסודות הדמוקרטיה, בזכויות האזרח, בצדק ובתקינות השלטון. מערכת משפט עצמאית וחזקה היא גם תנאי לשמירה על החופש האקדמי – הבסיס ליכולתנו לחקור, לחדש, לערער על מוסכמות ולבקר את מערכות החברה והמדינה”.

ראשי האונברסיטה ממשיכים וכותבים, ללא הצגת שום עובדות: “האוניברסיטה הפתוחה מושתתת על חתירה תמידית להנגשת ההשכלה הגבוהה ועל השאיפה למתן הזדמנות שוויונית לרכישת השכלה גבוהה איכותית לכל מי שחפץ בה. אנו חוששים כי השינויים המשפטיים יפגעו בזכויות האדם – ובפרט בזכות לשוויון ולחופש ביטוי – באופן שעלול במיוחד להקשות על האוניברסיטה הפתוחה לקיים את משימתה הלאומית.

“האוניברסיטה הפתוחה היא ביתם האקדמי של חברי סגל בכיר, סגל הוראה, סגל מינהלי וסטודנטים וכולנו יחד מייצגים נאמנה את כל גווניה של החברה הישראלית. ברור לנו כי יש בקהילתנו גם רבים שחושבים אחרת או שונה מאתנו.

ראשי האוניברסיטה כותבים עוד: “אנו קוראים לקיום שיח מכבד וסובלני בכל נושא ובפרט בנושא הרפורמה המשפטית, מתוך כיבוד הבעת כל עמדה שהיא. ברוח הסבלנות, השוויון והפתיחות של האוניברסיטה הפתוחה, אנו קוראים מכאן להנהגת המדינה להוביל תהליך של הידברות וגיבוש הסכמה רחבה על עקרונות היסוד המשפטיים המעצבים את המבנה הדמוקרטי של ישראל”.

המכתב עורר זעם רב בקרב סטודנטים רבים הלומדים באוניברסיטה – ואלה ניסחו ‘עצומה’ נגד המהלך:

“לכבוד הנהלת האוניברסיטה הפתוחה.

אנו סטודנטים וסטודנטיות הלומדים באוניברסיטה הפתוחה על שלל תאריה, מוחים בתוקף על המכתב שהוציאה הנהלת האוניברסיטה בעניין הרפורמה המשפטית. אנו רואים במכתב זה פגיעה אנושה בעקרון הפלורליזם בכלל, ובעקרון הפלורליזם האקדמאי בפרט ,אשר אמור להיות נר לרגלי האוניברסיטה .

״במכתבכם לקחת צד בוויכוח פוליטי תוך התעלמות מוחלטת מהצד השני במסווה של ממלכתיות ועוד הגדלתם לעשות וציינתם בסוף מכתבכם כי האוניברסיטה מייצגת את שלל הגוונים בחברה הישראלית.

אנו קוראים לכם לחזור בכם מהמכתב המביש הזה, וזאת על מנת שהאוניברסיטה אכן תייצג את שלל הגוונים בחברה הישראלית ואת שלל הדעות בעם . ככל שלא תעשו זאת אנו נראה זאת כפגיעה בנו הסטודנטים של האוניברסיטה”.

עד כה חתמו על העצומה 890 סטודנטים.

בשיחה עם חרדים 10 מתאר סטודנט חרדי שלקח חלק בעצומה: “הנהלת האוניברסיטה מוטה לצד פוליטי מאוד מסוים, ועוד היא שולחת לי באימייל את הדעות שלה – לא מעניין אותי הדעות שלהם. בנוסף היא לא אמורה לשלוח לנו מכתבים פוליטיים.

“ראשי האוניברסיטה לא הציגו את הדעה השנייה, אלא בחרו רק צד אחד. העצומה היא רעיון מצויין, והיא מאפשרת לנו הסטודנטים להשמיע את הדעות השונות והאחרות – התומכות ברפורמה”.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תגובה
    16/02/2023 23:22
    אורי
  1. אני מסכימה לחלוטין, אני חילונית בכלל והדעות שלי חלוקות לגבי הרפורמה אבל לדעתי זה לא משנה- אוניברסיטה לא צריכה להסליל לדעה פוליטית!!!!

  2. עצומה
    17/02/2023 00:03
    נעמה
  3. לא רק חרדים לקחו חלק בעצומה – גם חילונים וגם דתיים. האוניברסטיה חרגה מגבול הטעם הטוב. הדעות הפוליטיות של ראשי האוניברסטיה אינן מעניינו והמכתב ששלחו לנו מעורר אי נוחות. אני מזמינה את מי שלא חתם לחתום על העצומה.

  4. להגן על הדמוקרטיה זה לא פוליטי. הממשלה רוצה כוח בלתי מוגבל
    17/02/2023 00:08
    אזרח שאכפת לו
  5. ממשלה עם כוח בלתי מוגבל זה לא דמוקרטיה. ממשלה ששולטת בשלוש רשויות זה לא דמוקרטיה. בדמוקרטיה יש 3 רשויות נפרדות ורשות שופטת מקצועית ועצמאית. לא לפוליטיזציה של בחירת שופטים, זה פתח לשחיתות.

  6. די לדיקטטורת בג"ץ
    17/02/2023 14:04
    העם אמר את דברו
  7. הגיע זמן לעשות סוף לדיקטטורת בג”ץ
    העם אמר את דברו, זוהי דמוקרטיה, זה מה שהעם רצה זה מה שהוא יקבל.
    בניגוד לסמאל שתמך בשרון ובנט שהבטיחו משהו אחד לפני הבחירות ועשו משהו אחר אחרי הבחירות, בניגוד לרבין שקרע את העם בזכות רכב שרד לשד גולדפרב .
    אבל יפה הנפש שומרים על הדמוקרטיה בתנאי שהיא תואמת לדעותיהם , רק קמצוץ יהודי וערבי תומך בכם.
    לכו תלמדו ממגורשי גוש קטיף איך לנהל מאבק דמוקרטי, במקום לאיים בנשק, במרד, בירידה מהארץ, בהרס הכלכלה…
    גם כאשר עשו להם את הגרוע מכל, לגרש אותם מביתם, מה שאתם לא מעלים בכלל בדעתכם שמישהו יעשה זאת למחבלים, הם הלכו קמו מהקבר והמשיכו לבנות, לחנך, לעבוד ולהראות מהי ציונות אמיתית.
    שופטים מפחדים להתנגד לדיקטטורת בג”ץ שמא יבולע להם ולא ימונו לתפקידים בכירים, אין הבדל בין שופט שמפחד משופט בכיר יותר לבין שופט שיפחד מפוליטיקאי שלא ימנה אותו ולכן צריך להוציא את הפוליטיקה מבתי המשפט ונבחרי הציבור יצביעו לשופטי צדק ולא לפי אג’נדה פוליטית שהם מייצגים.
    העם רוצה D9.

  8. כן זה הפיצול אישיות
    18/02/2023 23:57
    םםם
  9. וחוסר התודעה כטקטיקה כך מוחקים טענות ברורות כשמש של הצד השני הם בטוחים שהכל מותר כמו כל הדמויות האיומות שהם משוווים אליהם ובטוחים שלנצח חוסר המצפון הצלם התרת הדם ההסתה והפרס לרצח לגיטמציה לו לפשעי אנושות טיהור אתני ועוד ולמעשים שלא נעשים בדיר וכו’ וכו’ ינצחו זו דרכם הרבה יותר מ30/40 שנה להטיל אימה ולהשתיק כאחרוני הדייקטטורים ושוטפי המוח על זה המערכה זה כל הכינויים והטענות האיומות שהם מספרים על אחרים