שרי רוט: לנשיא כזה אריה דרעי לא יכול לסרב, בסוף החוק יקודם • צפו

הפרשנית שרי רוט מחרדים 10 התארחה אצל המגישה ליטל שמש בערוץ 14 • "לא יצביעו על חוק דרעי? הקרדיט לאיחוי גוש הימין רשום על שמו בטאבו ולא נראה לי שמישהו היה רוצה לראות את דרעי בחוץ. בטח לא סמוטריץ'"
חרדים 10
כ"ה שבט התשפ"ג / 16.02.2023 15:42

ליטל שמש: נראה שחברי האופוזיציה לא מוכנים לרדת מהעץ. לאן הדבר הזה הולך?

שרי רוט: תראי, זה היה ברור, אני חושבת שעם כל הקיטורים שיש על חברי הקואליציה שנענו, כביכול, לקריאת הנשיא, אני חושבת שיש כאן טקטיקה מאוד פשוטה. לא מסרבים לנשיא, ובפרט שהוא נשיא – הקשבתי לנאומו, הנאום היה מאד בין הטיפות – לא שמאל לא ימין, הוא השתדל ללכת באמצע.

זה לא נשיא שאומר לך ‘בני עמי בחרו בטרור’ או דברים מהסוג הזה. ולנשיא כזה, לא אריה דרעי יכול לסרב, למרות שגם החוק שלו נדחה טיפה, צריך להיות נימוסי, להגיד את ה’כן’ ושהאופוזיציה תגיד את ה’לא’. למה לא?

ליטל שמש: אז זה עושה רושם שאין בכלל איזו הצעת פשרה שהם מוכנים לקבל, כי שמענו את יאיר לפיד אומר: אני מבקש דחייה של חודשיים עד אחרי פגרת האביב. זה די לומר: אנחנו לא מוכנים בכלל לשבת ולדון.

שרי רוט: יפה מצידו שהוא לא אמר: אנחנו רוצים עד סיום הקדנציה בעוד חמש שנים, ארבע וחצי שנים, ‘רק’ חודשיים, רק במרכאות כמובן… עזבי, אני חושבת שמאד יפה שהקואליציה היא זו שיוצאת הצד הנחמד שאמר ‘כן’ לנשיא ושהאופוזיציה תעשה את העבודה המלוכלכת. אפרופו טלי גוטליב והציוץ שלה, אני חושבת שהטקטיקה היתה מאד טובה. תנו לאופוזיציה, שהיא זו שתגיד את ה’לא’, אנחנו נצא הנחמדים. כלומר, הקואליציה.

ליטל שמש: בינתיים בכירים בקואליציה אומרים היום בראיון לתקשורת חרדית, כי חוק דרעי ירד מחשש שסמוטריץ’ וחבריו יבריזו בהצבעות שדורשות רוב, לאור משבר פינוי הכרם. מה את חושבת על התיאוריה הזו?

שרי רוט: כמקובל בפוליטיקה תמיד ממסחרים בכל חוק, נער הייתי גם זקנתי ואני זוכרת שלפני כל הצבעה, בכל הממשלות, תמיד יש את הסחר-מכר הזה, אני לא אצביע, אני כן אצביע, כל אחד רוצה את הדברים שעוד לא ניתנו לו. זה רוצה את ההתיישבות, זה רוצה את התקציב שעוד לא אושר לו, כל אחד מתמסחר.

פה יש לך את דודי אמסלם שעשה שרירים וירד אחרי שקיבל את ההבטחות, עכשיו זה סמוטריץ’, אחר כך זה יהיה בן גביר, זה מתחלף, אבל אני חושבת שכולם בסוף יצביעו. לא נראה לי שמישהו כמו סמוטריץ’ יזלזל בחברות של אריה דרעי, שאיחד את הגוש במשך כל החודשים שהם היו באופוזיציה. אני חושבת שהקרדיט לאיחוי גוש הימין רשום על שמו בטאבו ולא נראה לי שמישהו היה רוצה לראות את דרעי בחוץ. בטח לא סמוטריץ’, לא נראה לי שהוא מקווה שאריה דרעי יהיה בחוץ ויאיר לפיד בפנים או אפילו לא ‘המחנה הממלכתי’.

ליטל שמש: למרות שצריך לומר שהחלום של דרעי לשוב ולכהן כשר קצת מתרחק עכשיו, כשהנשיא מבקש דחיות ומנסים לפשר. כלומר, כל הדברים הדחופים האחרים קצת נדחקו הצידה.

שרי: תראי, הנשיא דיבר עם דרעי ואני חושבת שהוא מאד ביקש לבוא לקראתו, אז אחד כמו דרעי לא יכול לסרב לו, בטח לא כשהוא נמצא ממש בעין המצלמות, אבל לדעתי זו רק טקטיקה. זה לא יירד מסדר היום. אני גם לא רואה איך באמת אפשר לנהל משרד הבריאות או  משרד הפנים בלי אריה דרעי כשר.

אני רואה איך זה עובד כרגע, הפקידים לא יודעים עם מי הם אמורים לדבר, עם מי לא, יש ממלא מקום, זמני או לא זמני, אי אפשר ככה, משילות לא יכולה להיבנות ככה ובסוף גם שופטי בית המשפט יצטרכו להבין את זה – ואני חושבת שמנדלבליט חשף השבוע, וזה דיבר בעד עצמו, כשאמר שאף אחד לא חשב או לא קיבל הבטחה שדרעי יפרוש. ובכלל, בואי, כשאת מוכרת מכונית את נותנת מילים בעל פה או שבסוף את עושה חוזה בכתב? דרעי לא חתם על שום דבר, ומילים זה  אוויר, זה לא משהו מחייב. נאמר, הבנתי לא הבנתי, האדם הסביר הבין, לא הבין, אני חושבת שחוק דרעי יתקדם בסוף.

ליטל שמש: שרי, את מסכימה עם התיאוריה של שמחה רוטמן לפיה את האופוזיציה לא מעניינת הרפורמה המשפטית יש להם פשוט בעיה עם חילופי השלטון והם יילכו עד הסוף כדי להביא לבחירות?

שרי רוט: אני אמרתי גם בתקופת הממשלה הקודמת. ככה זה עובד במדינת ישראל: הצד שנמצא על המדף ולא ניצח בבחירות עושה הכל כדי לחבוט בצד שנמצא על המגרש וקיבל את המשילות.

ליטל שמש: אבל לא זכורות לי הפגנות בסדר גודל הזה.

שרי רוט: אז לא עלו על שולחנות בכנסת, זה נכון, הפגנות בסדר גודל הזה אולי לא היו אבל אני יושבת בתוך הציבור החרדי, הזעם והכעס שהיו בציבור החרדי שבאו לידי ביטוי בניקוז האוכלוסיה לקלפי ביום הבחירות, העובדה שכל ילד בן 3 ידע להגיד שזו ממשלת הרשע, והרסו לנו את המחירים וגנבו לנו את הקולה 0 ודברים שילדים קטנים ידעו לדקלם אותם, זה משהו שגרם שטיפת מוח רצינית. ואולי בצדק. כל צד שמפסיד רוצה שברוחו תהיה הממשלה הבאה. אבל זה לא עובד ככה, מי שקיבל את השלטון הוא זה ששולט ואין מה לעשות.

וכמו שזה נראה, הממשלה הזו לא הולכת לשום מקום, והיא הולכת לשלוט כאן, והיא חייבת לקיים את הבטחותיה לבוחר. ואת יודעת, יש כעס, כשאני מדברת עם אנשים שהצביעו לליכוד, ובכלל לגוש הימין, ואומרת להם תראו, יכול להיות שירככו קצת את הרפורמה, הם מאד כועסים. הם כאילו אומרים, מי נתן לכם את המנדט? איך אתם יכולים לספסר בחוקים  שאנחנו הבוחרים הלכנו לקלפי ובשביל זה בדיוק נתנו לכם את קולנו. בדיוק בשביל זה!

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות