‘איחוד הצלה’ השיק ‘פינוי מוסק’ ומשרד הבריאות קפץ: אסור לכם

הקרב המר בין 'איחוד הצלה' למד"א עולה לשמיים: ארגון המתנדבים הגדול השיק יחידה חדשה הכוללת שלושה מסוקים רפואיים - שיהיו בכוננות 24 שעות ביממה • אלא שתוך זמן קצר משרד הבריאות הודיע: אין לכם אישור לפעול - רק מד"א רשאי לבצע פינויים מוטסים • איחוד הצלה: אנחנו נמריא
חרדים 10
כ"ד שבט התשפ"ג / 15.02.2023 20:42

ארגון ‘איחוד הצלה’ השיק ביום שני יחידה חדשה לפינוי בהיטס,  המורכבת מ-30 פארמדיקים שעברו הכשרה מיוחדת ומשלושה מסוקים שיפנו נפגעים מזירות קשות ברחבי הארץ.

בהודעה שפרסם ‘איחוד הצלה’ לרגל השקת היחידה נאמר, כי את המסוקים “שיתנו מענה רפואי מיידי בצפון במרכז ובדרום, יטיסו יוצאי מערך המסוקים של חיל האוויר. המסוקים מותאמים במיוחד לפינוי בהיטס ומותקנת בהם תצורה מיוחדת מתוצרת חברת בוכר השווייצרית. כמו כן מצויידים הפרמדיקים המוטסים במצלמות מיוחדות אשר יעבירו בשידור חי מהשטח את המצב בזירה למוקד איחוד הצלה עם אפשרות לשיתוף רופאים ובתי החולים להוראות מיוחדות במהלך הטיפול והפינוי המוטס”.

עוד נאמר בהודעה לתקשורת: “מסוקי היחידה לפינוי בהיטס של איחוד הצלה המצוידים גם בציוד רפואי מתקדם ומאוישים על ידי שני פרמדיקים בכל מסוק שעברו הכשרה מיוחדת, יהיו בכוננות של 24 שעות במשך 7 ימים בשבוע, ויעניקו טיפול רפואי מקצועי ברמה הגבוהה ביותר בשטח ובאוויר”.

אלי פולק, מנכ״ל איחוד הצלה, כינה את המהלך בטקס השקת היחידה: “יום היסטורי בהצלת החיים בישראל”.

על פי התכנית של ‘איחוד הצלה’, היחידה תחל את פעילותה במלואה ב-12 למרץ – בעוד כחודש.

אלא שלפי דיווח של אדיר ינקו באתר ynet, משרד הבריאות הבהיר היום כי ליחידה החדשה אין אישור לפעול – והנחה היום באופן גורף על איסור פעילות של היחידה.

ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, ד”ר הגר מזרחי, כתבה בפנייה חריגה לאלי פולק, מנכ”ל איחוד הצלה: “מד”א הוא ארגון ההצלה הלאומי והאחראי הבלעדי על פינויי חירום רפואי ועל הזנקת מסוקים לפינוי חירום רפואי, לפי שיקול דעתו המקצועי, מכוח תפקידו הסטטוטורי וכפי שמוזכר גם בפסיקה”.

ד”ר מזרחי נימקה את המהלך בכך שבהתאם להחלטת ממשלה, מעביר משרד הבריאות כספים למד”א לצורך הפעלת מערך פינוי חירום מוסק “באופן הנותן מענה לכל המקרים המצדיקים פינוי ובין היתר על מנת שהתשלום עליו לא יושת על נפגעים שאין לגביהם הסדר מזכה על ידי גורם מבטח אחר”.

בהמשך הוסיפה מזרחי: “לעניין אופן הפינוי, יודגש כי אין גורם מלבד מד”א הרשאי להזניק מסוק לצורך פינוי במקרה חירום אזרחי, ובכלל זאת גם לא לאיחוד הצלה. על מנת שמסוק אזרחי יוכל לבצע פינוי חירום נדרשת הזנקה של אותו מסוק מסוים על ידי מד”א, זאת לאחר הערכתו את מידת הצורך בפינוי בהיסק”.

ארגון איחוד הצלה מסר בתגובה: “אנו שמחים ונרגשים להודיע על שיתוף הפעולה עם חברת להק תעופה, אשר הושק ביום שני האחרון, ונועד להעמיד שירות מקצועי ויעיל לטובת אזרחי מדינת ישראל.

“מאז הקמתו ועד היום עובד ארגון איחוד הצלה בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות וכך יהיה גם בעתיד, אולם אין בכך כדי לרפות את ידינו מקידום רפורמות רחבות אשר יצמצמו את זמן ההגעה והפינוי הרפואי, ולמנוע מונופול בתחום הצלת חיים שעלול להאריך את זמני המענה לאירועי חירום בעקבות ‘פינוי בלעדי’.

“אנו סמוכים ובטוחים כי משרד הבריאות מבין את החשיבות העליונה של הצלת חיים במקרי חירום, ומכיר בתרומתם הרבה וארוכת השנים של מתנדבי איחוד הצלה.

“אין חולק כי ביכולתו של ארגון איחוד הצלה ליתן מענה מקצועי לצורך הצלת חיים בפינוי חולים ופצועים בהיטס. הארגון נכון תמיד לשפר את שיתוף הפעולה, ההידברות והקשר הישיר בין כלל הגורמים הרלוונטיים. נדמה כי פגישת היערכות מקצועית בין איחוד הצלה לנציגי משרד הבריאות תניב תועלת רבה להצלת חיים”.

ב’איחוד הצלה הדגישו, למרות המכתב שהתקבל ממשרד הבריאות: “היחידה המשותפת לפינוי בהיטס תחל את פעילותה ביום 12.3.2023, ואנו מודים לכל העוסקים במלאכה”.

חברת ‘להק תעופה’, שאמורה להפעיל את המסוקים, מסרה: “תם עידן מד”א כמונופול היסטורי בתחום ההצלה והפינוי המוסק בפרט. משרד הבריאות יידרש להסביר מדוע ב-2023 הוא לא מאפשר התמודדות על שירותי הצלה ופינוי מוסק והורדת מחירים הנגבים מהקופה הציבורית עבור ספק יחיד בדמות מד”א ללא שום הצדקה”.

 

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בהצלחה לאיחוד הצלה ולחברת להק תעופה
    15/02/2023 22:12
    דפנה
  1. משרד הבריאות תתעוררו!!! אתם עובדים בשביל מדא או עבורנו האזרחים??? ככל שיהיו יותר מסוקים ככה נזכה לשירות טוב יותר

  2. מד"א יעשו הכול כדי למנוע הצלת חיים
    16/02/2023 13:33
    דוד
  3. די עם ההבלים הללו.
    שיתנו לכולם להציל חיים