מג”ב הרס כרם, 17 עוכבו: האיומים של סמוטריץ’ על נתניהו וגלנט

כוחות הביטחון פעלו לפינוי כרם סמוך להתנחלות שילה בבנימין: 17 עוכבו • מתיישבים התבצרו בצמרות עצים • סמוטריץ מאיים: "נתניהו גורר רגליים, אם לגלנט יש בעיה - שישים את המפתחות" • ח"כ לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית חסמה בגופה את כוחות מג"ב וכלי ההרס • צפו
חיים טוויל ואריה ריבקינד
כ"ד שבט התשפ"ג / 15.02.2023 10:43

סיעת הציונות הדתית תתכנס בצהריים (רביעי) לישיבה דחופה במשכן הכנסת, בעקבות עקירת הכרם ומטע הזיתים של חן בן אליהו בעמק שילה בבנימין – וסירוב שר הביטחון יואב גלנט לממש את ההסכם הקואליציוני ולתת לשר האוצר בצלאל סמוטריץ’ את השליטה במנהל האזרחי.

סמוטריץ’ אמר הבוקר: ”עקירת הכרם בעמק שילה היא עוול זועק לשמים שאפשר וצריך היה למנוע. עוול ארוך שנים של המנהל האזרחי ושל בג”ץ. בדיוק כדי להפסיק את הרדיפה ארוכת השנים ואת ההתעמרות המפלה הזו נגד המתיישבים דרשנו וקיבלנו בהסכם הקואליציוני את האחריות על המנהל האזרחי ועל החיים האזרחיים ביהודה ושומרון.

”התכחשותו של שר הביטחון גלנט להסכם החד משמעי וגרירת הרגליים של ראש הממשלה בעניין אינם מקובלים ולא ניתן להם להימשך. מדובר בסעיף שלכולם היה ברור שהוא מרכזי בהסכם שלנו והבסיס לקיומה של קואליציה הוא קיום ההסכמים הקואליציוניים. אני דורש מראש הממשלה להעביר לידי את הסמכויות לאלתר”.

שר האוצר הציע לשר הביטחון להתפטר: ”אם לגלנט יש עם זה בעיה הוא מוזמן לשים את המפתחות. אני משוכנע שיש רבים בליכוד ישמחו למלא את מקומו במשרד הביטחון”.

מוקדם יותר הבוקר שיגר סמוטריץ’ מכתב בהול לראש הממשלה, בעקבות עקירת הכרם. סמוטריץ’ כתב לנתניהו כי הכרם נעקר בשל התמהמהות מימוש ההסכם להעברת הסמכויות על המנהל האזרחי והמתפ”ש לאחריותו – וסיפר: ”לפני כחודש הנחיתי כשר במשרד הבטחון הממונה על המתפ”ש והמנהל האזרחי לבטל את צו השימוש המפריע שהוצא באופן שערורייתי כנגד חן בן אליהו.

”למרבה התדהמה שר הבטחון הפר בגסות את ההסכם הקואליציוני והפך את החלטתי. לא זו אף זו, במקום לממש מדיניות בטחונית התיישבותית השר גלנט בחר להמשיך במדיניות השמאל של השר לשעבר בני גנץ ולעקור את הכרמים אף על פי שהטענות כנגד הכרם הוכחו כשקריות במסגרת ההתדיינות המשפטית”.

סמוטריץ’ דרש מראש הממשלה: ”להקפיא באופן מיידי את עקירת הכרם ולהעביר עוד היום את הסמכויות לידי כפי שמחייב ההסכם הקואליציוני ולמעלה מזאת השכל הישר ומחויבותינו למיליוני הבוחרים שהתחייבנו להם לשנות את מדיניות השמאל של בני גנץ ביהודה ושומרון”.

בסיום דבריו איים: ”הפרת הסכמים תקשה מאוד על התנהלות תקינה של הממשלה והקואליציה”.

רגע לפני סיום הפינוי, ברקע המתקפה החריפה מצד בצלאל סמוטריץ’, הורה ראש הממשלה  לעצור את עקירת העצים הבודדים שעוד נותרו במטע.

כוחות הביטחון שהגיעו הבוקר לעקור את עצי הפרי ואת מטע הזיתים, נתקלו בהפתעה שהכינו להם המתנגדים להרס: על צמרות כמה עצי ברוש בכרם שהו מתיישבים, שקשרו עצמם בעזרת חבלים בגובה רב, וכך הקשו על כוחות הביטחון לפנותם.

עמישב מלט תיעד עצמו על צמרת הברוש. “קשור על צמרת של ברוש בגובה של חמש מטר. לא מוכנים שיעקרו עצים בארץ ישראל. נגמר. לא צו שימוש מפריע לא גזירות הספר הלבן. עם ישראל בא לארץ כדי לטעת, כדי לבנות, לא כדי לעקור עצים. ממשלת ימין על מלא מלא זה המבחן שלכם ואתם מאכזבים”.

עשרות תלמידים מישיבות תיכוניות ומאולפנות הגיעו גם הם בניסיון לעצור את ההרס.

משפחת בן אליהו הגיבה: “לא יתכן שבממשלת הימין על מלא, אנחנו מגיעים למראות כאלו. עבודה של 20 שנה נעקרת ברגע ואין מי שיעצור את העוול הזה. אנחנו קוראים לכל שרי הממשלה לעצור את הדבר הזה ולהגיע למקום”.

ח”כ לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית שהגיעה למקום התבקשה להתפנות על ידי חייל מג”ב וסירבה לזוז. כוחות מג”ב נאלצו להקיף אותה בכדי למנוע ממנה להפריע לפינוי.

עם הגעתה, התבטאה חברת הקואליציה בחריפות ותקפה את שר הביטחון יואב גלנט: “זהו הרס מביש, אנטי ציוני ואנטי מוסרי שמבוצע בעקבות פסק שבג”ץ שנשען על ‘צו שימוש מפריע’ – צו דרקוני שמופעל כנגד יהודים בלבד”.

גם ח”כ צבי סוכות מהציונות הדתית הגיע למקום. “דין הכרם היה שלא להיהרס, ועדת הערר במנהל האזרחי קבעה כי דינו של הכרם שלא להיהרס ולמרות זאת ראש המינהל האזרחי לא נשמע לוועדת הערר והחליט להרוס אותו.

“שוחחתי הבוקר עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ שעל פי ההסכם הקואליציוני הסמכויות בידיו ונוכחתי שלמרות הוראה מפורשת שלו הפינוי ממשיך. אנחנו קוראים לראש הממשלה ולשר גלנט לקיים בהקדם את ההסכם הקואליציוני, לעצור כבר עכשיו את הפינוי הנפשע ולקיים את ההסכמים הקואליציוניים כפי שנחתמו עם הקמת ההמשלה”.

יהודה ולד, מנכ”ל מפלגת הציונות הדתית – שבראשה עומד שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ’, תקף את הפינוי וכתב: “היה אפשר למנוע בקלות את פינוי הכרם בבנימין הבוקר עם ביטול הצו. האשם היחיד בפינוי הוא יואב גלנט. הפתרון הוא העברת הסמכויות כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות