צה”ל מפרסם: כך התבצע “סיכול זהב” של 120 ק”ג סמים • צפו

בין מבצעי סיכול הברחות ומשמרות אינטנסיביות, פגשנו את התצפיתניות כדי לגלות איך נראה סיכול הברחה מהעיניים (ומהמצלמות) שלהן. קיבלנו הצצה ל"סיכול זהב" - מהגדולים ביותר שראה פיקוד הדרום בשנים האחרונות. ורק הלילה נחשפנו להברחת ענק נוספת
איה חיימוביץ', מערכת את"צ
כ"ב שבט התשפ"ג / 13.02.2023 18:10

92 ק”ג קוקאין והרואין, ו-28 ק”ג חשיש בשווי של כ-50 מיליון ש”ח – כל זה נמצא בשבוע שעבר בתא המטען של חשוד אחד, אותו עצרו כוחות שהוזנקו למקום. הברחות כאלה, מעבר לגבול מצרים, לא עולות בדרך כלל על שני מיליון שקלים, אך הפעם סוכל הניסיון הגדול ביותר שראה פיקוד הדרום בחמש שנים האחרונות.

כיצד יודעים שמתרחש ניסיון הברחה, מהו סיכול זהב ואיך מבצעים אותו בשניות בודדות? שמענו מהתצפיתניות, שממש בשבוע האחרון לקחו חלק במבצע הסיכול המוצלח, על איך סוגרים מעגל – פעולה אחר פעולה.

ממצלמות התצפית, דרך הדיווח בקשר ועד לסיכול ההברחה

יום ראשון בערב, מחלקת המודיעין בחטמ”ר יואב מקבלת מידע מהותי ולא שגרתי: בשעות הקרובות עשויה להתרחש הברחת ענק, כזו שלא נראתה בדרום הארץ כבר זמן רב. איפה ומתי – עוד לא ברור, אפילו לא אם ההברחה וודאית. הדבר היחיד שבטוח: חשוב להיות ערניים.

20:00 – טור’ אושר אטון וטור’ רעות, תצפיתניות בגדוד “מגן אילת” (727), עולות למשמרת בת ארבע שעות. הן מתוודעות למידע המודיעיני על ההברחה שצפויה להתרחש, ומקבלות הוראה ברורה – תהיו חדות כמו תמיד, אבל בשעות הקרובות – במיוחד. הן דרוכות לכל מקרה, מכירות כל סנטימטר בגזרתן ויודעות לשים לב לכל שינוי שחל בה. כשהרגע הקובע יכול להימשך שניות בודדות, אי אפשר לא להיות מרוכזות.

בזמן הזה כוחות צה”ל, ימ”ס ומשטרה החלו להיפרס על פני הגזרה כולה – בנקודות מפתח מאילת ועד למצפה רמון, וחיכו לרגע האמת.

לתצפיתניות יש עמדות ‘חופפות’, כלומר שחלק מהשטח עליו כל אחת מהן אחראית, חופף לשל השנייה. החפיפה מאפשרת להן לשתף פעולה במעברים של תנועה חשודה בין הגזרות, ובעוד כמה דקות ממש – זה יהווה מרכיב מהותי בסיכול ההברחה.

טור’ רעות שמה לב לתנועת רכב חשוד בצד המצרי, המתקדם במהירות לעבר הגדר. תוך שניות בודדות, גם טור’ אטון התמקדה באזור, הפעם מהצד הישראלי, וראתה חשודים נוספים מתקדמים לעבר צידה השני של הגדר. הן עולות בקשר ומדווחות על התנועה החשודה.

בצד המצרי, החשודים מגיעים עם הרכב לגדר, חותכים אותה, ומעבירים שקים גדולים דרכה. הרכב החשוד בצד הישראלי מתקרב אל הגבול, אוסף את השקים ומתחיל לנסוע במהירות חזרה הרחק מהגדר.

התצפיתניות מקבלות הוראה חשובה: את ההברחה הזאת לא עוצרים ישר, אלא נותנים לה לקרות. אבל למה שכוחות הביטחון יאפשרו להברחה להמשיך כמתוכנן? ההסבר דווקא פשוט: אם ניתן לסיטואציה להמשיך, נוכל לעצור את החשוד, יחד עם הסמים ולאסוף ראיות מוחשיות ומרשיעות.

לאחר שההברחה “התבצעה בהצלחה” – הכוחות בשטח נכנסו לפעולה. לוחמי האיסוף של גדוד 727 בשיתוף עם כוחות המשטרה והימ”ס החלו במרדף.

בעזרת מידע רלוונטי ומתעדכן מהתצפיתניות, הם הקיפו את החשוד ויצרו מצב ‘חניקה’, בעודם סוגרים עליו לאט לאט. וכך בשעה אחת עשרה בלילה, המרדף הגיע לסיומו, כאשר החשוד איבד שליטה על רכבו באזור מכתש רמון, והתהפך.

שניות לאחר תפיסת החשוד, הם הבינו את גודל האירוע – כמות עצומה של סמים, ו’סיכול זהב’, בו נתפס המבריח עצמו, יחד עם מה שניסה להבריח.

שבוע בלבד לאחר הסיכול הגדול ביותר בחמש השנים האחרונות – הלילה, “סיכול זהב” נוסף התרחש במרחב אוגדה 80. הפעם, תצפיות צה”ל זיהו ארבעה חשודים בעת שאלו ניסו להבריח סמים בשווי מוערך של כ-2.3 מיליון ש”ח משטחי מצרים לישראל.

לוחמי צה”ל הוזנקו למקום ע”י התצפיתניות, ממש כמו בסיכול הקודם, ותפסו את החשודים עם כ-90 ק”ג של סמים. החשודים שנעצרו, הסמים שהוחרמו והאמצעים ששימשו את המבריחים הועברו להמשך טיפול משטרת ישראל. שני הסיכולים הללו הם חלק ממבצע ממוקד שנועד ליצירת “סיכולי זהב” בחודש האחרון.

“הגדוד הביא לעלייה באפקטיביות סיכולי ההברחות בגזרה בעזרת החדות והדיוק של כוח התצפיתניות והלוחמות”, מתגאה מ”פ תצפיות בחטמ”ר יואב, סרן שירז לדני, “ההצלחות המבצעיות קורות בזכות האנשים הנחושים שעובדים מסביב לשעון, וההירתמות של הכוחות למשימה”.

עבור טור’ אושר אטון וטור’ רעות, זו תהיה משמרת שהן לא ישכחו לעוד זמן רב. “תוך כדי האירוע, שקורה ממש בדקות בודדות – יש אדרנלין”, הן מסכמות, “אבל כשהוא מסתיים אנחנו מבינות פתאום מה עשינו. אין ספק שהעבודה הקשה משתלמת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות