לפיד התחנן לח”כים ושרים בליכוד: אתם יכולים לעצור, זה בידכם

אריה ריבקינד
|
כ"ב שבט התשפ"ג / 13.02.2023 14:56
לפיד פנה בהצהרה בכנסת אל חברי הליכוד וביקש מהם לסייע בעצירת החקיקה: “אתם לא יכולים להיות חתומים על זה” • דנון השיב לו: “לפיד – לא מאוחר לעצור! האחריות היא גם בצד שלך, עצור את ההסתה המשתוללת” • ליברמן: “בממשלה הבאה לא נסכים לתורתו אומנותו – אפילו לא אחד”

ראשי מפלגות האופוזיציה מסרו בצהריים (שני) הצהרות מיוחדות, אחרי האישור של חלק מחוקי הרפורמה המשפטית לקריאה ראשונה בוועדת החוקה של הכנסת.

יאיר לפיד אמר: “מה שהממשלה רוצה להביא לכנסת זו לא קריאה ראשונה, אלא קריעה לגזרים של עם ישראל, של הדמוקרטיה הישראלית. זה מאבק בין טוב לרע, זה מאבק בין הציונות לבין פירוק השותפות הישראלית. למען הילדים שלנו, אסור לנו להפסיד במאבק הזה”.

הוא פנה לח”כים ושרים בליכוד ואמר: “אבי דיכטר, יולי אדלשטיין, יואב גלנט, ניר ברקת, ישראל כץ, דני דנון, דוד ביטן – אל תתנו לזה לקרות. אבי דיכטר אתה סיכנת את חייך בגבורה לא פעם ולא פעמיים לטובת המדינה. הגיע הזמן להביא את האומץ הזה לזירה הפוליטית. יולי אדלשטיין, היית אסיר ציון במדינה לא דמוקרטית. אתה יודע איך זה נראה, אתה יודע למה זה מוביל, אתה לא יכול לתת לזה יד. יואב גלנט, אתה שר הבטחון, אתה יודע שאם החקיקה הזו תעבור הבטחון הישראלי יפגע. כל חייל שנלחם עכשיו בג’נין או בשכם יהיה חשוף לתביעות בינלאומיות. נאבד את הגיבוי המדיני והבטחוני של אמריקה. ניר ברקת, אתה איש הייטק ואתה שר הכלכלה. אתה יודע איזה נזק נורא ייגרם לכלכלה הישראלית, לפרנסה של כל אזרח ישראלי. אין כלכלן רציני אחד – בארץ או בעולם – שלא אומר את זה. גם אתה יודע את זה.

“ישראל, דני, דוד, דווקא בגלל שאתם פוליטיקאים ותיקים ומנוסים, אתם יודעים שיש רגע בו הפוליטיקה נגמרת. יש רגע בו עם ישראל חשוב יותר. אתם יודעים שההיסטוריה וגם הבוחרים, מעריכים אנשים שיש להם עמוד שדרה מוסרי. שיש להם את היכולת לעמוד על שלהם ולהגיד, ‘אני עושה את הדבר הנכון’. אתם יודעים שקורה פה משהו עקום ונורא ומבקשים מכם להיות חתומים עליו. אתם לא יכולים להיות חתומים עליו. אם החקיקה הזו תעבור, מדינת ישראל ועם ישראל לא יחלימו מזה. זו תהיה פגיעה אנושה, בלתי נתנת לתיקון, באחדות העם, בדמוקרטיה הישראלית, בחיים המשותפים שלנו.

“במקום שיעשו פוליטיקה הרסנית על הגב שלכם, אתם תעשו היסטוריה. אתם יכולים לעצור את האסון הזה. זה בידיכם. אם אתם לא תעשו משהו עכשיו, זה יהיה על מצפונכם. גם אם אתם תומכים בתיקון מערכת המשפט, אתם יודעים את האמת: לא ככה. לא מהסיבות האלה, לא מהמניעים האלה. לא באופן שיהפוך את מדינת ישראל למדינה לא דמוקרטית, ויקרע לשניים את עם ישראל”.

לפיד הוסיף: “מיליוני ישראלים נושאים אלינו היום עיניים. עשרות אלפים מפגינים מחוץ לכנסת. ישראלים טובים ומודאגים שרואים איך ממשלה קיצונית ומושחתת מאיימת להרוס את המדינה במהירות שיא. מה שהממשלה רוצה להביא לכנסת זו לא קריאה ראשונה, אלא קריעה לגזרים של עם ישראל, של הדמוקרטיה הישראלית, של החיים המשותפים. אם החקיקה הזו תעבור, תם הפרק הדמוקרטי בחיי המדינה. אם החקיקה הזו תעבור הכלכלה הישראלית תפגע אנושות, החברות הכי מצליחות ייצאו מכאן, מערכת הבטחון תפגע, חיילי צה”ל יועמדו בסיכון משפטי, הברית הקרובה עם ארצות הברית תגמר. מעל הכל – אחדות ישראל תהיה הנפגעת העיקרית מהחקיקה האלימה, החפוזה וחסרת האחריות הזו. לא נהיה יותר עם אחד”.

לפיד התייחס למתווה שהציע נשיא המדינה יצחק הרצוג. “הנשיא הרצוג הציג אתמול מתווה. אני לא מאושר מכל מילה ממנו, אבל אין לאיש מאתנו את הזכות להתעלם. כמחוקקים ומנהיגים, זוהי חובתכם לדרוש לעצור את החקיקה באופן מיידי. במקום לצעוד לתוך התהום נלך לבית הנשיא ונתחיל שם הידברות שתציל את עם ישראל”.

בתגובה, השיב לו דני דנון: “לפיד – לא מאוחר לעצור! האחריות היא גם בצד שלך, עצור את ההסתה המשתוללת נגד הממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי!”

בני גנץ אמר: “כל האופוזיציה ועוד רבים מאזרחי ישראל שהצביעו למפלגות הקואליציה מאוחדים מול הסיכול הממוקד שמבקשים לבצע לדמוקרטיה הישראלית. כדי לנצח את הטרור צריך לעשות שני דברים: לעצור באופן מיידי את החקיקה הדורסנית, ולנהוג באחריות ביטחונית ולפטר את השר להפקרת הביטחון הלאומי”.

לדבריו: “האופוזיציה לא אחידה אבל מאוחדת – מאוחדת בתמיכה במחאה. מאוחדת בדעה שאפשר לבצע תיקונים שישפרו את המערכת, ומאוחדת בדעה שלא יהיו פשרות על הדמוקרטיה”.

מרב מיכאלי אמרה בהצהרה המשותפת: “מופעלים עלינו לחצים תחת השם ‘הידברות’, שם יפה. הם מנסים לגרום לנו להרדים את מאות האלפים המוחים. נגביר את המחאה והשביתה עד שהם יאלצו לסגת”.

אביגדור ליברמן אמר: “אני מסכים עם כל מילה שאמרו קודמיי – כולנו מאוחדים מול מהלך אבסורדי שמהווה פגיעה אנושה בחוסן הלאומי”.

ליברמן פירט את שלושת המרכיבים, לטענתו, של התוכנית להחלשת מערכת המשפט: “המרכיב הראשון – חוקים שנועדו להציל באופן אישי את דרעי ונתניהו. ממשלת נתניהו נמצאת בסכנה כי שני האישים הבכירים בה נמצאים בסכנה, והחקיקה קודם כל נועדה לחלץ אותם מהתסבוכת המשפטית שלהם. המרכיב השני – פגיעה קשה בבית המשפט העליון, כאשר כוונתו של נתניהו להפוך אותו לבית דין של הליכוד. המרכיב השלישי, שהוא להערכתי הדרמטי ביותר: חוק לימוד תורה ובתי דין רבניים, שיוצרים למעשה מערכת משפט דתית מקבילה”.

הוא הצהיר: “בממשלה הבאה לא נסכים לתורתו אומנותו – אפילו לא אחד”.

להצהרה לא היו שותפות סיעות האופוזיציה חד”ש-תע”ל ורע”ם.