“הכי קדושים ותמימים”: הלוויות של אשר מנחם ואלתר שלמה הי”ד

האברך אלתר שלמה לדרמן הי"ד בן ה-20 נטמן בהר המנוחות • הילד אשר מנחם פלאי הי"ד בן ה-8, נטמן ליד אחיו יעקב הי"ד בן ה-6 • האח צביקה בן ה-16 מירר בבכי בהספד: "הייתי אתכם ברגעים האחרונים, אתם נמצאים עכשיו במקום הגבוה" • הסבא ספד: "הילדים הללו היו כל כך קדושים"
חיים טוויל
כ"א שבט התשפ"ג / 11.02.2023 22:49

אלפים השתתפו הערב (מוצאי שבת) בהלוויתו של הילד אשר מנחם פלאי הי”ד בן ה-8, ובהלווית  האברך אלתר שלמה לדרמן הי”ד בן ה-20 שנרצחו בפיגוע הדריסה בשכונת רמות בירושלים ביום שישי.

אחיו הקטן של מנחם אשר – יעקב ישראל הי”ד בן ה-6 נקבר לפני כניסת השבת. אביהם של שני הילדים שנרצחו בפיגוע הקטלני, אברהם – עדיין מאושפז ב’שערי צדק’ במצב בינוני.

הרב שמואל פלאי, סבם של הילדים הי”ד שנרצחו,  ספד בהלוויה שיצאה מביתם ברחוב מינץ בשכונת רמות ד’: “מי ידע שעכשיו צריכה לצאת אש ולאכול את שני הקדושים והטהורים – שני הפרחים הללו. אנחנו לא מבינים למה, אבל יודעים שהכל מהקדוש ברוך הוא. כל הסבל הזה הוא לא לחינם, הוא לתועלת”.

הסב השני, הרב עמוס ברונר, אביה של האימא דבורה, ספד: “טרגדיה נוראה. קדושים וטהורים, נשמות כאלה שלא חטאו. הילדים הללו היו כל כך קדושים ורוחניים. במה אפשר להתנחם? הקדוש ברוך הוא גם היה משענת לילדים אחרים שהיו שם. הקב״ה רחום וחנון. כל אחד שיחשוב במה הוא יכול להתחזק. הם לא קורבנות שווא. התפללו לבריאותו של האבא אברהם נח בן יהודית״.

אחיהם צביקה בן ה-16, אמר בהספדו בבכי קורע לב: “אושי, יעקב, כל שבוע בשעה הזאת אתם חוזרים עם אבא. הייתם בשמחה, זה חיוך על הפנים. הייתי אתכם ברגעים האחרונים, אתם נמצאים עכשיו במקום גבוה. הקדוש ברוך הוא ייתן לנו כוח להמשיך. שהקדוש ברוך הוא ייתן לנו כוח להמשיך. תתפללו שאבא יבריא. תתחננו שייצא מזה בשלום. אני מבקש סליחה יעקב ואשר בשמי ובשם כל המשפחה”.

מנהל תלמוד התורה בו למדו שני האחים שנרצחו ספד: “אחים קדושים וטהורים בחייהם ובמותם לא נפרדו. זה לא דבר נורמלי לראות כך שני ילדים קטנים מאירים ומזהירים, איזו משפחה. איזו מסירות נפש של האמא”.

הדוד ספד בבכי: “אם הקב״ה לוקח קורבן הם הכי קדושים ותמימים. הם הפכו לנרות נשמה לנו ולכלל ישראל. אבא ואימא שכולים טריים. ברור שהכל לטובה, אבל ריבונו של עולם אין לנו כבר כוח. תאמר לצרותינו די. אבא ואימא בעלי אמונה. חטפנו רעידת אדמה, הספינה שלנו הטלטלה. ריבונו של עולם תן לנו את הכוח”.

בהלוויה השתתפו השרים יצחק וסרלאוף וחיים ביטון, סגן השר אורי מקלב וראש עיריית ירושלים משה ליאון.

בהלוויתו של אלתר שלמה לדרמן הי”ד, חסיד פינסק קרלין, הושמע הספד של האדמו”ר, השוהה בארה”ב, שהוקלט מראש.

“שמענו על מה שקרה על ידי איש בליעל, אנחנו מדברים עם כאב כזה, אנחנו לא יכולים לדבר, אנחנו לא יכולים להגיד כלום, כאיש אחד בלב כאב אחד, זו טרגדיה שהרעידה את כלל ישראל. כתוב מהבעל שם טוב הקדוש, כאשר יש משפט של בני אדם דנים רק מי שפשע, אין מציאות אחרת, הוא לא מכיר כלום, אבל הקדוש ברוך הוא לוקח בחשבון את הכל, את כל מי שיכול להיות לו צער בדבר הזה, ואם יש יהודי אחד שהוא לא קשור לפשע, אז הקב”ה מרחם עליו ולא מעניש אותו.

“אישה יצאה לפני שבת להיות אצל ההורים, והיא רואה את בעלה עולה לאבא שבשמים”.

הרבי בכה: “האבא ר’ חיים היה קרוב לאבי אדמו”ר זי”ע והיה מוסר נפשו בעבורו, וכן חמיו ר’ יעקב, כל אחד הוא ספר תורה חי, כולם עם מעלות גדולות, הם רואים את ההרוג הולך מהם, כאשר מדובר בכזה אברך חשוב אברך עדין נפש היגיע בתורה ובחסידות זהו כאב של כלל ישראל.

“כשהרה”ק מלעכוויטש נסתלק בערב חתונת נכדו בחצר הקודש בסטולין, הסב”ק מסטולין ניגש לעמוד והתפלל בכאב לב, מה אנחנו יכולים לעשות, כמו שכתוב במאור עיניים אין זמן בערב שבת לבכות, כזאת טרגדיה, אין אומר ואין דברים.

“משה רבינו אמר לעם ישראל שמע ישראל, גם בשעת צרה השם אחד, הרבי אומר בספר כי כלל ישראל עובר קושי, הדור שלנו כל כך מלא בקשיים, כולם צועקים שמע ישראל ה’ אלוקינו ה’ אחד, אודך כי עניתני ותהי לי לישועה, אנחנו מודים על הכאב עכשיו ערב שבת, נסיים עם דוד המלך, קפיטל ע”א וצדקתך אלוקים עד מרום, מידת הדין, מצאנו צרות רבות ורעות וכו'”.

הלוויות של שלמה אלתר לדרמן והילד אשר מנחם פלאי הי”ד • צילום: יונתן זינדל ונועם ריבקין פנטון, פלאש90
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות