חוקר: החרדים עניים אבל עם הכי פחות תחלואת סרטן – וזו הסיבה

לפי מחקר חדש, התחלואה והתמותה בסרטן נפוצים יותר ביישובים עניים • למרות זאת, נחשף דבר מדהים: דווקא באוכלוסייה החרדית, שהיא חברה במעמד כלכלי עני, התחלואה נמוכה במיוחד • עורך המחקר: לחברה החרדית יש מדדי בריאות שונים מחברות עניות דומות, לדוגמה החברה הערבית
חרדים 10
י"ח שבט התשפ"ג / 09.02.2023 20:34

מחקר חדש שפורסם השבוע על ידי מכון המחקר ‘טאוב’ – ופורסם בחדשות 12 –  מצא שהתחלואה והתמותה מסרטן גבוהה יותר בקרב תושבים של יישובים עם דירוג חברתי-כלכלי נמוך.

סרטן הוא סיבת המוות מספר אחת בישראל מדי שנה ב-20 השנים האחרונות, והוא אחראי למעלה מרבע ממקרי המוות בארץ.

פרופ’ נדב דוידוביץ’, ראש תוכנית מדיניות הבריאות במרכז טאוב ומנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון, הסביר: “אנשים עניים מעשנים יותר, אוכלים אוכל פחות בריא, עוסקים בעבודות שיותר מסכנות אותם מבחינה סביבתית, פחות מודעים לזיהוי מוקדם והבדיקות לזיהוי פחות נגישות להם. אנחנו מראים את הקשר בין עוני לבין תחלואה ותמותה מסרטן”.

לדבריו, “המחקר נותן כלים למקבלי ההחלטות, כולל ראשי רשויות מקומיות, לדעת מה המצב בעיר שלהם. באמצעות המידע הם יכולים להיאבק מול גורמי תעשייה מזהמת, לעשות תוכניות לצמצום חשיפה לעישון אקטיבי ופסיבי, להיאבק בהשמנת יתר ואכילת מזון מעובד – הגורמים שמגבירים את הסיכוי לסרטן”.

לפי המחקר, אותו ערכו דוידוביץ’, ניר קידר, ואלכס וינרב וניתח נתונים מ-2011 ועד 2018, 5 היישובים עם שיעור התחלואה הגבוה ביותר בסרטן לגברים הם נוף הגליל, קריית מוצקין, שדרות, קרית שמונה ועכו, ולנשים קריית ביאליק, כרמיאל, בת ים, נהרייה ומעלות-תרשיחא.

לצד הקשר בין תחלואה לעוני, המחקר גילה גם שיעורי תמותה נמוכים במיוחד בירושלים, יהודה ושומרון, פתח תקווה ורחובות.

דוידוביץ’ קושר בין שיעורי התחלואה הנמוכים בערים הללו לריכוז גבוה של אוכלוסייה חרדית: “יש בחברה החרדית פרדוקס – הם חברה ענייה אבל עם פחות חולים בסרטן, בגלל אורח החיים הצנוע שלהם. לחברה החרדית יש מדדי בריאות שונים מחברות עניות דומות, לדוגמה החברה הערבית”.

למרות הירידה בתחלואה בסרטן שהוצגה במחקר, דוידוביץ’ חושש מהמגמה בישראל וההשפעות של אורח החיים הנוכחי במדינה על התחלואה העתידית. “לצערי ככלל מדינת ישראל במצב לא טוב מבחינת השמנה, שהיא גורם מסכן לסרטן. אנחנו במגמות רעות מאוד, בעיקר בילדים, ואת התוצאה של זה נראה עוד 30-20 שנה בהרבה מאוד מחלות. צריך להתמקד בשינוי אורח החיים בנוגע לעישון, תזונה נכונה, ויותר פעילות גופנית. באמצעות כך ניתן להפחית את התמותה מסרטן ב-40%. צריך להשקיע בזה הרבה יותר. השתפרנו – אבל יש עוד דרך ארוכה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות