נתניהו קבר את ‘חוק הכותל’ • ש”ס: רק נשות הכותל הן הבעיה

נתניהו החליט ש'חוק' הכותל' לא יאושר: "גם אם היה עולה, הוא לא היה עולה עם סעיפים פליליים על לבוש או כלי נגינה שנכתבו לפני 40 שנה ולא מקובלים על אף אחד" • ש"ס: "לא צריך חוק, רק נשות הכותל לא מכבדות. לא התכוונו להטיל עונשים פליליים על לבוש או נגינה. זו דמגוגיה זולה"
אריה ריבקינד
י"ח שבט התשפ"ג / 09.02.2023 16:19

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר אחר הצהריים (חמישי) כי ‘חוק הכותל’ שהציעה ח”כ אוריאל בוסו מש”ס לא יעלה על סדר היום של ועדת השרים לחקיקה  בתחילת  השבוע הבא.

“שמעתי הבוקר את הכותרות על הכותל ואני מבקש להרגיע וגם להבהיר”, אמר נתניהו. “הסטטוס קוו בכותל, שיקר לכל עם ישראל, יישמר כפי שהוא היום. שוחחתי גם עם חבריי, ראשי הסיעות, ומקובל על כולם שהחוק לא יעלה כעת”.

הוא הדגיש: “גם אם היה עולה, הוא לא היה עולה עם סעיפים פליליים על לבוש או כלי נגינה שנכתבו לפני 40 שנה והם לא מקובלים על אף אחד. לכן הכותל יישאר בדיוק כפי שהוא היום”.

עוד קודם לכן הודיע שר המשפטים יריב לוין לראשי הקואליציה כי הוא אינו מתכוון לדון בחוק או להצביע עליו בדיון ועדת השרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב.

תנועת ש”ס הודיעה בעקבות ההכרזה של נתניהו: “אנחנו מברכים על הודעת ראש הממשלה כי הסטטוס קוו בכותל יישמר, כפי שהיה עד היום. הכותל אינו צריך שום חוק. רוב העם היהודי מכבד את קדושת המקום, מלבד נשות הפרובוקציה שלא חדלות להפוך אותו לזירת קרב פוליטית – והכל בחסות בג”צ”.

בש”ס מסבירים: “החוק במהותו הוא שימור המצב הקיים. נאלצנו להגיש אותו לאחר הודעת בג”צ כי לא יאפשר שום דחיה בדיון. לאחר שראש הממשלה הודיע היום לראשי המפלגות כי הוא מתכוון להגיש תגובה שמשמעותה דחית הדיון, הסכמנו להסיר את החוק”.

המפלגה הדגישה: “ש”ס מעולם לא התכוונה להטיל עונשים פליליים על לבוש או כלי נגינה בכותל. מדובר בדמגוגיה זולה. סעיפים אלו הם העתק של תקנות הכותל משנת תשמ”א והם היו מוסרים בוועדה. כל בר דעת מבין זאת.

“ש”ס תמשיך להגן על קדושת הכותל ועל הזכות של כל יהודי חילוני, מסורתי, דתי וחרדי להתפלל במקום הקדוש כמנהג המקום”.

מוקדם יותר היום אריה דרעי הורה לחוקק במהירות את ‘חוק הכותל’, ודרש שהצעת החוק תעלה לאישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון – זאת במטרה להקדים דיון שייערך בבג”ץ בקרוב בעתירות שהוגשו על ‘מתווה הכותל’.

על פי הצעת החוק המקורית של חבר הכנסת אוריאל בוסו מש”ס, ייאסר לקיים תפילה מעורבת או להגיע בלבוש לא צנוע לכותל המערבי. לפי הצעת החוק, המפר – דינו חצי שנת מאסר או קנס בסך 10,000 שקלים.

מטרת החוק היא למנוע מנשות הכותל, הרפורמים והקונסרבטיבים לקיים תפילות מעורבות בכל מתחם הכותל המערבי.

הצעת החוק קובעת כי ‘מנהג המקום’ בכותל וההתנהלות בו יהיו כפופים להוראות הרבנות הראשית לישראל ולרב הכותל והמקומות הקודשים, הרב שמואל רבינוביץ’. במסגרת זאת יהיה אסור לקיים טקס דתי “שלא על פי מנהג המקום” ושפוגע ברגשות המתפללים, וכן “תפילה מעורבת של גברים ונשים” או “טקס הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעה בשופר, התעטפות בטלית או הנחת תפילין בעזרת הנשים”.

כמו כן, ייאסר להגיע “בתלבושת שאינה הולמת את קדושת המקום”.

הצעת החוק עוררה סערה וגינויים רבים – גם מתוך הקואליציה. בעקבות כך, גורם בכיר מאוד במפלגה אמר, כי הצעת החוק הוגשה בבהילות בגלל דיון בעתירה בנושא שבג”ץ מסרב לדחות, וכן שסעיפי המאסר והקנס יוסרו מהצעת החוק בהקדם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות