אחרי ביקורת בקואליציה: סעיף המאסר והקנס יוסר מ’חוק הכותל’

הצעת החוק של ש"ס, כי מי שיגיע לכותל בלבוש לא צנוע ייאסר או ייקנס - עוררה סערה וגינויים גם מהקואליציה • בש"ס מסבירים: החוק הוגש בבהילות בגלל דיון בעתירה בבג"ץ • אוריאל בוסו: "יש קוד ברור וכך ראוי גם בכותל. אפשר להירגע. אף פקח לא יסתובב ויבדוק אורך שרוולים"
אריה ריבקינד
י"ח שבט התשפ"ג / 09.02.2023 15:05

בעקבות הביקורת שנמתחה על הצעת ‘חוק הכותל’ של ש”ס, גם מצד גורמים בקואליציה – ש”ס מתקפלת.

גורם בכיר מאוד במפלגה אמר היום (חמישי) לחדשות 12, כי הצעת החוק הוגשה בבהילות בגלל דיון בעתירה בנושא שבג”ץ מסרב לדחות, וכן שסעיפי המאסר והקנס יוסרו מהצעת החוק בהקדם.

אלא שלמרות הבהילות של יו”ר ש”ס, שר המשפטים יריב לוין הודיע אחר הצהריים לראשי הקואליציה כי החוק לא יועלה להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון.

מוקדם יותר היום אריה דרעי הורה לחוקק במהירות את ‘חוק הכותל’, ודרש שהצעת החוק תעלה לאישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון – זאת במטרה להקדים דיון שייערך בבג”ץ בקרוב בעתירות שהוגשו על ‘מתווה הכותל’.

על פי הצעת החוק המקורית של חבר הכנסת אוריאל בוסו מש”ס, ייאסר לקיים תפילה מעורבת או להגיע בלבוש לא צנוע לכותל המערבי. לפי הצעת החוק, המפר – דינו חצי שנת מאסר או קנס בסך 10,000 שקלים.

מטרת החוק היא למנוע מנשות הכותל, הרפורמים והקונסרבטיבים לקיים תפילות מעורבות בכל מתחם הכותל המערבי.

הצעת החוק קובעת כי ‘מנהג המקום’ בכותל וההתנהלות בו יהיו כפופים להוראות הרבנות הראשית לישראל ולרב הכותל והמקומות הקודשים, הרב שמואל רבינוביץ’. במסגרת זאת יהיה אסור לקיים טקס דתי “שלא על פי מנהג המקום” ושפוגע ברגשות המתפללים, וכן “תפילה מעורבת של גברים ונשים” או “טקס הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעה בשופר, התעטפות בטלית או הנחת תפילין בעזרת הנשים”.

כמו כן, ייאסר להגיע “בתלבושת שאינה הולמת את קדושת המקום”.

כאמור, בעקבות הביקורת גם מהקואליציה, ש”ס תסיר את סעיפי המאסר והקנס מהצעת החוק.

ח”כ אוריאל בוסו הסביר ב’מעריב’ את הצעת החוק: “האם מישהו יעלה עת דעתו להיכנס למסגד בלבוש לא הולם?! יש לנו כותל אחד, כולם מבינים את קדושת המקום – צריך שיהיה חוק שמסדיר את הנושא הזה. הצעת החוק מנסה לשמר את כללי המקום הקדוש לעם היהודי, כפי שהיה נהוג במשך עשרות שנים – מאז שחרור הכותל.

“למרבה הצער, בשנים האחרונות הכותל המערבי הפך לזירת קרב והפגנות, בחסות קבוצה שולית וקיצונית שכל מטרתה הוא חילול הכותל ופגיעה ברגשות רוב העם היהודי, המעוניין לשמר את קדושת המקום.

“לגבי ‘לבוש הולם’ – זה נוסח הקיים בכל מקום קדוש, ולהבדיל מקום מכובד כמו כנסת ישראל, בית משפט עליון, בית הנשיא ועוד. יש קוד ברור וכך ראוי גם בכותל המערבי. אפשר להירגע. אף פקח לא יסתובב ויבדוק אורך שרוולים. להיתפס לסעיף הזה ולהפוך אותו לחזות הכל זו דמוגוגיה זולה. אנחנו רוצים לשמור על קדושת המקום כמו שהייתה עד היום. כמו שבכנסת ישראל יש קודים ברורים כך ראוי שיהיה גם במקום הקדוש לעם היהודי.

“אנחנו רוצים למנוע את זירת הקרב החודשית של הקבוצה הקיצונית שנקראת נשות הכותל שפוגעות בקדושת המקום, וגורמות את המקום לזירת הפגנות שפוגעת חמורות ברגשות של רבים בעם היהודי. להיתפס על סעיף קטן זו דמגוגיה. זה חלק מתקנות הכותל שקוראות ללבוש לבוש הולם. כך היה עד היום. אף פקח לא יסתובב בכותל וימדוד אורך שרוול”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות