רוטמן מעלה הילוך: השלב הראשון של הרפורמה יעלה היום להצבעה

ועדת החוקה פרסמה את הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים • לפי ההצעה, בג"ץ לא יוכל לפסול את הצעת החוק • לקואליציה יהיה רוב אוטומטי בוועדה למינוי שופטים של 5 חברים מתוך 9
אריה ריבקינד
י"ז שבט התשפ"ג / 08.02.2023 00:34

מעלים הילוך קדימה: ועדת החוקה של הכנסת פרסמה הלילה את הצעת ‘חוק יסוד: השפיטה’ שתעלה היום להצבעה בדיון בוועדה.

יו”ר הוועדה שמחה רוטמן, ביקש מחברי הוועדה להיערך להצבעות שיתקיימו כבר היום, וביום שני יובאו להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה חלקים ראשונים של הרפורמה המשפטית.

ח”כ שמחה רוטמן כתב אמש לחברי הוועדה: “אבקש מחברי הוועדה לתמוך בנוסחים של חוק-יסוד: השפיטה וחוק בתי המשפט הכוללים את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ואת הקביעה המפורשת בדבר חוסר שפיטות תוקפם של חוקי-יסוד.

“בדיון מחר יתאפשר לחברי הוועדה, ככל שיחפצו, להתייחס לסוגיית חוסר שפיטות חוקי- יסוד, וכפי שפרסמתי מוקדם יותר השבוע ייתכנו הצבעות על הנוסח מחר וביום שני לאישור כנוסח הצעת חוק מטעם הוועדה לקריאה ראשונה”.

באופוזיציה זועמים על המהלך של יו”ר הוועדה, וטוענים כי הדיון לא מוצה וכי יש עוד עשרות מומחים שרוצים לבוא ולהשמיע את עמדתם. הם אף מאיימים להחרים את ההצבעות במידה ורוטמן לא יעניק עוד זמן כדי למצות את הדיון.

הצעת החוק שתעלה להצבעה עוסקת בוועדה למינוי שופטים: לפי ההצעה, הוועדה תכלול 9 חברים ובהם: 3 שופטים (נשיא בית המשפט העליון ושניים נוספים מטעם שר המשפטים ובאישור נשיא העליון); 3 חברי ממשלה (שר המשפטים ושני שרים נוספים) ו-3 חברי כנסת (יו”ר ועדת החוקה, ח”כ מהקואליציה וח”כ מהאופוזיציה).

עבור בחירת שופט יצטרך להתגבש רוב בוועדה, כך שלקואליציה למעשה יהיה רוב אוטומטי משום שהיא מרכיבה את מרבית חברי הוועדה (5 מול 1 לאופוזיציה + 3 שופטים).

להצעה נוסף סעיף שמבטל את ה’ביקורת השיפוטית’ של בג”ץ על תיקון זה: “מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות העליון, לא יידרש במישרין או בעקיפין לשאלה בדבר תוקפו של חוק יסוד, ולא יהיה תוקף להחלטה שהתקבלה בעניין כאמור”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כולם סרוגים שמביאים הפיכה שלטונית בשקט בשקט.
    08/02/2023 07:21
    משה
  1. סרוגים