תנו כבוד: לא בכל יום סגן שר מוציא ספר חידושים על מסכתות בש”ס

שמחה של תורה: יצא לאור הספר 'תורת משה' על מסכתות הש"ס של סגן השר הרב משה אבוטבול • ההשקה -  בשילוב שני סיומים על הש"ס שנלמדו על ידי אברכי בית המדרש 'ממזרח שמש' בבית שמש
אבי כץ
ט"ז שבט התשפ"ג / 07.02.2023 21:32

בסימן ‘שלשה ספרים נפתחים’ נערכו בליל ט”ו בשבט בבית המדרש ‘ממזרח שמש’ בקריה החרדית בבית שמש שני סיומי ש”ס, וסיום מסכת עבודה זרה – אותה למד סגן השר הרב משה אבוטבול.

יחד עם לימודו גם כתב עליה חידושים והערות, אותן הוציא לאור בספר חדש ‘תורת משה’.

את המעמד כיבדו רבני העיר וראשי ישיבותיה, אישי ציבור, יחד עם לומדי בית המדרש ולמעלה ממאה לומדי רשת הכוללים הפועלת בבית המדרש, כמו גם משתתפי שיעורי הדף היומי.

את המעמד פתח בעל השמחה, סגן השר, בברכת ‘שהחיינו’, והעלה בקול נרגש את שמחת לבו לסיים מסכת ולכתוב עליה ספר חידושים, כהמשך לספרו הקודם שכתב על מסכתות נוספות בש”ס.

“לא קלה הייתה הדרך, כאיש ציבור יומי עמוס, אך ניצלנו כל רגע וביחד עם החברותא הרב הגאון  רבי שלמה גבאי למדנו את המסכת במשך חמש שנים, למדנו בעיון עם ראשונים ואחרונים, וברוך ה’ זוכים אנו לסיים ולהעלות מחידושי על שולחנם של מאן מלכי רבנן”.

הגאון רבי נתן הכהן קופשיץ, מרא דאתרא נחלה ומנוחה, בירך את כל המתאספים: “ברוך ה’ רואים את בית המדרש מלא בשיעורי תורה, אברכי כולל הלומדים בהתמדה רבה, התורה הקדושה היא תורת חיים, ככל שלומדים יותר כך צריך להוסיף עוד לימוד, עוד שיעורים ועוד שיעורים, ובכך נזכה לקרב את הגאולה”.

הגאון רבי משה טוביה דינקל, מרא דאתרא בית ומנוחה, אמר כי הספר החדש ‘תורת משה’ הוא כבוד לכל השכונה ולכל העיר. “זהו ספר שמחייב את כולם. חז”ל אומרים שבמסכת עבודה זרה  של אברהם אבינו היו 400 פרקים, אין לנו את אותם פרקים כיום, אבל הפרקים האלו היו ביטול כל מיני סוגי עבודה זרה שהיו באותם ימים. אולי גם הלימוד של ר’ משה והספר שלו, הוא ביטול עבודה זרה שונים שיש באותן מקומות אליהם הוא הולך כאיש ציבור, וכל לימוד שלו וספר שהוא כותב, מביא עוד קידוש שם שמים”.

הגאון רבי דוד כהן, מרא דאתרא קהילת ממזרח שמש, הביא בדבריו סיפור על “הבעש”ט הקדוש שבראשית ימיו הייתה לו התנגדות וקראו לו לבית הדין בבראד. מסעו לשם היה ביום ט”ו בשבט, ובדרך אמר לתלמיד שהתלווה אליו כי אין להם פירות ט”ו בשבט. מיד עצרו למול עץ דקל, התבונן הבעש”ט עליו ומיד התמלא תמרים. התלמיד קטף את התמרים והכניס לקופסא בכדי להראות לחכמי בראד.

“בבואו לבראד החלו לדבר בלימוד וראו כולם את רוב כוחו של הבעש”ט הקדוש. לקראת סיום ביקש התלמיד להראות את התמרים, פתח את הקופסא ומצא בה רק מים… אחר שיצאו שאל התלמיד את הבעש”ט לפשר הדבר, והסבירו הבעש”ט כי כוחו של הדקל שונה משאר העצים, בעוד שאר העצים יונקים מלמטה, הדקל יונק מלמעלה, והכוח שלנו אף הוא יונק מלמעלה, לאור סיפור יקר זה נחזק את רבי משה ששואב את כוחו מלמעלה, מבית המדרש, מהשיעורים, מהספר שכתב, שיצליח בכל מעשיו בכוח התורה הקדושה”.

הגאון רבי אפרים מזרחי, ראש ישיבת אמרי בינה, סיפר כי לפני למעלה מעשור הגיע אליו רבי משה אבוטבול עם תלמיד צעיר שהתקרב ליהדות וביקש להכניס אותו לישיבה. “התלמיד לא ידע הרבה וגם לא נראה כבן ישיבה ודחיתי אותו, הוא ניסע לשכנע, אבל ראה שאני מתעקש וחדל. אחרי שבועיים הוא התקשר אלי ואמר שעכשיו יש לו בחור מיוחד ביותר. הוא בא לביתי עם הבחור, בחור זה לבש חליפה וכובע כבן ישיבה. שאלתי אותו שאלות, לא את הכל ידע להשיב, אבל הוא היה בעניינים, את הבחור הזה הסכמתי לקבל.

“לאחר מכן התברר לי כי מדובר באותו בחור, פשוט רבי משה לא ויתר, אלא הכין אותו טוב וכך הוא נכנס לישיבה ועשה חיל. אם תרצו זה רבי משה אבוטבול, ולכן לא פלא שגם שהוא בכנסת הוא הופך אותה לבית כנסת עם ספרים נפלאים שכותב”.

הגאון רבי מאיר כהן, ראש כולל פרי מגדים, דיבר על החשיבות של ‘מצדיקי הרבים ככוכבים’, והביא מדברי הגר”י בלאזר זצ”ל שאמר שזו הדרגה החשובה ביותר בשמים, ולכן דווקא מצווה זו נקראת ככוכבים ולא שאר מצוות, וללמדנו על החשיבות של מצדיקי הרבים.

מגיד השיעור בדף היומי, הגאון רבי פנחס בלויא, ראש כולל קנין יוסף, ייחד את דבריו לזכרו של בן השיעור הקדוש ר’ אליהו מזרחי וזוג’ נטלי הי”ד שנהרגו בפיגוע הנורא בנוה יעקב, ואמר כי אחרי שר’ אליהו טעם טעמה של תורה ביקש ללמוד ולסיים עוד מסכתות ועוד מסכתות, למרבה הכאב הוא יזכה לכך רק בשמים, אבל הוא מחייב את כולנו ברצינות שלו לגשת לדבר מצווה.

הגאון רבי שריה מחפוץ, ראש מוסדות משכן שלום-אוהל משה ברמת בית שמש, סיפר בתוך משאו כי בשנת תשנ”ט, עבר ממושב צלפון בו כיהן ברבנות לגור ברמב”ש א’. בשבוע הראשון או השני לבואו פגש אותו רבי משה אבוטבול באוטובוס, ומיד החל לעורר אותו להקים בית כנסת בשכונה. ‘איך יתכן שאין בית כנסת לאברכים ספרדים בשכונה’.

“הלהט שלו הדביק אותי, תוך כמה ימים סגרנו כמה חנויות ופתחנו בית כנסת, עברנו ממקום למקום, אני בינתיים עזבתי לכמה שנים לרבנות בארה”ב, אבל בית הכנסת המשיך וכיום הוא מתנוסס בתוך בנין גדול לתפארה. ללמדנו כי ככל שעושים צריך תמיד לראות גם את מה שלא נעשה, לחפש להוסיף חיל, ובכך לרומם שכינתה מעפרא”.

הגאון רבי פנחס מזוז, רב ביהמ”ד ‘אוהל עפרה’, נשא דברים על חשיבות לימוד התורה בכל מצב ובכל שעה, ואמר כי בית שמש נבנתה בכוח התורה. “אני זוכר את בית שמש של אז וכיום היא פורחת בזכות עולם התורה והישיבות שיש כאן, וכולם יודעים כמה ר’ משה אבוטבול פעל והתמסר עבור הרמת קרן התורה בעיר”.

האברך הרב שלום בן פורת, מלומדי כולל ערב בביהמ”ד, ערך סיום הש”ס אותו למד במשך כשבע שנים, והקדים לסיום הדרן נפלא מעשה אומן על חשיבות לימוד תורה ביום ובלילה. בדבריו אמר, כי הלימוד בכולל ערב בהתמדה הוא פועל יוצא של החינוך שראה בבית הוריו ובבית חמיו, ההולכים מדי ערב להרביץ תורה ולהאיר עיני ישראל.

סיום נוסף ערך הגאון רבי שלמה גבאי, ראש כולל ערב בביהמ”ד וראש הכולל במושב הודיה, שעשה סיום הש”ס משולב עם כמה מסכתות בתלמוד ירושלמי. בדבריו שימח את הלבבות להראות כי כל שבעת המינים מרמזים על הצדיקים, כאשר הוא מביא מכל מסכתות הש”ס את אשר נכתב בין כל מין ומין משבעת המינים לתורה ולצדיקים. הסיום נערך להצלחת ח”כ אריה דרעי, שפעל רבות ופועל למען עולם התורה והחסד.

במהלך המעמד נשאו דברים גם אישי ציבור, שר הדתות הרב מיכאל מלכיאלי שעמד על החשיבות להרבות תורה בכל עת; שר העבודה הרב יואב בן צור שייחד את דבריו לדברי זיכרון על מרן הגר”ש בעדני זצ”ל ועל הוראתו המיוחדת לעסקני ציבור שלא יעבור עליהם יום בלי שעתיים של לימוד התורה; סגן שר התחבורה הרב אורי מקלב על הדוגמא האישית שיש ללמוד מבעל השמחה רבי משה אבוטבול; יו”ר ועדת החינוך ח”כ הרב יוסי טייב על החיבור בין עולם התורה לבין חיי המעשה.

אורח מכובד בערב היה שר החקלאות אבי דיכטר, שנשא דברים בהם עמד על החשיבות של לימוד התורה בארץ ישראל, ואמר כי אנו נמצאים בארץ מלאה סכנות, וצריך סייעתא דשמיא גדולה על כל צעד ועל כל שעל. “הממשלה הקודמת ניסתה לפגוע בעולם התורה, אבל עכשיו יצאנו עם שותפות חדשה למען עם ישראל ולמען תורת ישראל”. בדבריו שיבח את סגנו הרב משה אבוטבול ואמר כי “הניסיון העשיר שלו בבית שמש ותבונתו, הנם נכס למשרד החקלאות, ויחד נעבוד למען ארץ ישראל ולמען עם ישראל”.

יו”ר תנועת ש”ס, שנבצר ממנו להשתתף במעמד, שלח את ברכתו וחיזק את ידיו של סגן השר הרב משה אבוטבול בכל פעליו הברוכים למען הכלל והפרט, ובמיוחד ביום גדול זה של הוצאת הספר החדש.
במעמד השתתפו עוד מלבד הרבנים הנואמים: הגאון רבי מתתיהו כהן ראש כולל ורב קהילה ברמב”ש ד’, הגאון רבי יואל יוסף רב ביהמ”ד ‘זכות אבות’, הגאון רבי אלדד שטרית ראש הכולל בביהמ”ד ממזרח שמש, ועוד.

אישי ציבור נוספים שהשתתפו: סגן שר התרבות הרב יעקב טסלר, יו”ר הועדה לצמצם פערים חה”כ הרב אברהם בצלאל, אורן לביא מנכ”ל משרד החקלאות, יו”ר המועצה הדתית לשעבר הרב יהודה מהדיזדה, סגן ראש העיר הרב שמעון גולדברג, חברי מועצת העיר – הרב יגאל חדד, הרב שלמה ברילנט, הרב אברהם פרנקל, ועוד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות