מי ייסע בחינם ואיפה ישלמו פחות? מהפכת המחירים בתחבורה ציבורית

שרת התחבורה מירי רגב מבטלת את רפורמת 'דרך שווה' של מרב מיכאלי • התוכנית החדשה: תינתן הנחה משמעותית לצעירים, חיילים משוחררים, בעלי מוגבלויות ותושבי הפריפריה • נשים מגיל 62 וגברים 67 יוכלו לנסוע בחינם בתחבורה הציבורית
יוני גרין
ט"ז שבט התשפ"ג / 07.02.2023 13:49

שרת התחבורה מירי רגב הציגה היום (שלישי) רפורמה חדשה במחירי התחבורה הציבורית, בדגש על תושבי הפריפריה, צעירים ואזרחים ותיקים.

המטרה: עידוד השימוש בתחבורה ציבורית על פני שימוש ברכבי פרטי – באמצעות הוזלת תעריפי הנסיעה.

הרפורמה נאמדת בהיקף כולל של כ-740 מיליון שקלים.

תוכנית התמחור החדשה:

הנחה לצעירים בני 18–26 – על פי התוכנית החדשה, תינתן הנחה של 33% ברכישת ערך צבור ומנוי חופשי-חודשי לצעירים בקבוצת הגיל. קודם לכן, נהנו מהנחות רק ילדים ונוער עד גיל 18.

נסיעה חינם לחיילים משוחררים – ההטבה שניתנת כיום רק לחיילים במהלך שירותם, תורחב למשך שנה מיום השחרור, כאות הוקרה ותודה על התקופה שהשקיעו בשירות הצבאי.

הנחה ניכרת לתושבי הפריפריה – הטבות לתושבי הפריפריה עם 50% הנחה בעת רכישת ערך צבור ליישובים במדד פריפריאליות 1-5, ו50% הנחה ליישובים בדירוג סוציו-אקונומי 1-5.

נסיעה חינם בכל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל לאזרחים ותיקים – עד כה נהנו מנסיעה חינם רק גילאי 75 ומעלה. במתווה החדש תוענק הטבה זו לכל אזרח ותיק, נשים מגיל 62 וגברים מגיל 67, תוך הרחבת מעגל הזכאים במאות אלפי משתמשים.

אנשים עם מוגבלויות וזכאי הביטוח הלאומי – עד עתה ניתנה לקבוצה זו הנחה רק בעת רכישת ערך צבור. כעת, הם יהיו זכאים לשלם חצי מחיר גם בעת רכישת מנוי “חופשי-חודשי”.

הנחה על מנוי חופשי חודשי משולב –  הנחה על מנוי חופשי חודשי משולב, מעל 75 ק”מ. כיום עומד התעריף על 610 שקלים ועם יישום הרפורמה הוא יעמוד על 500 שקלים.

השרה רגב התייחסה לרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית: “היום אנו מציגים את מהפכת המחירים בתחבורה הציבורית, שתבטיח שירות איכותי במחיר הוגן לכל תושבי ישראל. כמי שגדלה בפריפריה, אני מחויבת לפעול למען כל מי שמתגורר מחוץ למטרופולינים הגדולים. מהפכת המחירים שאני מובילה תספק תחבורה ציבורית במחיר שווה לכל נפש בכל הארץ וללא כל העדפה למגזר כזה או אחר.

“הפריפריה נדרשת לקנות רכב, לשלם דלק וגם לשלם על כביש 6 וזה בלתי אפשרי. אני רוצה לעודד אותם לנסוע בתחבורה ציבורית. גם לתושבי דרום תל אביב, לוד, רמלה, בני ברק שנחשבים כיישובים במרכז מגיעה הנחה. הם קרובים למרכז אבל ברמה הסוציו אקונומית הם צריכים עזרה.

“מטרתנו היא הפחתה ניכרת של הפקקים ושל יוקר המחיה באמצעות הוזלת סעיף התחבורה בסל הצריכה של המשפחה הישראלית ועידוד השימוש בתחבורה הציבורית”, הוסיפה השרה רגב. “אני מאמינה בכל ליבי ששני אלה הם יעדים לאומיים חוצי מגזרים ומחנות, ובכוונתי להיאבק על מימושה בהקדם”.

במסיבת העיתונאים אמרה רגב: “רפורמת דרך שווה של קודמתי עיוותה את המחירים, ברור שלא נוכל לחזור לרפורמה של 70 מחירים ניסינו לעשות היגיון להחזיר את המחירים למחירים שפויים ולא מחירים כל כך יקרים”.

רגב הציגה במסיבת העיתונאים תוכנית נוספת, להורדת הפקקים ועומסי התנועה, בעלות של 2 מיליארד שקלים. אותה תוכנית כוללת הוספת קווים ותחנות בתחבורה הציבורית, העלאת שכר הנהגים, הוספת תחנות ריענון ואבטחה למניעת אלימות. עוד בתוכנית: רכבת על גלגלים ושאטל ימי מנהריה, הרצליה ותל אביב.

רגב אמרה בנוסף כי הבהירה לנת”ע כי הקו האדום של הרכבת הקלה יתחיל לפעול אחרי יום העצמאות, ואם לא – משרד התחבורה יפעיל סנקציות נגד החברה: “״מאמינה ומקווה שאחרי יום העצמאות הקו האדום יפעל ואני הבהרתי למנכ”ל שאם אחרי יום העצמאות הקו האדום לא יפעל – אתם תראו מה תהיה העמדה של משרד התחבורה בעניין הזה״.

אורי מקלב, סגן השר במשרד רה״מ והתחבורה, מברך את שרת התחבורה מירי רגב על רפורמת מחירי התחבורה הציבורית החדשה: “רפורמה זו תביא למהפך במחירי התחבורה הציבורית בישראל. זו תוכנית שלא מפלה אוכלוסיות ומגזרים, לא יישובי פריפריה ולא ערים חרדיות ונותנת דרך שווה אמיתית ונגישה לכולם.

“תוכנית זו תקדם את התחבורה הציבורית הן למשתמשים הקובעים ותעודד בעלי הרכבים הפרטיים להשתמש לתחבורה הציבורית”.

ארגון נהגי האוטובוסים ברך על הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית: “זה הוא שלב ראשון בדרך לייצר תחבורה ציבורית זולה, אמינה ויעילה. צעד זה יחד עם שיפור מעמד הנהג, יגביר את השימוש בתחבורה הציבורית ויסייע בהפחתת הפקקים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות