זה המתווה של הרצוג להידברות בין הקואליציה למתנגדי הרפורמה

'מתווה הפשרה' של הנשיא הרצוג: קיום משא ומתן ללא תנאים מוקדמים בבית הנשיא • להקפיא את החקיקה ל-14 ימים, ולקיים את המשא ומתן בוועדה או בידי צוות מוסכמים • אם ייכשל המו"מ - תתחדש החקיקה • סביבת השר לוין: "לא מסכימים להקפאת החקיקה, להידברות תמיד מוכנים"
חרדים 10
י"א שבט התשפ"ג / 02.02.2023 20:51

לראשונה מאז תחילת המשבר סביב הרפורמה במערכת המשפט: נשיא המדינה יצחק הרצוג פנה בימים האחרונים לשני צדדים והציע מתווה הידברות. כך חשף הערב עמית סגל בחדשות 12.

על פי הדיווח, החקיקה תוקפא ל-14 יום, שיוקדשו לניהול משא ומתן והידברות ללא תנאים מוקדמים עם נציגים לכל הצדדים, שבה ינסו להגיע לפשרה.

אחת האפשרויות היא שיח באמצעות ‘צוות מוסכם’ ואפשרות אחרת היא כינון וועדת הסכמות משותפות.

ההיגיון בהצעה הוא שאם המאמצים יעלו יפה ניתן יהיה לחוקק חוק מוסכם להצבעה ברוח ההסכמות, ואם ייכשל המו”מ – תוכל החקיקה הנוכחית להימשך, שכן כנס החורף של הכנסת מסתיים בעוד חודשיים בדיוק.

לאף אחד מהצדדים אין ספק שיהיה צורך בפשרה – לצד הימני של המפה הפוליטית מדובר בביטוח מפני פסילה של החוקים בבג”ץ – ולצד השמאלי יובטח שהחוק לא יועבר בנוסח הנוכחי.

מבית הנשיא נמסר: “נשיא המדינה פועל מזה שבועות ארוכים בניסיון למנוע משבר חוקתי היסטורי ולבלום את העמקת הפילוג בעם. בית הנשיא משמש כיום כמרכז שיח המצליח לשמר את אמון הצדדים כאכסניה מוגנת להידברות בתוככי המחלוקת תוך שמירה על דיסקרטיות המשתתפים”.

“במסגרת כך נערכו בבית הנשיא, לרבות על ידי הנשיא, בכל יום בשבועות האחרונים – פגישות עם כלל צדי המפה, בהם מכוני מחקר וארגונים שונים, במטרה לכונן מנגנון הידברות שיאפשר יציאה מן המשבר בתוך הקפדה על ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ובתוך שמירה על אחדות העם. הקריאה שעולה ומהדהדת מכל הפגישות והדיונים שמקיים בית הנשיא היא שיש לקיים הידברות. נשיא המדינה מקדיש את זמנו ומרצו לכינון מנגנון הידברות שיוביל לפתרון”.

גורמים בסביבת שר המשפטים הגיבו: “לא מסכימים להקפאת החקיקה. להידברות תמיד מוכנים, אך עד עתה איש לא הרים את הכפפה בצד השני”.

ח”כ דן אילוז מהליכוד הגיב על מתווה הנשיא: “הניסיון להעביר את הדיונים על הרפורמה מהכנסת למקום אחר הוא בדיוק חלק מהבעיה. זה זלזול בכנסת, ובוועדות שלה. הכנסת הוא בית העם, לשם שולח עם ישראל את נציגיו ושם צריכים להתקבל הכרעות ערכיות. לא בית הנשיא, ובטח שלא בית המשפט.

“יתכבדו מתנגדי הרפורמה לבוא לדיונים ולדון בצורה רצינית ועניינית כדי לעזור לדייק את הרפורמה במקום לתקוף ולהתנגד להכל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות