בעידן הטכנולוגי של היום המספר של ערוצי התקשורת הולך וגדל, והמידע המועבר בערוצי התקשורת מושפע מדימויים וממידע חזותי. תקשורת חזותית נוכחת וקיימת בכל תחומי החיים, כולל עיצוב ספרים, עיצוב גרפי, עיצוב אתרי אינטרנט, קמפיינים ממומנים לפרסום עסקים וארגונים ועוד.
אנשי המקצוע העוסקים בתחום התקשורת החזותית אחראים בין היתר על העברת מסרים, רעיונות, מידע וגם תחושות, וזאת באמצעות כלים שונים לעיצוב מוצרים דיגיטליים.
תוכנית הלימודים להכשרת מעצבי תקשורת חזותית היא תוכנית לימודים מעניינת, מקיפה ורב תחומית, בסיומה הבוגרים יודעים כיצד לעצב מוצרים דיגיטליים שונים ומוצרי דפוס. בנוסף לזאת הם רוכשים ידע וכלים מעשיים המאפשרים להם להעביר מסרים, מידע ותחושות באמצעות צורה, חומר, בחירה נכונה של צבעים, תנועה, צליל, דימויים ומילים.
חשוב לדעת כי תחום התקשורת החזותית מתפתח בקצב מואץ לאור הטכנולוגיות החדשות והשימוש ההולך וגובר באינטרנט ובפלטפורמות הדיגיטליות השונות.
מה לומדים?
תוכנית הלימודים לעיצוב תקשורת חזותית אורכת שנתיים, כלומר 4 סמסטרים, ויש 4 ימי לימוד מרוכזים בשבוע. תוכנית הלימודים כוללת מקצועות יסוד, בסיס, התמחות ומעבדות שונות. בין היתר לומדים את המקצועות ונושאי הלימוד הבאים:
מקצועות בסיס – מתמטיקה (אלגברה, הנדסת המישור, הנדסת המרחב ועוד), אנגלית טכנית.
מקצועות יסוד – יסודות העיצוב הגרפי, מבוא לעולם הצילום, יסודות הצילום (קומפוזיציה, פרזנטציה, צילום בעידן האינטרנט, עיבוד תמונה ועוד), כתב וטיפוגרפיה, תורת הצבע כולל שימוש נכון בצבעים כמטאפורה לשונית ולהדגשת היבטים תרבותיים, תולדות העיצוב, מיתוג, טיפוגרפיה, חשיבה יצירתית ופיתוח קונספט, מדיה דיגיטלית, עיצוב ממשקי UI/UX, עיצוב למדיה דיגיטלית וכו’.
התמחות מקצועית – יש מגוון התמחויות לבחירה, למשל שיווק, פרסום ויזמות עסקית, מחקר וכתיבה ייעודית, זהות מיתוגית, חשיבה יצירתית ופיתוח קונספט, דפוס מסורתי כולל הכנה לדפוס, דפוס דיגיטלי, אנימציה, תלת מימד (הדמיה ואריזות), תוכנת אינדיזיין ועוד.
מעבדות – מעבדות בתוכנות גרפיות כמו פוטושופ ואילוסטרטור, מעבדות לתוכנות אינטראקטיביות במחשב ובענן כולל תוכנות הדמיה לאתרים ולאפליקציות.
ראוי לציין כי בוגרי לימודי הנדסאי עיצוב מדיה העומדים בכל הדרישות והמבחנים זוכים לתואר טכנולוגי יוקרתי ופותח דלתות בתחום התקשורת החזותית, לתעודה של משווק דיגיטלי ולתעודת יוקרתית של מעצב ממשקים ומאפיין חוויית משתמש UI/UX.
כמה אפשר להרוויח?
בוגרי לימודי תקשורת חזותית ללא ניסיון מרוויחים שכר חודשי בטווח של 9,000 ₪ – 11,000 ₪ בחודש. לאחר צבירת ותק של 5-3 שנים השכר עולה וניתן להרוויח החל מ-12,000 ₪ בחודש. יש בוגרים היוצאים לדרך עצמאית ובאפשרותם להרוויח יותר כסף.
איפה אפשר להשתלב בעבודה?
בוגרי מסלול הלימודים בתחום התקשורת החזותית נהנים כיום מביקוש גבוה, ויש שלל אפשרויות תעסוקה. בוגרי מסלול הלימודים יכולים להשתלב בעבודה כשכירים בחברות גדולות ומובילות העוסקות בתפקידים כגון: ניהול תקשורת שיווקית (MARCOM), ניהול קמפיינים ממומנים בערוצים הדיגיטליים השונים וברשתות החברתיות, ניהול שיווק דיגיטלי, עיצוב תוכן וקריאייטיב עבור קמפיינים בדיגיטל, עיצוב מותגים לחברות וארגונים, עיצוב ואפיון ממשקים לחוויית משתמש UI/UX בסוכנויות דיגיטל, בחברות לפרסום בדיגיטל ובהייטק, ניהול הפקות דפוס ועיצוב גרפי בעולם הדפוס (פרינט).
האם כדאי להיות עצמאי בתחום?
מקצוע התקשורת החזותית מתפתח בקצב מואץ, ובוגרי מסלול הלימודים נהנים מביקוש גבוה ומשלל אפשרויות תעסוקה, כשכירים או כעצמאים. חלק מבוגרי מסלול הלימודים בתחום התקשורת החזותית מקימים עסק ומציעים באמצעותו שירותי תקשורת חזותית ועיצוב מוצרים דיגיטלים.
ניתן להקים עסק קטן ולהציע שירות כפרילנסרים לחברות גדולות ומובילות, לרבות חברות הייטק המחפשות אנשי מקצוע מיומנים ויצירתיים במיקור חוץ. הלימודים מקנים את כל הידע והכלים הנדרשים להיות עצמאי בתחום זה, ומאחר שהעולם הפך לכפר גלובלי אפשר לספק שירותים גם לחברות בחו”ל.