אמריקה אינה שונה, תלונות, תכלס’: שלושה משפטים חשובים של הריי”צ

היום - י' בשבט - מציינים 73 שנים לפטירת האדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש • מה תכלס עושים? איך פועלים? איך מתקנים את עצמנו ואת העולם? איך מתרגמים את הרעיונות היפים לחיים המעשיים והיום-יומיים?
סיון רהב מאיר
י' שבט התשפ"ג / 01.02.2023 10:15

היום מציינים 73 שנים לפטירת האדמו”ר הריי”צ מליובאוויטש. את חתנו שהחליף אותו בהנהגת תנועת חב”ד, הרבי מליובאוויטש, כולם מכירים.

אבל הריי”צ הנהיג בדור שלפני כן, והיה אחד מאלה שהניחו את התשתית לתקומת העם היהודי שאחרי השואה.

הנה שלושה ביטויים חשובים שלו:

• “אמריקה אינה שונה” – הוא בא מרוסיה, אחרי מאבק אמיץ בקומוניזם. הוא ישב שם בכלא שבע פעמים על הפצת היהדות. ופתאום, באמריקה, גילה אתגרים מסוג חדש: אם שם הניסיון היה עוני, עכשיו הוא עושר. אם שם הרדיפות היו הסכנה, כאן הסכנה היא החופש הבלתי מוגבל.

אבל “אמריקה אינה שונה”, הוא הכריז, וגרם לדורות של יהודים, שחשבו לזנוח את המורשת ולהשאיר אותה מאחור, בעיירה היהודית – לא לשכוח את הערכים שלהם בעולם החדש.

• “באנחות בלבד לא ניוושע” – אנחנו טובים בקיטורים, בתלונות, בלהגיד בדיוק מה לא בסדר. אבל להיאנח על המצב – הזכיר לנו הריי”צ – לא יתקן אותו. להגיד מה לא, זה לא הפתרון. להעלות פוסט או ציוץ עצבני זה לא מספיק.

• “ובכן” – הביטוי הזה מופיע מאות פעמים במאמריו ובמכתביו לאנשים. אם אנחות הן לא הכיוון אז העיקר הוא ה”ובכן” – מה תכלס עושים? איך פועלים? איך מתקנים את עצמנו ואת העולם? איך מתרגמים את הרעיונות היפים לחיים המעשיים והיום-יומיים?

אתם מוזמנים לחשוב איך שלושת הביטויים הקצרים האלה קשורים לחיים שלנו, כאן ועכשיו.

• מתוך הפייסבוק שלך סיון רהב מאיר
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות