כל חברי הקואליציה יחתמו על ‘חוק דרעי’: התסבוכת של בג”ץ

ראש הממשלה ויו"ר ש"ס מקווים שהמהלך ימנע התערבות של בג"ץ ב'חוק דרעי השני' • בקואליציה מעריכים: הליך החקיקה שיאפשר לדרעי לחזור כשר ייקח בערך חודשיים • הסיבה: נתניהו ולוין יודעים שצפוי משבר חוקתי, והם מעדיפים שהמשבר יבוא על רפורמת לוין ולא על חקיקת דרעי
חרדים 10
ט' שבט התשפ"ג / 31.01.2023 00:18

בש״ס דורשים להחתים את כל חברי הכנסת של הקואליציה על ‘חוק דרעי השני’ – כשהיוזם הרשמי של ההצעה הוא יו”ר הקואליציה, ח”כ אופיר כץ. כך דווח הערב (שני) ב’כאן חדשות’.

על פי הדיווח, ראש הממשלה ויו”ר ש”ס  מקווים כי שילוב של חוק יסוד, לצד העובדה שחתומים עליו עשרות חברי כנסת, תמנע התערבות של שופטי בג״ץ בחוק או בתכליתו.

הצעת חוק דרעי החדשה מעמידה את בג”ץ בבעיה. שכן, על פי הדיווח, מחד מדובר בפסקת התגברות בפועל, שתמנע התערבות במינויים.

זאת לאחר שבג”ץ כבר ביקר בחריפות את השימוש בחוקי יסוד לטובת צרכים פוליטים מיידיים, ועשה זאת גם בפסק דין דרעי האחרון.

מאידך, בג”ץ עד כה לא התערב בחוקי יסוד וגם בפסק דין דרעי שב והזכיר זאת.

בחדשות 12 דווח, כי ‘חוק דרעי השני’ יקודם, אבל לא על חשבון ההתקדמות ברפורמה המשפטית, וכי בקואליציה מעריכים שהליך החקיקה המחודש ייקח בערך חודשיים.

הדיון על החוק אמור להתקיים בוועדת החוקה של הכנסת, שעסוקה עד מעל לראש בקידום הרפורמות של לוין. בנוסף, לוין ונתניהו יודעים כנראה שעשוי לבוא משבר חוקתי בשל פסילה של חוקי יסוד על ידי בית המשפט.

בקואליציה מעדיפים שהמשבר החוקתי הזה יבוא על הרפורמה המשפטית של לוין ולא על חקיקת דרעי, משום שחלק גדול מבוחרי הימין רוצים את הרפורמה אבל לא רוצים את דרעי כשר.

לפי הצעת החוק החדשה, מינוי שרים לא יהיה כפוף לביקורת שיפוטית. בהצעת החוק, שצפויה להיות מוגשת בתור הצעה פרטית, יוצע התיקון שבו נכתב: “לא תהיה ביקורת שיפוטית מטעם כל ערכאה שיפוטית לגבי כל עניין ביקורת שיפוטית, הקשור או נובע ממינוי של שר והעברתו מכהונה, למעט עמידת המינוי בתנאי הכשירות הקבועים”.

מוקדם יותר החודש פסלו שופטי בג”ץ את מינויו של דרעי לשר הבריאות והפנים.

11 השופטים, שדנו בתחילת החודש בעתירות נגד המינוי, פרסמו את הכרעתם אחרי ימים מתוחים במערכת הפוליטית. ההחלטה התקבלה ברוב של עשרה שופטים מול אחד שהתנגד – השופט יוסף אלרון.

ברור ש’חוק דרעי השני’ דוחק את בג”ץ לפינה. השופטים אמנם החליטו לפסול את מינוי דרעי, אבל כתבו שבכלל לא דנו בסוגיה של תיקון חוק יסוד. גורם משפטי אמר לחדשות 12: “זה ממש להסלים את העימות בין בג”ץ לממשלה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות