נחשף: הצעת החוק של הקואליציה שתחזיר את אריה דרעי לתפקיד שר

לפי נוסח הצעת החוק, שמטרתו להכשיר את יו"ר ש"ס אריה דרעי ולהחזירו אל שולחן הממשלה - שופטי בג"ץ לא יוכלו להתערב עוד במינוי של שרים
אריה ריבקינד
ח' שבט התשפ"ג / 30.01.2023 13:57

לאחר שבג”ץ פסל את מינויו: ח”כ משה ארבל הגיש היום (שני) הצעת חוק שמטרתה לחזיר את יו”ר ש”ס אריה דרעי אל שולחן הממשלה.

בהצעת החוק נכתב: “מוצע לתקן את חוק יסוד: הממשלה, כך שיובהר כי בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבג”ץ, לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות שקבע המכונן”.

המשמעות היא: בג”ץ לא יוכל להתערב במינוי שרים של הממשלה.

לפי ההצעה, “מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות בליבת הפעילות הדמוקרטית. בסמכותו, קבע המכונן הסדר שלילי, ובו רשימה סגורה של תנאים לכשירותם של שרים לכהן כחברים בממשלה. סוגיית כהונת שרים בממשלה נידונה בפסיקה לאורך השנים, שהוסיפה תנאים נוספים על אלו שקבע המכונן”.

לדברי ארבל, “בעניין זה, ‘הלכת דרעי-פנחסי’ גרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט”.

הוא טען: “ניסיונות אחרים לתיקון הלכה זו בדרכים אחרות – לרבות התייחסות המכונן להפסקת כהונת שר מחמת עבירה – לא צלחו. על כן נדרש המכונן להבהיר כי בעניין זהות שרים, מינויים והעברתם מכהונה, בית המשפט לא ייבחן את אופן הפעלת שיקול הדעת של הגורם הממנה, הממונה או המאשר – במעשה או במחדל”.

כעת הקואליציה, בהובלת ש”ס, תקדם בשבועות הקרובים את הצעת החוק, מתוך מטרה להחזיר את יו”ר ש”ס אריה דרעי לתפקידיו כשר הפנים והבריאות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות