שוטרי הגבול המושחתים נעצרו ‘על חם’ כשגבו שוחד מהברסלבים

בחודשים האחרונים עוכבו תיירים - ובמיוחד חסידי ברסלב - ללא סיבה במעבר הגבול מולדובה-אוקראינה בידי פקידי ושוטרי הגבול • למעוכבים, שחששו לאחר לטיסה, הוצע להשתחרר במהירות באמצעות תשלום שוחד • ביום שני פשטו חוקרי השירות החשאי האוקראיני על המעבר ועצרו אותם
נתן פרל
ג' שבט התשפ"ג / 25.01.2023 10:59

לאחר עיכובים והצקות במעבר גבול אוקראינה-מולדובה, ודרישות חוזרות ונשנות מצד עובדי ושומרי הגבול לתשלומי שוחד – החל השלב הגלוי של חקירת השירות החשאי של אוקראינה, עם מעצרם של השומרים במעבר הגבול.

בעלי עסקים? תצמחו עליו: גם לכם מגיע לצמוח עד למקום הראשון

מאז תחילת המלחמה באוקראינה הופסקה כליל התעופה האזרחית ברחבי המדינה,  והמבקשים להיכנס לאוקראינה או לצאת ממנה נדרשים לעבור דרך מעברי גבול יבשתיים אל מדינות שכנות – מולדובה, פולין, רומניה והונגריה.

אלפי חסידי ברסלב, העושים את דרכם אל ציון רבי נחמן בעיר אומן, נאלצים להיטלטל בנסיעות ארוכות וממושכות משדות התעופה במדינות החולקות גבול יבשתי משותף עם אוקראינה, בדרכם לאומן ובחזור.

במהלך החודשים האחרונים עוכבו תיירים – ובמיוחד חסידי ברסלב, שהגיעו אל מעבר הגבול במולדובה, ללא סיבה מוצדקת על ידי פקידי המעברים, אנשי המכס ושוטרי הגבול המוצבים במקום.

למעוכבים, שאף עמדו בפני סכנת איחור לטיסה והפסד כספי, הוצע לקצר ולסיים את העיכוב באמצעות תשלום שוחד במזומן, אותו נאלצו לשלם בלית ברירה אחרת.

ביום שני השבוע נחשף, כי במהלך התקופה האחרונה פתח השירות החשאי האוקראיני  – SBU, בחקירה סמויה אחר פקידי מעבר גבול המושחתים, שדרשו  תשלומי שוחד שונים מהתיירים.

במהלך פעולות החקירה הסמויה, נאספו ראיות מפלילות כנגד עובדי המעברים.

עם המעבר לשלב החקירה הגלויה, נתפסו השוטרים ובקרי הגבול גובים כספים בניגוד לחוק מתיירים ועולי רגל חסידים המגיעים לאוקראינה להתפלל בקברי צדיקים.

במקום בוצעו מעצרים ונפתח הליך פלילי נגד המעורבים.

בזמן המעצר נתפסו מוצגים וכספים בהם גם שטרות ממדינות שונות, מגולגלים ומקומטים, אותם דרשו וקיבלו עובדי המעבר. סכום השוחד שתועד בזמן ביצוע המעצרים היה על סך 700 דולר במזומן.

על פי פרסום של שירות הביטחון הממלכתי, התובע הפלילי באזור אודסה ושירות ביטחון הפנים האוקראיני שתיעדו ופרסמו את פרטי הפרשיה – בשלב זה של החקירה מואשמים מנהלי עמדת המכס ‘בילגורוד – דניסטרובסקי’ במחוז אודסה, לפיו הפעילו מנגנון שיטתי לגביית כספים שלא כחוק מתיירים ובדגש על אזרחים ישראלים המבקרים באתרים דתיים ברחבי אוקראינה בחגים.

על פי החשדות, בתקופת ראש השנה, במהלך יציאת החסידים לגבול מולדובה לטיסת ההמשך לישראל, הבינו פקידי הגבול כי עיכוב התיירים יוביל לאיחור הטיסה, ולכן בחרו לעכב בכוונה וללא סיבה את המעבר בעמדות המכס וביקורת הגבולות. במשך זמן העיכוב נבדקו – מסמכים, חפצים אישיים, בגדים, מזוודות וכבודה.

הבדיקות בוצעו גם בכלי רכב, מוניות, אוטובוסים וכדומה וזאת כדי לסחוט את הנוסעים ולאלץ אותם לשלם שוחד כספי בסכומים של בין 150 עד 500 דולר ואף יותר לכל רכב.

בימים אלה נעשות פעולות השלמת חקירה נגד המשתתפים בפרשה, הכוללים גם חיפושים במשרדי עמדת המכס ‘בילגורוד-דניסטרובסקי’ וכן במגוריהם של החשודים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סוף סוף. לי אישית לקחו 100 דולר כמה פעמים יימח שמם
    25/01/2023 17:54
    ברסלבר
  1. אידינחוי