החוק של ח”כי ‘דגל’: לבטל אגרות הגודש, יפגע באוכלוסיות חלשות

גפני, אשר ופינדרוס הגישו הצעת חוק לביטול אגרות הגודש בכניסה לתל אביב • "שירותי התחבורה הציבורית אינם יעילים, ומס הגודש יפגע כלכלית באוכלוסיות חלשות המתגוררות בפריפריה"
חרדים 10
ב' שבט התשפ"ג / 24.01.2023 19:25

חברי הכנסת משה גפני, יעקב אשר ויצחק פינדרוס מיהדות התורה הניחו אתמול (שני) על שולחן הכנסת הצעת חוק, המבקשת לבטל את אגרת הגודש בכניסה לגוש דן.

על פי החוק הנוכחי, שאושר בממשלה הקודמת אך ייכנס לתוקף רק בתחילת 2025, הנכנסים לגוש דן מהפריפריה ברכב פרטי ידרשו לשלם אגרות – המחלקות את גוש דן לשלוש טבעות, שמעבר בכל אחת מהן יהיה כרוך בתשלום בשעות העומס.

על פי החקיקה הקיימת, משנת 2025 חציית כל אחת מהטבעות תעלה בין 2.5 ל-10 שקלים, ונסיעה של עד חצי שעה בתוך טבעת – פטורה מתשלום. התשלום יתבצע רק בשעות הגודש: כך בימי א’-ה’ בשעות הבוקר, מ-6:30 עד 10:00, תיגבה אגרת גודש על נסיעה לתוך גוש דן, ובשעות אחר הצהריים, מ-15:00 ועד 19:00, תיגבה אגרה בנסיעה לשני הכיוונים, ביציאה מגוש דן ולתוכו.

התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יגיע ל-37.5 שקלים.

באוצר ובמשרד התחבורה העריכו בעבר שללא אגרות הגודש, הכניסה לתל אביב תהפוך כמעט בלתי אפשרית ברכב פרטי.

אלא שח”כי ‘דגל’ טוענים כי מטרת האגרה – הסטת הנוסעים לתחבורה הציבורית – לא תושג במצבם הנוכחי של קווי התחבורה הציבורית באזור המרכז. לטענתם,  במצב הנוכחי, משפחות מעוטות יכולת יאלצו לשלם יותר על הכניסה למרכזי התעסוקה, בלי שיש להן חלופה ראויה בתחבורה הציבורית.

בהסבר להצעת החוק נאמר: “מטרתו המוצהרת של מס הגודש היא לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, אלא שכיום שירותי התחבורה הציבורית אינם יעילים ואינם נותנים מענה סביר למעוניינים להגיע לאזור גוש דן בתחבורה ציבורית.

“יוצא מכך אפוא שמס הגודש יפגע כלכלית באוכלוסיות חלשות המתגוררות בפריפריה ומחוץ לגוש דן, אשר נאלצות להגיע לגוש דן לצורכי עבודה וסידורים שונים. בנוסף, מס הגודש צפוי לתרום להעלאת יוקר המחייה, ולהדרת תושבי הפריפריה מאפשרויות התעסוקה במרכז הארץ”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות