סער ולזימי התבלבלו: הליכוד יכול להכניס עד 11 ח”כים חדשים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את 'החוק הנורווגי המורחב': 65 ח"כים הצביעו בעד, מול 18 שהצביעו נגד • גדעון סער מהמחנה הממלכתי ונעמה לזימי מהעבודה הצביעו בטעות יחד עם הקואליציה • רוטמן: "ככל הנראה יהיו פחות ח"כים מחליפים במהלך הכהונה של הכנסת"
אריה ריבקינד
ב' שבט התשפ"ג / 23.01.2023 23:56

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק ‘הרחבת החוק הנורבגי’ –  הפסקת חברות בכנסת של שר או סגן שר, מטעם ועדת חוקה.

65 ח”כים תמכו בהצעת החוק מול התנגדותם של 18 ח”כים.

גדעון סער מהמחנה הממלכתי ונעמה לזימי ממפלגת העבודה הצביעו בטעות יחד עם הקואליציה.

אופוזיציה שלומיאלית: הח”כית לא באה – ובוסו קבר את הפיליבסטר

החוק המורחב מעניק אפשרות לסיעות קטנות של עד 3 ח”כים לעשות שימוש בהסדר הנורבגי; ביטול התקרה של 5 חברי הכנסת מכל סיעה שיכולים להתפטר מהכנסת במסגרת ההסדר וקביעה כי שליש מחברי הכנסת בסיעות גדולות יוכלו לעשות בו שימוש. בנוסף, לא ניתן יהיה להתפטר מהכנסת במסגרת ההסדר בתקופת בחירות או ממשלת מעבר.

לפי ההסדר שבהצעת החוק: סיעה המונה 2-1 ח”כים, רשאי להפסיק את חברותו ח”כ אחד. סיעה המונה 3 ח”כים רשאים שניים מתוכה להפסיק חברותם, סיעה המונה 6-4 ח”כים רשאים להפסיק חברותם 3 ח”כים. סיעה המונה בין 9-7 ח”כים- רשאים להפסיק חברותם 4 ח”כים. סיעה המונה בין 17-10 ח”כים- רשאים להפסיק חברותם 5 ח”כים. סיעה המונה 18 ח”כים לפחות, רשאים להפסיק חברותם 1/3 מחברי הסיעה, ותוצאת חישוב שאינה מספר שלם, תעוגל למספר השלם הגבוה הקרוב.”

לרשום את הילדים למוסדות חינוך בי-ם? כנסו: טופס הרשמה דיגיטלי

בעלי עסקים? תצמחו עליו: גם לכם מגיע לצמוח עד למקום הראשון

המשמעות היא ששליש מח”כי סיעת הליכוד יכולים להתפטר במסגרת החוק – ולהכניס ח”כים חדשים. מכיוון שארבעה שרים כבר התפטרו, נותר כעת למצוא עוד שבעה שרים או סגנים שיאותו להתפטר לטובת הבאים ברשימה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: “העיקרון המרכזי ביסוד הסדר זה כרוך במגבלות החלות על שרים וסגני שרים ליטול חלק פעיל בעבודה הפרלמנטרית בכנסת. הם אינם רשאים להיות חברים בוועדה של הכנסת או להציע הצעות חוק שלא באמצעות הממשלה.

“על כן, ההסדר משרת הן את עקרון הפרדת הרשויות והן את האינטרס הציבורי כי יכהנו בכנסת מספר מספיק של חברי כנסת הפעילים בעבודה השוטפת הנעשית בוועדות הכנסת. יתר על כן, ההסדר אף מאפשר למספר לא מבוטל של שרים וסגני שרים להתמקד בעבודתם ברשות המבצעת בעקבות הפסקת כהונתם בכנסת.”

להערכת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שאימצה ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, העלות התקציבית הישירה בעבור כל חבר כנסת נוסף שיכהן בכנסת מכוח ההסדר המוצע היא 1.95 מיליון שקלים  בשנה.

לפיכך, ככל שיתפטרו מהכנסת ארבעה שרים או סגני שרים לפחות בעקבות ההסדר המוצע, הצעת חוק היסוד תהיה הצעת חוק־יסוד תקציבית כהגדרתה בסעיף 3ג לחוק־יסוד: משק המדינה.

יו”ר ועדת חוקה ח”כ שמחה רוטמן הציג את ההצעה ואמר: “חשוב לדעת שלמרות שהעיקר בהצעת החוק זה הגדלת מספר חברי הכנסת שיכולים להגיע מסיעות גדולות, הצפי, לפחות לפי הידוע לנו כיום, במהלך כהונת הממשלה והכנסת הנוכחית, בגלל המבנה וההרכב הסיעתי של הממשלה ושל הכנסת, ככל הנראה יהיו פחות חברי כנסת מחליפים במהלך הכהונה של הכנסת, למרות שכמובן יכולים לנצל את מלוא האפשרויות, ואז המספר משתנה. ההערכה שלא יהיו בכנסת הזאת יותר.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות