יו”ר ש”ס הגיע כעת לשיאו: על ביקור זקני ראשי הישיבות בבית של דרעי

אליעזר היון
|
ב' שבט התשפ"ג / 24.01.2023 10:09
דרעי, בניגוד לתפיסה הרווחת, נמצא באחד מרגעיו הגדולים • אולי אפילו הגיע לשיאו והוא רשאי לפרוש • בחור הישיבה הספרדי מחברון לא רק הסב בביתו לצד רבי ברוך ורבי בערל, הוא גם הוכיח יכולת ‘סמול טוק’ מבדחת עמם • את הד.נ.א. הזה, אסתר חיות לא תוכל לעולם ליטול ממנו

אחרי הכל, אריה דרעי הוא בחור הישיבה הספרדי הישיבה הליטאי.

בסוף בסוף, הוא ה’פרענק’ מחברון.

וככזה, הוא נמצא באחד מרגעיו הגדולים, אולי אף אעז ואקבע – האיש הגיע לשיאו והוא רשאי כעת לפרוש.

רבים ביכו את מר גורלו של יו”ר ש”ס ש’ספג מהלומה’ עם החלטת בג”ץ שלא לאפשר לו לכהן כשר.

הפרשנים הפוליטיים הגדולים, אלו שיודעים הכל, הסבירו כי דרעי היה בנקודה הגבוהה בחייו: שר בכיר, בעל קונצנזוס כפוליטיקאי בוגר, ובכלל האיש החזק בממשלה, ואז הגיעו חיות וחבריה ונטלו ממנו באכזריות את הכל. הותירו אותו עירום ועריה.

אלא שהם לא לקחו בחשבון דבר אחד.

את הופעתם של גדולי הדור הליטאיים בביתו.

עם כל הכבוד לראש הממשלה נתניהו, שגורם הגעתו לא חורג מהמעשה הפוליטי, ישיבתם של רבי ברוך לשמאלו, ורבי בערל לימינו היא האירוע האמיתי.

אריה דרעי, המרוקאי שעלה ממקנס וספג אין ספור התקפות מילוליות, השפלות והרחקות מהאליטה הליטאית, הסב בסוף השבוע בראש השולחן בביתו, כשרבי חיים פרץ ברמן ראש ישיבת פוניבז’ מסביר ש’אין לו תחליף’, רבי שלום בער מגיב כי ‘ביטול התורה שלו הוא הלימוד תורה של הרבים’, ורבי דוד כהן מצהיר כי ‘הציבור כולו נותן לו את הכוחות’.

זהו חזון אחרית הימים, וזר לא יבין זאת.

כאן גם מצוי הפער המהותי בין יו”ר ש”ס אריה דרעי לקודמו אלי ישי. דרעי, כמו עוד רבים במגזר הספרדי שגדלו בישיבות האשכנזיות, רואים בהן עדיין את קבוצת ההתייחסות, את החרדיות האמיתית, האותנטית והשווה. הזהות האישית של אנשים אלו, הד.נ.א. האישי והחברתי שלהם, מורכב מהילדים הספרדים שלמדו בישיבות בהן כיהנו דמויות מיתיות – ראשי הישיבות הליטאיים החריפים, המשגיחים הגדולים בוגרי שיטת סלבודקא, והם, הם רק רצו להיות חלק מהסיפור הגדול הזה. .

בביתו של דרעי ביקרו גם גדולי הרבנים הספרדים כמו הרב אלבז, הרב מאיה, הרב יהודה כהן ועוד. יש לי כבוד רב כלפיהם – אנשים גדולים – אך הם אינם הסיפור. את צמרת הרבנות הספרדית כבר כבש לפני חמש מערכות בחירות. זקני ראשי הישיבות הליטאיים לא רק עלו לביתו של דרעי, הם איפשרו לו להפגין יכולת של ניהול ‘סמול-טוק’ מבדח.

ועם מי? עם רבי ברוך מרדכי ועם רבי בערל.

אלי ישי מן הסתם לא יכל להתהדר ביכולות הללו. גם לא גואטה, ויודעים מה, אולי אפילו לא גפני.

חיות אולי יכולה לפטר את דרעי מתפקידיו המינסטריאליים, מה שהיא לא ידעה הוא כי היא אינה יכולה לפגוע בד.נ.א. החרדי-ספרדי-ליטאי שלו.

זה קיבל בימים האחרונים את החיזוקים הגדולים ביותר שקיבל אי פעם איש ציבור חרדי.