האופוזיציה נעלמה מהדיון • פרופ’ אומן: נגד התגברות ב-61

חברי ועדת החוקה מהאופוזיציה מחרימים את דיוני הוועדה ב'חוק יסוד השפיטה' שמקדם ח"כ שמחה רוטמן, בעקבות התעלמותו, לטענתם, מהייעוץ המשפטי של הכנסת • רוטמן: "מציע לאופוזיציה לנהוג באדיבות של מפסידים" • פרופ' אומן קרא להוציא את כל השופטים מהוועדה למינוי שופטים
חרדים 10
כ"ט טבת התשפ"ג / 22.01.2023 10:30

חברי ועדת החוקה מטעם האופוזיציה פרסמו הבוקר (ראשון) הודעה, לפיה הם אינם מתכוונים להשתתף עוד בדיונים העוסקים ברפורמה במערכת המשפט.

בהודעה משותפת של חברי ועדת חוקה, חוק ומשפט מסיעות האופוזיציה לקראת הדיונים בחוק יסוד השפיטה – נאמר:

״אנו חברי ועדת החוקה מסיעות האופוזיציה לא נשתתף בדיוני הסרק הלא דמוקרטיים שנקבעו בוועדה בנושא חוק יסוד השפיטה. זאת משום שהדיונים מתקיימים ללא חומר רקע מקצועי נאות וללא חוות דעת משפטית בניגוד גמור לנוהג ולנוהל בכנסת בכלל ובוועדת החוקה בפרט, ותוך התעלמות בוטה מהייעוץ המשפטי של הכנסת.

“התנהלותו של יו״ר ועדת חוקה ח״כ רוטמן מבטאת אחד לאחד את הכוונות שלו, של השר לוין, ושל רה”מ נתניהו ביחס למערכת המשפט כולה – שיבוש סדרי הדמוקרטיה והשתקת קולם של היועצים המשפטיים ושל השופטים.

“ח״כ רוטמן הצהיר במפורש שקידום הצעת חוק יסוד השפיטה מטעם הוועדה נועד לעקוף את הצורך בהצגת חוות דעת של הייעוץ המשפטי לממשלה ביחס להצעה של השר לוין ובפרסום תזכיר החוק להערות הציבור.

“אנחנו, חברי הוועדה מכל סיעות האופוזיציה, לא נסכים לשמש תפאורה למראית העין של “דיון רציני” ולא נהיה שותפים להליכי חקיקה חפוזים שרומסים את הנוהג בכנסת ושיובילו לתוצאות הרסניות.

“כל עוד לא תונח בפנינו חוות הדעת של הייעוץ המשפטי לכנסת ולא יובטחו הליכי דיון נאותים לא ניטול חלק בדיונים בהצעת חוק יסוד השפיטה”.

יו”ר ועדת חוקה ח”כ שמחה רוטמן אמר בפתח הדיון הבוקר על חוק יסוד השפיטה: ”אני מודה לכל האורחים שבאו, בפרט לחתן פרס נובל פרופ’ ישראל אומן שמכבד אותנו בנוכחותו הבוקר. אפשר לדון ולהתפלפל בעניין דרעי, אך עניין זה לא ישפיע על דיוני הוועדה. אנחנו עסוקים במהלך חשוב של החזרת הריבונות לעם. מה שכן, קיבלנו תזכורת לכך שאנו עוסקים בחוקי יסוד בשעה שגרסא דינקותא נשתכחה ממספר אזרחים בישראל היושבים בבית המשפט העליון: סעיף 3 לחוק יסוד הממשלה קובע כי הממשלה תכהן מכוח אמון הכנסת ולא מכוח החלטתם של שופטי העליון.

”הדמוקרטיה הישראלית כלואה במרתפי בית המשפט העליון המרופדים בערימות פסקי דין, וצעקותיה לא נשמעות. באנו לשחרר את הדמוקרטיה הישראלית ולהשיבה לעם וזו שליחותינו”.

על החלטת ח”כי האופוזיציה להחרים את דיוני הוועדה אמר רוטמן: “אני מבין לליבם, היו צריכים קצת ימי חופש ונמתין להם בסבלנות, אולי מרוב שצעקו ברחובות שלא נותנים להם לדבר, אין להם כוח לצעוק איפה שמתקבלות ההכרעות. זה מאוד סמלי. כשהיינו באופוזיציה הם לעגו וצעקו על חברי הכנסת מהאופוזיציה שלא הגיעו לוועדות, כשהם קבעו הרכבי ועדות משפילים שלא הביאו לביטוי את גודל המפלגות. נתנו להם את החלוקה ההוגנת, אני אישית כעסתי על יו”ר ועדת הכנסת וטענתי שהוא נותן הרבה יותר ממה שקיבלנו, אבל קיבלתי את דעתו שיש לתת מקום בשל אדיבות של מנצחים, אבל הם לא הבינו עדיין שיש אדיבות של מפסידים.

“קיבלתי טענות שנתתי ביטוי יתר למתנגדים לעמדתי וכנראה כשאין טיעונים או כשלא מתחילים הטיעונים הם בחרו שלא לבוא. צר לי על כך ואני מניח שנבין בהמשך מה עומד מאחורי ההתנהלות התמוהה של האופוזיציה”.

הוא הוסיף: “המסמך של הייעוץ המשפטי אמור להיות מונח על שולחן הוועדה ביום ראשון הבא. אין הפתעה בלו”ז הדיונים שנקבע בידיעתם והסכמתם, אבל ההצגה לתקשורת כנראה חשובה יותר. אני שב וקורא לכם לבוא להשמיע עמדתכם. זו תופעה מעניינת שאנשים חוששים להביע דעתם, אולי כי יגלו שהציבור יותר חכם ממה שהם חושבים שהוא”.

חבר הכנסת משה סעדה אמר בדיון: “נשיאת בית המשפט העליון יכולה להחליט שהיא רוצה להמשיך להיות נשיאה, אבל אז היא צריכה לכבד את הבית הזה ולנהוג על פי הכללים. ואם היא לא רוצה לנהוג על פי הכללים, תתכבדי ותפרשי”.

עם פתיחת הדיון בוועדת החוקה, סטודנטית נציגת מחאת הסטודנטים, התפרצה ללא רשות דיבור וצעקה לעבר הח”כים מהקואליציה: “אתם הורסים את הדמוקרטיה”. הצעירה הוצאה מחוץ לחדר.

חתן פרס נובל, פרופ’ ישראל אומן, שהגיע לדיון בוועדת החוקה אמר: ” שאלתי פעם את פרופ’ השופט אהרון ברק האם אתה מקבל את זה שבימ”ש מחוקק? ואמר שכן, שגם חז”ל היו גם שופטים וגם מחוקקים.אני רוצה לומר לברק היום מכאן שזה נכון לגבי חז”ל אבל אנחנו לא תיאוקרטיה אלא דמוקרטיה. אנחנו גם לא ג’אודיצוקרטיה. כוח המשילות אינו בידי בית המשפט”.

פרופ’ אומן, טען בדיון כי צריך איזונים ובלמים על מה שעושה הכנסת, ומציע שביטול חוקים בידי בג”ץ יעשה ברוב של 12 מתוך 15 שופטים. בנוסף, אומן הציג גישה מרחיקת לכת וקורא להוציא את כל השופטים מהוועדה למינוי שופטים. מנגד, בנושא פסקת ההתגברות סובר אומן כי צריך רוב גדול מ-61.

“אני לא איתכם בזה. כמו שצריך איזונים ובלמים במינוי שופטים, צריך כאלה גם על הכנסת. הבלם משפיע לטובה על הכנסת שלא לחוקק דברים לא ראויים. אני מתנגד ש-61 חברי כנסת יוכלו לבטל… מה שטוב בהצעה – שרק הרכב של שופטי העליון יוכל לבטל חוק של הכנסת”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אומן
    22/01/2023 14:41
    אני
  1. כנראה שפרס נובל אינו תמיד סימן לחוכמה יתרה.

  2. נטישת האופוזיציה
    22/01/2023 16:32
    אבי .א.
  3. מר רוטמן יקר . אין מקום לשיח כלפי מפסידים ,זה רד מוכיח ששיטת הדווקא באמתחתך . זכור כי כל שינו בנושא חקיקה ובחירת שופטים ויו”עמשים ;תפקידם לשרת את כל העם . ואין מפסידים ומנצחים . ואולי כוונתך שתשרת רק חצי מהעם או את מספר המצביעים למפלגתך . הבחירות נגמרו ,הנח הצידה את הדווקא והנקמה ותשרת את העם . ולא את ממני קוהלת . כי הבל הבלים הכל הבל ,אבל הצדק צריך להיעשות לא בזכות טייקונים מאמריקה .

  4. תגובה
    22/01/2023 18:26
    מור
  5. חזק ואמץ ואל תיחת