דרמה במערכת הפוליטית: בג”ץ פסל את מינוי אריה דרעי לשר

הרכב מורחב של בג”ץ פסק: דרעי לא יכהן כשר • השופט יוסף אלרון היה בעמדת המיעוט - נגד הפסילה • תנועת ש״ס: "החלטת בית המשפט פוליטית ונגועה באי סבירות קיצונית. לומדים ההחלטה הקשה ונחליט על הצעדים הבאים בהתאם להנחיית המועצת" • מה האפשרויות של נתניהו?
אריה ריבקינד
כ"ה טבת התשפ"ג / 18.01.2023 16:01

שופטי בג”ץ הכריעו היום (רביעי) כי יו”ר ש”ס אריה דרעי לא יוכל לכהן כשר הפנים והבריאות בממשלת נתניהו השישית.

בעלי עסקים? תצמחו עליו: גם לכם מגיע לצמוח עד למקום הראשון

ההחלטה התקבלה ברוב של עשרה שופטים מתוך 11. השופט יוסף אלרון היה בדעת מיעוט וחשב שצריך לאשר את מינוי דרעי ולדחות את העתירות שהוגשו נגד המינוי.

בית המשפט קבע: ”מינויו של חבר הכנסת הרב אריה מכלוף דרעי לתפקיד שר הפנים ושר הבריאות אינו יכול לעמוד. מרבית שופטי ההרכב קבעו כי מינוי זה לוקה בחוסר סבירות קיצוני, ומשכך על ראש הממשלה להעביר את דרעי מתפקידו. זאת, בין היתר, בשל צבר הרשעותיו הפליליות, הכולל גם הרשעה בעבירות מס מחודש פברואר 2022, על פי הודאתו של דרעי במסגרת הסדר טיעון; וכן בשל המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום שגזר את דינו בעבירות אלה, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים, והתנהלותו לאחר מכן”.

חלק משופטי ההרכב סברו כי לנוכח המצג האמור, שהשפיע על תוצאותיו של ההליך הפלילי בעניין עבירות המס, דרעי מנוע מלכהן כשר בהתאם לכללים של השתק ומניעות הנגזרים מעקרונות של הגינות ויושר.

השופט אלרון, בדעת יחיד, סבר כי יש להותיר את מינויו של השר דרעי על כנו, אך כי על ראש הממשלה לפנות ליו”ר ועדת הבחירות כדי שיקבע אם יש בעבירות המס שבהן הורשע דרעי משום קלון.

מועצת חכמי התורה צפויה להגיע הערב לביתו של דרעי ב-18:00. גם חברי הכנסת יגיעו למפגן התמיכה ביו״ר ש״ס.

דרעי לא צפוי להתפטר בעצמו וההנחה היא שנתניהו, לעומת זאת, יציית לקביעת בג”ץ ויפטר אותו מכהונתו כשר – אבל בש”ס ידרשו מראש הממשלה פתרון מיידי אחר.

בפני נתניהו עומדים שני פתרונות אפשריים: למנות את דרעי לתפקיד ראש הממשלה החליפי, או להעביר חקיקה מהירה של ביטול עילת הסבירות ואז למנות מחדש את דרעי לשר – וזה הפתרון המועדף על רוב אנשי ש”ס.

תנועת ש”ס הודיעה בהודעה מיוחדת: “בית המשפט העליון המתיימר לדאוג למיעוטים, השליך היום לפח את קולם והצבעתם של 400 אלף מצביעי תנועת ש”ס המייצגת את ציבור המוחלשים בישראל שהלכו רק לפני חודשיים לקלפיות.

“מצביעי שס הלכו לקלפיות כשהם יודעים הכל על יו״ר שס, השר אריה דרעי. 400 אלף המצביעים, 11 מנדטים, ידעו על הסדר הטיעון עם דרעי והצביעו לשס בראשות אריה דרעי.

“היום קבע בית המשפט למעשה כי הבחירות חסרות משמעות. החלטת בית המשפט פוליטית ונגועה באי סבירות קיצונית.

הפסילה השערורייתית של יו״ר שס מכהונת שר, איננה רק פגיעה אישית בדרעי אלא פגיעה קשה וצורבת בכל מצביעי שס ותומכיה. חלקים רחבים בחברה הישראלית מרגישים היום מודרים על ידי בית המשפט.

תנועת שס כולה מזועזעת מההחלטה השרירותית וחסרת התקדים של בג״צ, בניגוד לחוק והצדק, ורואה בה פגיעה קשה בזכות לבחור ולהיבחר שהיא נשמת אפה של הדמוקרטיה.

שס לומדת את ההחלטה הקשה ותחליט על צעדיה הבאים בהתאם להנחיית מועצת חכמי התורה.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עכשיו פסקת ההתגברות.
    18/01/2023 16:08
    7-7-7.
  1. עכשיו פסקת ההתגברות.

  2. אריה כבר 30 שנה שר!!!
    18/01/2023 16:19
    אני
  3. בלי קשר להחלטת בגץ. למה שלא יפרוש ויעשה קצת לביתו?

  4. הגיע הזמן
    18/01/2023 16:21
    סבתא
  5. הגיע הזמן. בכל המקומות בארץ שהפקרתם את השקופים. מידת הדין תבעה אתכם. בחריש. בקרית אתא. בחדרה ובקרית שמואל. אגב שמתם לב כל השקופים בצפון. לא שמתם על אף אחד מהילדים שלנו. מגיע לכם. דרעי – לך.

    • שירה   19/01/2023 17:12

      ודרעי מדבר על מדינת ת”א.
      דרכת פעם בצפון? נפגשת פעם הורי תלמידים בצפון? אתה יודע איפה זה קריית שמואל על המפה?