שליחת חב”ד בוילנה, אם ל-11 ילדים, עלולה להיכנס לכלא – וזו הסיבה

הרבנית נחמה דינה קרינסקי ניהלה את בית הספר המקומי, שהגיע לפשיטת רגל • בית המשפט בווילנה הרשיע אותה בעבירות של העלמת מס והסתרת מידע • בעלה מאשים את בית המשפט בשחיתות - ומפנה אצבע מאשימה גם כלפי ארגון אמריקני • בקהילה היהודית מצדדים בשליחים
חרדים 10
כ"ה טבת התשפ"ג / 18.01.2023 15:14

ליטא סוערת: שליחת חב”ד בעיר וילנה, נחמה דינה קרינסקי – אם ל-11 ועוד שלושה באומנה – צפויה לעונש מאסר בגין עבירות של העלמת מס והסתרת מידע.

בעלי עסקים? תצמחו עליו: גם לכם מגיע לצמוח עד למקום הראשון

החלטה במשפט אמורה להתקבל בדיון האחרון, שנקבע לתאריך ח’ שבט הקרוב, בעוד קצת יותר משבועיים.

לפי דיווח של דניאל אדלסון באתר ynet, בעלה, הרב שלום בער קרינסקי, מאשים את בית המשפט המקומי בשחיתות.

הזוג קרינסקי, אזרחים אמריקנים,  הגיע בשליחות חב”ד לוילנה בירת ליטא לפני  28 שנים. הרבנית נחמה דינה ניהלה את בית הספר המקומי של חב”ד, שנכנס לחובות עד כדי פשיטת רגל.

שופט בית המשפט המחוזי קבע, כי הרבנית גרמה לפשיטת רגל של בית הספר בגלל ניהול כושל ומכוון, שהוביל לחובות מצטברים של 250 אלף אירו למדינה (כמעט מיליון שקלים).

השופט פסק, כי ההרשעה לא ניתנת לערעור, ולכן מרחף על ראשה של הרבנית איום בעונש מאסר.

לטענת הרב קרינסקי, בית הספר נכנס לחובות לאחר שלא קיבל את הכספים שהיו אמורים להתקבל מתשלומי הפיצויים ממלחמת העולם השנייה של הממשלה הליטאית. מדובר בכספים ציבוריים בסך מיליוני אירו, המועברים לקרן Good Will Fund המשותפת למדינה ולארגוני צדקה יהודיים, בהובלת המגבית היהודית המאוחדת (ה-AJC) האמריקנית.

לפי ההסכם, במקום שממשלת ליטא תשיב נכסי דת שנגזלו בשואה לקהילה היהודית, היא מעבירה מידי שנה את סכום הפיצוי עבור מבני דת פעילים בליטא. “הבעיה שהכסף אינו מגיע באמת ליעדו”, אומר שליח חב”ד הרב קרינסקי לאתר COL. “האם יש מטרה יותר יהודית מאשר בית ספר יהודי שמלמד ומחנך ילדים וילדות יהודים?”, הוא שואל בכאב.

לדבריו, “אחד המנהלים בקרן בשיתוף פעולה עם אחת מראשי הקהילה, מעביר את הכסף למטרות אחרות מאשר המטרות האמיתיות שלהן נועד – טיפוח חיי הקהילה היהודית. אנו עובדים 24 שעות ביממה ומזה כבר 28 שנה כדי לבנות יהדות, מבריתות ועד בר מצוות, נישואין, בתי ספר, מחנות קיץ. במקום זאת הכסף מגיע לגורמים אחרים. נעשה לנו כאן עוול עצום.

“אותם גורמים התעלמו ללא הרף מבקשותינו החוזרות ונשנות למימון חירום כדי להבטיח את עתיד בית הספר שלנו”, מאשים שליח חב”ד. “גם במשפט אנו חשים בהטיית דין, מאחורי הקלעים פועלים נגדנו כדי שבית הספר ח”ו ייסגר וכך לא יוכלו לתבוע את הכספים שמיועדים באמת לטובת הקהילה”.

לדבריו, “הם האשמים בתיק הפלילי המתנהל נגד אשתי. אין ספק שמימון שלהם היה מונע את פשיטת הרגל, ובכך מונע את התיק הפלילי”.

חבר מהקהילה היהודית האשים את הפרקליטות בשיחה עם ynet: “המשיכה לנהל את המשפט למרות כל הראיות שניתנו לבית המשפט שהיא ובעלה ניסו ככל יכולתם לגייס את הכספים הדרושים כדי למנוע את פשיטת הרגל”.

חברת קהילה אחרת, מרים דניסוב, אומרת שהיא מתקשה לעכל את הבשורה: “פגשתי הרבה יהודים וארגונים יהודיים שונים, אבל מעולם לא פגשתי אנשים מסורים כמו הרב והרבנית קרינסקי, שהקדישו את כל חייהם למטרה אחת בלבד – להחיות את החיים היהודיים בליטא. גם בזמנים קשים הם מעולם לא חשבו לעזוב את ליטא לארה”ב”.

חברה נוספת בקהילה, אלכסנדרה רחל, סיפרה כי אומצה בידי הזוג קרינסקי כשהייתה בת 5, לאחר שהוריה התגרשו ואמה התמודדה עם בעיות אלכוהול וסמים.

“משפחת קרינסקי טיפלה בי וגידלה אותי”, אמרה. “כשהיו לי בעיות, הם פתרו הכול מיד, שילמו וליוו אותי לרשויות הנכונות. בזכותם שרדתי. מאוחר יותר, כשכבר היו לי ילדים משלי ולא היה לנו היכן לגור בגלל חובות, משפחת קרינסקי לא נשארה אדישה, ועזרה לי לצאת מהמצב הזה. הם מצאו ספונסר ששילם את החוב, וככה יכולנו להמשיך לגור בדירה, מבלי לדאוג שיסלקו אותנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות