נחשף תיעוד מפולין: עשרות תמונות נדירות מ’מרד גטו ורשה’ • צפו

שנה לאחר מרד גטו ורשה: נמצאו התשלילים המקוריים שמתעדים רגעים מן המרד, אותם צילם כבאי פולני שהוזעק לטפל בשריפות שפרצו במהלך המרד
חרדים 10
כ"ד טבת התשפ"ג / 17.01.2023 10:55

80 שנה לאחר מרד גטו ורשה: בפולין  נחשפו התשלילים המקוריים שמתעדים רגעים מן המרד אותם צילם כבאי פולני שהוזעק לטפל בשריפות שפרצו במהלכו.

בעלי עסקים? תצמחו עליו: גם לכם מגיע לצמוח עד למקום הראשון

זהו התיעוד היחיד שלא נעשה כתעמולה נאצית, למרד של  קבוצת יהודים בראשות מרדכי אנילביץ’. התשלילים התגלו בין מזכרות משפחתיות של משפחת גרבצ’בסקי ממרד גטו ורשה.

לפי דיווח של דב גיל הר ב’כאן חדשות’, בתחילת חודש דצמבר 2022, לאחר כמה עשורים, התגלה סרט הצילום, שהכיל סט תמונות שצולמו בזמן המרד על ידי  הכבאי זביגנייב לשק גרבצ’בסקי, כבאי בוורשה במהלך מלחמת העולם השנייה.

הגרמנים שלחו את הכבאים לתוך הגטו הבוער. תפקידם של הכבאים היה להבטיח שהאש לא תתפשט לבתים בצד ה”ארי”. גרבצ’בסקי היה בן 23 כשצילם את התמונות.

התמונות לרוב מטושטשות, מצולמות בחיפזון, ממקום נסתר, מוסתרות חלקית על ידי אלמנטים של הסביבה הקרובה – מסגרת חלון, קיר של בניין או דמויות של אנשים שעומדים בחזית. ערכן של התמונות, גם אם לא מושלמות, לא יסולא בפז.

אלו התמונות היחידות שידוע שצולמו בתוך הגטו בתקופת המרד שיוצריה אינם הנאצים.

התמונות הן חלק מתערוכה שתעלה בקרוב לציון 80 שנה למרד גטו ורשה במוזיאון “פולין” שבוורשה. החיפוש אחר התשלילים נמשך מספר חודשים. מאצ’יי גרבצ’בסקי, בנו של הצלם, התבקש על ידי אוצרי התערוכה לעיין בארכיון הצילומים של אביו. הוא גילה את התשלילים באחת הקופסאות במחסנו.

בסך הכול נמצאו 48 צילומים בסרט, 33 מהם מתארים את הגטו. מלבד 12 התמונות שפורסמו בעבר, שנערכו בצורת הדפסים במוזיאון השואה בוושינגטון ובמכון ההיסטורי היהודי, יש תמונות שלא הוצגו מעולם.

מדובר בתמונות המתארות את העשן מעל הגטו כמו גם ברחובות ובחצרות בתוך הגטו, בתים שרופים, כבאים מכבים את הלהבות, מצטלמים על גג בניין או אוכלים מפחי בלגן ברחוב.

הכבאי שצילם את התמונות שהה כמעט ארבעה שבועות בגטו (ככל הנראה בין ה-21 באפריל ל-15 במאי 1943). ביומן שניהל בזמן מלחמה, הוא ציין: “התמונה של האנשים האלה שנגררים משם תישאר איתי עד סוף חיי. במבט נעדר. דמויות מתנודדות מרעב, מטונפות, מרופטות. נורו למוות בהמוניהם; אלה שעדיין בחיים נופלים על גופותיהם של אלה שכבר הושמדו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות