באמצעות תמונה עם ראש העיר בני ברק? הונה חרדים ב-47 מיליון דולר

י', חרדי מישראל בן 35, הציע ל-29 יהודים אורתודוקסים בלוס אנג'לס ובניו ג'רזי, להשקיע בחברה שלו - כאשר הכספים ישמשו, בין היתר לרכישת נכסים בישראל שיפותחו ויימכרו • העיתון 'ג'רוזלם פוסט' מגולל כיצד הוא פעל, לפני שנמלט לישראל
חרדים 10
כ"ב טבת התשפ"ג / 15.01.2023 18:53

הרשות לניירות ערך בארה”ב הגישה ביום חמישי האחרון תביעה לבית המשפט המחוזי בארה”ב, נגד י’ א’, חרדי מישראל, בן 35,  בגין הונאה.

בעלי עסקים? תצמחו עליו: גם לכם מגיע לצמוח עד למקום הראשון

על פי התביעה – עליה דיווח היום (ראשון) העיתון ‘ג’רוזלם פוסט’, מדצמבר 2018 עד ינואר 2020, גרם י’ ל-29 אנשים, יהודים אורתודוקסים בלוס אנג’לס ובניו ג’רזי, להשקיע בחברה שלו  iWitness Tech, LLC  כ-47 מיליון דולר, בטענה שהכספים שלהם ישמשו כדי לרכוש ולהתקין ציוד למצלמות אבטחה.

בנוסף, החשוד גם הבטיח לכאורה כי כספי המשקיעים ישמשו לרכישת נכסים בישראל שיפותחו וימכרו.

“שתי הטענות הללו היו שקריות”, נמסר מהרשות לניירות ערך. “במקום להשתמש בכספי המשקיעים כדי לרכוש מצלמות  אבטחה או לפתח נכסים, י’ ניצל לרעה את הכספים על ידי הוצאת כספי המשקיעים לתועלתו האישית וביצוע תשלומים דמויי פונזי למשקיעים קודמים, בניסיון להמשיך את המזימה”.

לפי הדיווח ב’ג’רוזלם פוסט’, י’ טיפח מוניטין בקהילה היהודית החרדית כאמין, כריזמטי ונדיב. על פי הרשות לניירות ערך, הוא פתח בית כנסת קטן בחדר הסמוך למשרדו שבו מסר שיעורי תורה.

לפי הדיווח, כשהמשקיעים שאלו את י’ מדוע לא השיג הלוואות בנקאיות עבור חברת iWitness בריבית נמוכה יותר, הוא השיב לכאורה כי מכיוון שהוא מישראל, אין לו מספיק אשראי בארצות הברית. “זה היה שקר, והסיבה שי’ לא הצליח להשיג מימון בנקאי הייתה משום שעסקיו לא היו אמיתיים”, נכתב בתביעה.

לפי הדיווח, קבוצת משקיעים הוכנסה לכאורה למזימה על ידי אדם שזוהה בתביעה כ”אדם א'”, שלא היה מודע להונאה – והאמין בתום לב  שההשקעות יועילו לחבריו.

בתביעה נאמר, כי אדם א’, שהפסיד יותר מ-700 אלף דולר מכספו האישי, מחזיר כעת למשקיעים יותר מ-5.7 מיליון דולר בגלל הערבויות שחתם להם.

החל מדצמבר 2018, י’ הציג לכאורה בפני משקיעים קיימים ופוטנציאליים כי הוא זקוק להון כדי לרכוש מצלמות וציוד אחר עבור iWitness, וישלם את החזרי ההשקעה שלהם מדמי התקנה, עם שיעורי תשואה של 10% עד 20%.

עם זאת, במציאות, עסקי התקנת המצלמות של iWitness מעולם לא היו רווחיים ובמשך חמש שנים עבדו על פרויקטים בשווי 10,000 עד 20,000 דולר עבור 20 עד 30 לקוחות בלבד, נאמר בתביעה.

הרשות לניירות ערך טוענת עוד, כי י’ גם יצר אשליה של רווחיות באמצעות שימוש בכספי המשקיעים, כדי לשלם עבור שכר דירה, מכוניות ושכר.

באפריל 2020, י’ החל, לכאורה, להציג תוכנית השקעות חדשה: הוא סיפר לכאורה למשקיעים שיש לו קשר מיוחד עם ראש עיריית בני ברק,  שאפשר לו לדבריו להאיץ את פיתוחן של יחידות דיור שיימכרו מעט מתחת לשוק, ויניבו רווח מהיר.

לפי הנאמר בתביעה, י’ שיגר למשקיעים ולמשקיעים פוטנציאליים סרטונים ותמונות של בניין דירות בישראל, סרטון שלו יושב בלשכת ראש עיריית בני ברק, והעתקים של מסמכי רשם המקרקעין.

עם זאת, לפי הרשות לניירות ערך, י’ הודה מאוחר יותר כי לא היו נכסים להשקעה והוא ידע שתוכנית ההשקעה בקרקעות “מבוססת על שקרים”.

לפי התביעה, הסרטונים ששלח י’ למשקיעים היו לכאורה של דירות שבהן התגורר בעבר. בנוסף, הסרטון של ראש עיריית בני ברק, שאיתו לא חלק שום קשר מיוחד, צולם כאשר הוא פשוט עצר ליד לשכת ראש העיר כדי לומר שלום.

על פי התביעה, י’ שלח לכאורה יותר מ-2.5 מיליון דולר לחלפני מטבע בישראל, ומשך 861 אלף דולר במזומן. י’ גם הוציא 56,880 דולר בבתי קזינו וכדי לטוס במטוסים פרטיים לפחות פעמיים.

בסוף דצמבר 2020 קרסה תוכניתו. י’, שהפציר במשקיעים לגלגל את השקעותיהם או להסכים לזמן נוסף עד להחזר, לא הצליח לארגן השקעות נוספות לכיסוי התחייבויותיו – והוא נמלט מארצות הברית לישראל.

“לאחר שטף של מיילים שבהם התנצל על שהרס את חייהם של אנשים בגלל ‘מחלתו’, הוא חזר לזמן קצר, ובמהלך תקופה זו הוא נפגש עם כמה משקיעים שניסו להציל את הפסדיהם”, נכתב בתביעה.

לפי הרשות לניירות ערך, י’ חתם בסופו של דבר על הצהרה נוטריונית בפברואר 2021 בה הודה בהונאה, והשתתף בפגישה מוקלטת עם כמה משקיעים חודש לאחר מכן, בה הודה בניהול הונאת פונזי.

לפי התביעה, י’ אמר למשקיעים שהוא ינסה להחזיר להם את הכספים, אך לא חזר לארצות הברית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    משקיעים שנעקצו
    17/01/2023 14:41
    ציקו
  1. אנשי פתי לא נגמרים.איך אתם נותנים כספים לאדם שמבטיח הבטחות? נפלתם על הראש?