מפתיע: כמה תומכים ברפורמה, וכמה מהאופוזיציה בעד מרי אזרחי

'דיירקט פולס' - המכון היחיד שחזה את ניצחון הימין בבחירות - בדק מה הישראלים חושבים על הרפורמה המשפטית • שלמה פילבר: "לא סתם לפיד וגנץ התלבטו האם להגיע להפגנה במוצ"ש. המספרים מראים כי כרבע עד שליש מבוחריהם תומכים בחלקים נרחבים של רפורמת יריב לוין"
חרדים 10
כ' טבת התשפ"ג / 13.01.2023 12:37

על רקע נאומה התוקפני של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות נגד הרפורמה במערכת המשפט של השר יריב לוין  מכון הסקרים ‘דיירקט פולס’ – המכון היחיד שחזה את ניצחון הימין בבחירות – מציג בערוץ 14 תוצאות מחקר  בקרב האוכלוסייה הכללית בישראל על הסעיפים ברפורמה.

האם היועמשית בהרב-מיארה נוהגת באופן שונה או שווה בגישתה כלפי הממשלה הנוכחית, ובאיזו מידה אתם מסכימים או לא מסכימים עם הקריאות שנשמעות ש”צריך להבעיר את הרחובות”?

הנה התוצאות (לצפיה בגודל מלא לחצו על התמונות):

1. מה מבין תוכניות העבודה שפרסמה הממשלה בשבועיים הראשונים לכהונתה, הוא החשוב ביותר בעיניכם?

בקרב תומכי הקואליציה:

38% טיפול ביוקר המחיה
7% פתרונות לבעיות התנועה בכבישים
6% פתרונות לבעיות התנועה בכבישים
63% רפורמה במערכת המשפט
1% אחר

בקרב תומכי האופוזיציה:

47% טיפול ביוקר המחיה
12% פתרונות לבעיות התנועה בכבישים
8% פתרונות לבעיות התנועה בכבישים
22% רפורמה במערכת המשפט
11% אחר

2. הבוקר פורסם גילוי דעת של היועצים המשפטים ופרקליטי המדינה לשעבר, שקובעים כי הרפורמה של הממשלה במערכת המשפט “תהרוס את מערכת המשפט ולא תתקן אותה”. האם אתם מסכימים או לא מסכימים עם קביעתם?

בקרב תומכי הקואליציה:  10% אמרו כי הם מסכימים עם קביעתם, לעומת 84% בקרב תומכי האופוזיציה שהביע את תמיכתם בקביעה.

3. האם, לדעתכם, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נוהגת באופן שונה או שווה בגישתה כלפי הממשלה הנוכחית, מול התנהלותה בתקופת הממשלה הקודמת?

בקרב תומכי הקואליציה, 11% בלבד אמרו כי בהרב-מיארה נוהגת באופן שווה, לעומת 76% מתומכי האופוזיציה שטענו ליחס שוויוני.

4. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, טוען כי אין אכיפה שוויונית של המשטרה בהפגנות ומחאות, בדגש על הפגנות כנגד הממשלה הנוכחית. באיזו מידה אתם מסכימים או לא מסכימים עם טענה זו?

מבין הישראלים שתומכים בקואליציה, 85% הסכימו עם הטענה, לעומת 12% ממתנגדי הקואליציה שלא הסכימו עימה.

5. באיזו מידה אתם מסכימים או לא מסכימים עם הקריאות שנשמעות כי “צריך להבעיר את הרחובות”, וקריאות למרי אזרחי ומלחמת אחים?

מבין תומכי הקואליציה, 7% בלבד הסכים עם הקריאות, לעומת לא פחות מ-52% מתומכי האופוזיציה שתמכו בקריאות למרי אזרחי ומלחמת אזרחים.

שלמה פילבר, מבעלי ‘דיירקט פולס’, כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו:

“לא סתם לפיד וגנץ התלבטו האם להגיע להפגנה במוצ”ש. המספרים מראים כי כרבע עד שליש מבוחריהם תומכים בחלקים נרחבים של רפורמת יריב לוין. כמו בסעיפים לשינוי דרך בחירת השופטים או בהגבלת ביהמ”ש העליון לפסול חוק רק ברוב מיוחס של 80% מכלל שופטי העליון”.

שווה לצלול למספרים:

51% מבוחרי המחנה הממלכתי, ו-45% מבוחרי לפיד בעד הגבלת כהונת נשיא ביהמ”ש העליון וסגנו לשש שנים. כך גם 39% מבוחרי העבודה ואפילו 29% מבוחרי מרצ.

גם לסעיף ברפורמה שמציע לשנות את משקל השופטים בוועדה הבוחרת אותם, ולהרחיב את הגוף הבוחר לעוד נציגי של ועדות בכנסת והציבור, יש תמיכה של 31% בוחרי גנץ ו-27% בוחרי לפיד, 25% מבוחרי העבודה ואפילו 19% מבוחרי מרצ.

כך גם בהצעה כי ביהמ”ש העליון יוכל לבטל חוק של הכנסת רק ברוב של 80% של כלל שופטי ההרכב המלא: 44% מבוחרי גנץ ו 33% מבוחרי לפיד – תומכים.

התמיכה של בוחרי האופוזיציה יורדת משמעותית בהצעות לביטול עילת הסבירות וחקיקת פסקת התגברות ברוב של 61 ח”כים. כאן הציבור חצוי ומתכנס חזרה למבנה דומה מחנות הפוליטיים בכנסת.

לצפיה בגודל מלא לחצו על התמונות:

המדגם נערך על ידי שלמה פילבר וצוריאל שרון באמצעות Direct Polls LTD בתאריך ה-12 בינואר 2023, באמצעות מערכת דיגיטלית בשילוב פאנל, בקרב 593 נדגמים בוגרים (18+) המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הכללית בישראל. טעות הדגימה הסטטיסטית 4.4%+- בהסתברות של 95%.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תיקון טעות
    13/01/2023 13:17
    דן
  1. המפרסם של טור זה כתב ‘דיירקט פולס’ – המכון היחיד שחזה את ניצחון הימין בבחירות.
    רק שזה סילוף קטן מהמציאות, שכן נכון שנתן 62 מנדטים לימין, אך הוא נתן 34 לליכוד ו-12 לסמוטריץ וכן 9 לש”ס ולמרץ 4, מה שהתברר כטעות היות והליכוד קיבל 32, סמוטריץ’ 14 וש”ס 11 ומרצ לא עברה את אחוז החסימה. מקווה להבנה.