לוין: ‘שום איום לא ירתיע אותי’ • המיקרופונים הושתקו, ח”כים הוצאו

שר המשפטים יריב לוין התייצב לדיון בוועדת החוקה על הרפורמה במערכת המשפט: "נחוש לקדם את הרפורמה" • במהלך הדיון פרצה מהומה לאחר שח"כים הוצאו ומיקרופונים של חברי אופוזיציה כבו
אריה ריבקינד
י"ח טבת התשפ"ג / 11.01.2023 10:40

הרפורמה במערכת המשפט יוצאת לדרך:  ועדת החוקה, חוק ומשפט, בראשות ח”כ שמחה רוטמן,  דנה הבוקר (רביעי), בהשתתפות שר המשפטים יריב לוין, במערכת היחסים בין הכנסת והממשלה למערכת המשפט.

שר המשפטים יריב לוין אמר: “הרפורמה שהצגתי חיונית להשבת הדמוקרטיה, ולהובלת האיזון בין רשויות השלטון, לתיקון מערכת המשפט ולהשבת אמון הציבור בה.

“אני רואה בצער גדול את הדברים המתלהמים שנאמרים על ידי מספר מנהיגי ציבור בנושא הרפורמה, בין מצד זה ובין מצד אחר. אין מקום לאמירות מתלהמות, לנשיאת סמלים נאציים ולאלימות כלשהי לרבות אלימות מילולית.

“אני משוכנע, אדוני היו”ר, שבהובלתך יתקיימו כאן בוועדה, בה חברים נבחרי העם שנבחרו אך לפני חודשיים על ידי מיליוני ישראלים, דיונים מקיפים בהם תישמענה כל הדעות. אני קורא לכל חברי הכנסת לקחת חלק בדיונים חשובים אלה, להשמיע את דעתם אבל לא פחות חשוב מזה – גם לשמוע.

“אני נחוש לקדם את הרפורמה שהצעתי, ושום איום לא ירתיע אותי. אני נרגש לראות את התמיכה הציבורית האדירה בה, כמו גם את הקולות ההולכים ומתעצמים של משפטנים המגבים את המהלך שאני מוביל. הגיע הזמן להשיב את הדמוקרטיה ולתת משמעות להצבעת הבוחר בבחירות הדמוקרטיות”.

הדיון הפך לסוער כבר בתחילתו. חברי האופוזיציה הפריעו לדבריו של יו”ר הוועדה ח”כ שמחה רוטמן ובתגובה הונמכו המקרופונים באולם הוועדה.

חברי הכנסת מהאופוזיציה לא איפשרו ליו”ר רוטמן ולשר לוין לדבר, צעקו והשתוללו.  ח”כ רוטמן הוציא אותם מאולם הוועדה אחד אחרי השני. המיקרופונים של חברי האופוזיציה הושתקו.

ח”כ בליאק התלונן: “הורסים את מערכת המשפט, הורסים את הדמוקרטיה הישראלית, לא תשתיקו את האופוזיציה”.

בהמשך היו”ר הורה להחזיר את המקרופונים והבהיר בתגובה לטענות, כי חברי הוועדה נשמעים היטב בשידור ובפרוטוקול הישיבה: “כשהמקרופונים מונמכים התוצאה היא שכולם שומעים אתכם בחדר הוועדה ובבית. אחזיר את המקרופונים ברגע שלא תהיה קקפוניה של צעקות”.

ח”כים מיש עתיד שאלו את יו”ר הוועדה: “הכנת צווי מעצר לח”כים? יש אזיקים?”.

רוטמן השיב בציניות: “אנחנו מכינים כאן תא מעצר קטן. מעצר ח”כים זה לא כאן –  זה בוועדת הכנסת”.

בפתח הדיון, אמר יו”ר הוועדה, ח”כ שמחה רוטמן: “לכל אורך ההיסטוריה, הוצבה מערכת המשפט והוצב עקרון העל של משפט צדק, בליבה של התרבות, ההנהגה והשלטון של העם היהודי. זו חובתנו אותה הטיל עלינו העם לדאוג שגם למדינת ישראל ולעם ישראל בימינו תהיה מערכת משפט עצמאית וחזקה שצדק ביסודה.

“מחזירים את הצדק למערכת המשפט. אנו מתחילים היום בוועדת החוקה דיון ציבורי, שקוף ופתוח שיעסוק במשימה זו שהטיל הבוחר על שכמנו ולא נעצור עד להשלמת המשימה. תהליך העבודה – ‘ציון במשפט תיפדה’, כולל בתוכו מרכיבים רבים. התהליך כמובן יתנהל בשיח מתמיד ובשיתוף פעולה מלא עם שר המשפטים יריב לוין, ועם התוכנית שהוצגה על ידו”.

יו”ר הוועדה הסביר את תהליך הדיון: “וועדת החוקה בראשותי תקיים דיוני עומק בנושאי הליבה של מערכת המשפט, תזמין את כל המומחים, את ראשי מערכת המשפט, מהעבר ומהווה, את שרי המשפטים לשעבר, את היועצים המשפטיים בעבר, וגם את היועצת המשפטית לממשלה, ואת כל מי שיש לו מידע או רעיונות לתרום לתהליך העבודה ולסוגיות העקרוניות העומדות על הפרק.

“כולם יישמעו, בנחת ולעומק, ויתבקשו לחוות את דעתם לשאלות ולסוגיות שיוצגו להם על ידי ועל ידי חברי הוועדה. כשנחשוש שבשלה העת להתקדם לכיוון נוסחים ופתרונות נעשה זאת, אולם רק אחרי שהדיון ימוצה.

“אני מזמין כמובן את כל חברי הכנסת, מכל המפלגות, המעוניינים להיות שותפים בתהליך של הידברות ושל שיח על התוכנית להשבת הצדק למערכת המשפט, להגיע לחדר הוועדה, להיות נוכחים בדיונים. להשאיר, לפחות בנושא זה את הציניות בחוץ, ולקיים דיון פתוח ומעמיק.

“אנו נקיים פה סדרה ארוכה של דיונים, חמישה ימים בשבוע, כדי שנקיף את הסוגיות ונוודא שמלאכת החקיקה שתתבצע בסופו של דבר תיעשה אחרי דיון ציבורי ומקצועי מעמיק ויסודי. בחרתי שנתחיל לקיים את הדיונים בשבוע הבא בנושא הליבה ‘סמכות הממשלה והשרים לקבוע את עמדתם המשפטית בפעולתם השוטפת ובפני ערכאות שיפוטיות'”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בתמונה האיש המוצא זה אותו חלול
    11/01/2023 12:25
    סמולנים חזירים
  1. ממפלגת החלולים שלא ידע האם העלו או הורידו מס על משקאות מתוקים. אני בטוח איננו מבין מה זה משפט מה זה םסקת התגברות דרך אגב כל המפגינים נגד 90 אחוז לא יודעים במה זה מדובר