אייכלר לביטוח לאומי: למה רק דרך מאכערים מקבלים מענה יעיל ומהיר?

אריה ריבקינד
|
ט"ז טבת התשפ"ג / 09.01.2023 19:32
יו”ר וועדת העבודה והרווחה, ח”כ ישראל אייכלר, בדיון על ביטוח הלאומי: “להפסיק את המצב שהפונים לביטוח לאומי דרך חברות תיווך מקבלים מענה יותר טוב מאלו שפונים ישירות” • ח”כ טלי גוטליב: “הבירוקרטיה היא מקוממת”

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת התכנסה היום (שני) לדיון ראשון מאז הקמת הקואליציה, כאשר בהוראת יו”ר הוועדה ח”כ ישראל אייכלר הדיון עסק בביטוח הלאומי.

במוקרד הדיון עמדה סקירה מפורטת של מ”מ המנכ”ל ירונה שלום.

בראשית הדיון ביקש ח”כ אייכלר להבין כיצד אפשר להפסיק את המצב בו אזרחים שפונים לביטוח הלאומי לקבל את זכותם הבסיסית דרך חברות תיווך, זוכים למענה יעיל ומהיר יותר, מאשר אזרחים אחרים.

מ”מ המנכ”ל סקרה בפני חברי הוועדה את פעילות המוסד בשנים האחרונות ובתקופה הנוכחית. בין היתר פירטה כי הביטוח הלאומי מנהל כ-309 מיליארד שקלים, כאשר 109 מיליארד שקלים הן הכנסות – 53.7% מתקבל מהציבור (58.9 מיליארד), 34.9% מתקבל מהאוצר (38.3 מיליארד).

על פי נתוני המוסד לביטוח הלאומי, מתוך 115 מיליארד ש”ח הקצבאות העיקריות המשולמות – כ-40% הן קצבאות זקנה ושאירים וכ-23% קצבאות ילדים.

מ”מ המנכ”ל הוסיפה, כי הוצאות הרווחה בישראל הן מהנמוכות בעולם, כאשר רק 16.3% מהתוצר מופנה לכך, כאשר ממוצע ה-OECD הוא 20% מהתוצר, ובצרפת עומד אף על 30% ממנו.

לדבריה, נערכו שינויים בשנים האחרונות בפעילות הוועדות הרפואיות, כדי להקל על הפונים. לפי לודמילה אליאסיאן, מנהלת אגף הגמלאות, כבר היום כ-90% מהילידים הנכים – אינם נזקקים כלל להתייצב בפני וועדות.

יגאל ברזני, סמנכ”ל ביטוח וגביה, אמר כי דמי הביטוח הלאומי נגבים מ-303 אלף מעסיקים, 4.1 מיליון שכירים, 188 אלף משקי בית, 704 אלף עצמאים.

על פי הנתונים, 489 אלף אזרחים אינם עובדים ולא משלמים דמי הביטוח הלאומי. ברזני ציין, כי אוצר המדינה ביקש לעודד תעסוקה ולכן הוריד את שיעור דמי הביטוח. “על אף שזה צעד מבורך, הפחתת דמי הביטוח הייתה מלווה בשיפוי יותר גדול של אוצר המדינה לביטוח הלאומי, כדי להישאר מאוזנים תקציבית. הגדלת השיפוי האוצרי משמעו גם יותר כוח השפעה לאוצר בשינויים בדין הסוציאלי”.

אוריאל כזום, סמנכ”ל הגמלאות, הבטיח כי בחודשיים הקרובים יקבל כל זכאי הודעה מפורטת לאיזה הנחות והטבות, כחברת החשמל, תעריפי המים ותווי חניה, הוא זכאי בגין מעמדו.

אלעד זכות, יועץ המנכ”ל, הזהיר מגירעון אקטוארי של המוסד.

ח”כ מיכאל ביטון שיבח את פעילות הביטוח הלאומי, במיוחד בתקופת הקורונה: “העביר במהירות, ביעילות ובזמינות את דמי הפיצויים למועסקים, ופעל לתיקון החישוב למשרתי המילואים”.

ח”כ יסמין פרידמן שיבחה את הפעילות לשיקום נשים במצב קשה.

ח”כ דבי ביטון ביקשה לברר על התבחינים לזכאות השלמת הכנסה, ואילו ח”כ טלי גוטליב הלינה על “מסע הסיוט המשפיל שעוברים הורים לילד אוטיסט, או ילדים להורים דמנטיים. הבירוקרטיה היא מקוממת, ועל דקויות פוסלים את הזכאות. עובדי הביטוח הלאומי חייבים לעשות הכל למען האזרח”.

יו”ר הוועדה נעל את הדיון בציפייה לעדכוני יעילות, ובעיקר בתחום זירוז המענה לפונים שלא דרך חברות התיווך הגוזרות עמלות מהחלשים.