52 מיליון פניות לביטוח לאומי: איזו קצבה משולמת ליותר ממיליון איש?

יוני גרין
|
ט"ו טבת התשפ"ג / 08.01.2023 18:02
במהלך שנת 2022 העביר הביטוח הלאומי כ-4 מיליון תשלומים כל חודש לאזרחי ישראל בסך כולל של כ-115 מיליארד שקל • וכיצד אנשים מתקשרים עם הביטוח הלאומי?

בשנה האחרונה הגיעו למעלה מ-52 מיליון פניות אל הביטוח הלאומי: כ-77% מתוכם הגיעו באמצעות פניות אישיות באתר המוסד, 12% דרך המוקדים (-יותר מ-5 מיליון פניות), 4% בקבלת קהל, ועוד כ-4% בעמדות שירות עצמי ברחבי הארץ.

הביטוח הלאומי פתח, מאז משבר הקורונה, מספר גדול של ערוצי שירות לציבור – גם באופן פרונטלי וגם באופן דיגיטלי ונראה שיש שינוי מהותי בפניות, שברובן הגדול הופכות להיות דיגיטליות.

בעוד שבטרום משבר הקורונה הגיעו דרך אתר האינטרנט של הביטוח הלאומי כ-21 מיליון פניות, כיום המספר קפץ לכ-40 מיליון פניות.

בקבלת הקהל הפרונטלית טרום הקורונה הגיעו כ-3.2 מיליון פניות ברחבי הארץ והיום המספר ירד לכ-2.1 מיליון

יש לציין, כי מספר הפניות ירדו בהשוואה לתקופת משבר הקורונה, אז כמות הפניות הכוללת הגיעה לכ-80 מיליון פניות בכלל ערוצי השירות בשנת 2020, ולכ-62 מיליון פניות בשנת 2021.

במהלך השנה האחרונה העביר הביטוח הלאומי כ-4 מיליון תשלומים כל חודש לאזרחי ישראל בסך כולל של כ-115 מיליארד שקל.

הקצבה המשולמת ביותר היא קצבת אזרח ותיק, שמשולמת ליותר ממיליון אזרחים ונאמדת בכ-36 מיליארד מליארד.

הקצבה השנייה בגודלה ששולמה בשנה האחרונה היא קצבת נכות כללית, שירותים מיוחדים וילד נכה עבור כ-470 אלף תושבים בסך של כ-23 מיליארד שקלים.

לאחריה קצבת דמי אבטלה ששולמו לכ-60 אלף מחוסרי עבודה בעלות של כ-3 מיליארד שקלים.

לאחר מכן קצבת סיעוד עבור כ-300 אלף אזרחים ותיקים סיעודיים בעלות של כ-14 מיליארד שקלים.

קצבת ילדים, שולמה עבור יותר מ-3 מיליון ילדים בישראל בסך של כ-8.6 מיליארד שקלים. נפגעי עבודה שולמו לכ-140 אלף תושבים בסך של כ-7.1 מיליארד שקלים.

הביטוח הלאומי הוא המקור המימון העיקרי של הקצבאות, ומתוך כ-115 מיליון הקצבאות ששולמו, 103 מיליארד שקלים שולמו מתקציב הביטוח הלאומי ו-12 מיליארד ממשרד האוצר.

במקביל למצב האקטוארי של הביטוח הלאומי שעדיין עומד על סדר היום, הגבייה מעובדים שכירים היא הגדולה ביותר באופן משמעותי והיא נגבית מעלה מ-4 מיליון  שכירים בשנה וכ-704 אלף עצמאיים.

הגבייה של הביטוח הלאומי מושתתות על מערכת ‘ערבות הדדית’, בה ההכנסות השוטפות משלמות את הקצבאות למי שזקוק לכך, ובמקביל מבטיחות תקופת ביטוח לעתיד לבוא עבור האזרח.

כמו כן, בשנה האחרונה שולמו פיצויי דמי בידוד לעצמאיים בסך כולל של 71 מיליון שקלים וכ-178 מיליון שקלים דמי בידוד למעסיקים. שווי הפטור למעסיקים מחל”ת, עבור העובדים שלהם – עמד על כ-458 מיליון שקלים.

ירונה שלום, מ”מ מנכ”ל הביטוח הלאומי: “בשנים האחרונות ובעקבות משבר הקורונה, הביטוח הלאומי הפך להיות נגיש יותר, זמין יותר ודיגיטלי יותר. לא ויתרנו ולא נוותר על המפגשים הפרונטליים עם האזרחים, אך אם ניתן למנוע בירוקרטיה ולענות בקלות לאזרח מה טוב. אין ספק שביטוח לאומי המטפל בכלל תושבי ישראל בכל התחנות בחייהם מלידה עד אחרית הימים הוא הארגון וכתובת החברתית והסוציאלית החשובה ביותר בישראל ומאפשרת, במיוחד בעיתות מצוקה לתת מזור וסיוע למי שזקוק לכך”.