ברק: לוין חונק הדמוקרטיה • השר לוין: הוא המיט אסון על ישראל

נשיא בית המשפט העליון בדימוס: "השר לוין אסף את כל ההצעות הרעות שנעשו במשך השנים וחיבר אותן ביחד לאיזושהי שרשרת שחונקת את הדמוקרטיה הישראלית. צר לי שרואים בי אויב העם" • סמוטריץ': "ביצע מחטף חד צדדי אלים ללא רשות וללא כל התייעצות עם העם או נבחריו"
אריה ריבקינד
י"ד טבת התשפ"ג / 07.01.2023 20:29

נשיא בית המשפט העליון והשופט בדימוס אהרן ברק העניק ריאיון לתמר אלמוג ב’כאן חדשות’ = בו יצא בחריפות נגד ‘מהפכת המשילות’ של שר המשפטים יריב לוין.

“השר לוין אסף את כל ההצעות הרעות שנאספו במשך השנים וחיבר אותן ביחד לאיזושהי שרשרת שהיא חונקת את הדמוקרטיה הישראלית והתוצאה, התוצר שהתקבל כתוצאה מכך, הוא ביטול הביקורת השיפוטית בישראל. אין לך רעה גדולה מזאת כמהפכה חוקתית. הדבר המקביל ביותר זה מהפכה של טנקים”.

הוא הוסיף: “אנחנו לא מדברים בתאוריה, אנחנו לא מדברים בשאלות על כנסת-ממשלה-בית משפט. לא, זה לא כנסת-ממשלה-בית משפט, אנחנו מדברים בך, בזכויות שלך. יהודי, ערבי, חרדי, לא חרדי. הזכויות של כל אחד מכם, על פי ההצעה הזאת, הן בסכנה, סכנה גדולה. אין מי שיגן עליהן”.

ברק הגיב לביקורת החריפה שנשמעת נגדו, ואמר: “צר לי שרואים בי אויב העם. אני תמיד חשבתי שאני משרת את העם הזה, שאני עושה כל מה שביכולתי ושפסקי הדין שנתתי, באלפים, מתחברים עם ההיסטוריה שלנו, הציונות שלנו והביטחון שלנו”.

נשיא העליון לשעבר והשופט בדימוס טען שהוא לא רואה בעצמו אקטיביסט או שמרן. “צר לי שחושבים שהבאתי את התקלה הזו, אם היו חושבים שלהרוג אותי יפסיק את כל הטלטלה הזו – אני מוכן לעמוד בפני כיתת יורים.

“שואלים אותי: האם העם לא יכול, באמצעות נציגיו בכנסת, לא יכול לשנות את מה שהוא רוצה? תשובתי היא כן, הוא יכול לשנות מה שהוא רוצה, אבל לא במסגרת הכרזת העצמאות שלנו. צריך לעשות הכרזת עצמאות חדשה שבה לא מוסחים בעקבות החזון הציוני והחזון של זכויות האדם לכל אדם, של שוויון. בכל ההצעות שמובאות ויובאו בכנסת, יחכו קצת איתן לשלב השני, לשלב השלישי, יש שם הצעות גזעניות. אז שיעשו הכרזת עצמאות חדשה, כן, אפשר. העם יכול לעשות הכול. שום בית משפט לא יכול להגן על עם שלא מגן על עצמו. והעם צריך להגן על עצמו”.

שר המשפטים יריב לוין הגיב לריאיון של נשיא בית המשפט העליון לשעבר – בריאיון לטלי מורנו ב’כאן חדשות’: “יש לי הרבה מאוד כבוד לנשיא העליון בדימוס. אין לי ספק שעשה את מה שבעיניו היה טוב ונכון, אבל אני חושב שבסופו של דבר הוא המיט על ישראל אסון גדול משום שהוא בחר בדרך שבינה ובין דמוקרטיה יש סתירה יסודית”.

על הרפורמה שהוא מקדם, שכוללת את ביטול עילת הסבירות, אמר: “הפגיעה באזרח התעצמה מאוד כתוצאה מהעניין הזה. כולנו יודעים איך נראים בתי המשפט, איזו סחבת. כולנו חווים את הביורוקרטיה הבלתי נסבלת שבה אף גורם ממשלתי לא מוכן לקחת אחריות ולבצע פעולה כי מיד הוא מקבל צו מניעה וצו כזה ואחר”.

בראיון לחדשות 12, אמר לוין:  “איפה היה ברק כשבית המשפט לקח לעצמו סמכויות ורמס את הדמוקרטיה? ההצעות שלו להדברות זה תרגילי בזבוז זמן”.

שר האוצר ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ הגיב לדבריו של השופט בדימוס: “רפורמת חוק וצדק שעמדה במרכז מערכת הבחירות וזכתה באמון העם תחזיר את הדמוקרטיה הישראלית לתפארתה שלפני המהפכה השיפוטית אותה ביצע ברק במחטף חד צדדי אלים ללא רשות וללא סמכות וללא כל התייעצות עם העם או נבחריו, והיא תבוצע בעזרת השם.

“חוסר האחריות של השופט בדימוס ברק המאיים הערב במלחמת אחים צריך להדיר שינה מכל אדם שהדמוקרטיה ואחדות העם חשובים לו. השופט ברק, ראוי שתתנצל ותחזור בך מאמירותיך המסוכנות. גרמת מספיק נזק למדינת ישראל ואת זה אנחנו מתקנים עכשיו. אל תוסיף חטא על פשע”.

השר למורשת הרב עמיחי אליהו הגיב על דברי נשיא בית המשפט העליון לשעבר: “אהרון ברק רוקן את המילה דמוקרטיה מתוכן כשהוא מלביש עליה דיקטטורה שיפוטית. תוך שהוא בז לעם, פוגע בכח ההרתעה של חיילי צה”ל, מפלה לרעה את הציבור היהודי במדינת ישראל, ומבטל למעשה את המשמעות של המדינה כמדינה יהודית”.

השר אליהו הוסיף: “על החטא הזה אפשר להוסיף מנוי של מקורבים ומשפחה למשרות המשפט הבכירות”. לדבריו, “את הדמוקרטיה של ברק אנחנו רוצים לשנות על מנת לחזור לדמוקרטיה אמיתית”.

חגי סגל, עורך מקור ראשון, הגיב לראיונות שהעניק לתקשורת נשיא בית המשפט העליון בדימוס: “אהרן ברק, מי שישב בראש ההרכב שפסל את חוק ערוץ 7, תחנת הרדיו היחידה ששיקפה בשעתה את השקפות הימין, ולימים גם מי שאישר את גירושם של אלפי אנשים מבתיהם על ידי ראש ממשלה שצפצף על משאל מתפקדי מפלגתו, מסביר עכשיו בטלוויזיה שבג”ץ הוא הערובה לשמירת הדמוקרטיה וזכויות המיעוט”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות