ר’ נפתולע בורנשטיין זצ”ל, הסנדלר הצדיק מבית ישראל, נפטר בגיל 96

בירושלים נפטר בשיבה טובה, הרב נפתלי בורנשטיין ז"ל, מי שהיה סנדלר מיתולוגי בשכונת בית ישראל, ואמן שייצר נעליים לגדולי ישראל • זקני השכונה טוענים כי הוא היה "צדיק נסתר" - שכל ברכותיו מתקיימות • וכך הוא ניצל במלחמת השחרור
יוסף גרינבוים
י"ב טבת התשפ"ג / 05.01.2023 14:32

ברוך דיין האמת: בירושלים נפטר בשיבה טובה, בגיל 96,  הרב נפתלי (נפתולע) בורנשטיין זצ”ל, מי שהיה סנדלר בשכונת בית ישראל, אמן שייצר נעליים לגדולי ישראל.

המנוח זצ”ל נולד בשכונת בית ישראל ולמד בחיידר המקומי. לקראת מלחמת השחרור התגייס ל’הגנה’ והשתתף בקרבות בגוש עציון.

הסנדלרייה שהקים הייתה ממוקמת בחדרון סמוך לשטיבלאך בית ישראל –  ורבים מתושבי השכונה עוד זוכרים “את הריח של העור והדבק מגע”.

בעת שלחם  נגד הירדנים, נורה פגז אל העמדה וידו התרסקה. הוא נמלט בדרך נס.

בראיון שהעניק ל’שיחת השבוע’ סיפר על המלחמה ועל הפציעה שהצילה את חייו. “לחמתי במנזר הרוסי נגד הירדנים והכנופיות הערביות שנעו לירושלים. ב-12 במאי הערבים התקרבו אל המנזר. הם חשבו שמולם ניצב כוח גדול, ולמעשה מנינו כשלושים חיילים. הירי גבר. לפתע נורה פגז אל העמדה שלי. ידי התרסקה. חשבתי שעולמי חרב עליי.

“אמרתי למפקד שלא אוכל לגונן על עצמי בשל הפציעה הקשה, והוא אישר לי לסגת. כשיצאתי מהמנזר, צעקו לי חיילים: ‘נפתלי, יורים! הורד את הראש'”. הוא הצליח להגיע למשואות יצחק, מתייסר מכאבי תופת. שם בישרו לו כי כמעט איש מהלוחמים במנזר לא נשאר חי. הפציעה הצילה למעשה את חייו.

לאחר נפילת הגוש נלקח בורנשטיין, עם עוד פצועים, למעצר במשטרת חברון. בהמשך הועברו לבית לחם ומשם לירדן. בשבי הירדני הוא הוחזק תשעה חודשים בתנאים קשים ושוחרר בעסקת שבויים. “כל שנה אני חושב על הנס שלי. אני נזכר ברגעים שבהם עמדתי ליד מכונת הירייה במנזר הרוסי ויריתי לעבר הקמים עלינו לכלותנו, בעודי אומר תהילים וחושב על הצדיקים. אני מברך על הנס הגדול שעשה עמי הקב”ה. הוא ‘דאג’ שאפצע ביד, אבל בזכות זה ניצלו חיי. לפעמים אדם חושב שעולמו חרב עליו, ורק מאוחר יותר הוא מגלה כי ניצל מדבר הרבה יותר גרוע”.

בהגיעו לפרקו נשא את רעייתו מרת רחל בורנשטיין ע”ה, בתו של הצדיק רבי מנחם מנדל בריכטא זצ”ל, מנקיי הדעת של ירושלים, שנפטר בגיל 100.

היה בעל קורא ובעל תפילה בבית כנסת חב”ד בשכונת בית ישראל 50 שנה, וזקני השכונה טוענים כי הוא היה  “צדיק נסתר” – שכל ברכותיו מתקיימות. גם לאחר שעבר באחרית ימיו להתגורר בבית אבות, נהגו להגיע אליו כדי להתברך.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך: ילדים, נכדים, נינים ובני נינים ההולכים בדרכו. רעייתו רחל נפטרה לפני שנה בגיל 94.

ילדיו:  מומחי הכשרות הרב שמואל בורנשטיין והרב יעקב בורנשטיין. חתניו – הרב יעקב פיש, הרב עזריאל קארפ והרב יוסף וויספיש. אחד מנכדיו הוא העיתונאי  קובי בורנשטיין.

הלוויה תצא היום בשעה 15:00 מבית ההלוויות סנהדריה בירושלים להר המנוחות שם ייטמן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    היה יהודי יקר מאוד
    08/01/2023 02:46
    יהודה
  1. היה טוב לכולם יהודי אמיתי צדיק וחכם