הכי סביר: דווקא מצביעי גוש השמאל צריכים לתמוך כעת בדרעי

שקול, מתון, ריאליסטי והכי מנוסה מכולם: ישיבתו של השר אריה דרעי בדיוני הקבינט המדיני-ביטחוני יכולה לאזן את משב הרוח הימני • האם לא זה בדיוק האיש אותו צריך המצביע מגוש השמאל-מרכז לרצות כחבר בקבינט? • הפרשנית הפוליטית שרי רוט בטור מיוחד לקראת ההכרעה בבג"ץ
שרי רוט
י"ב טבת התשפ"ג / 05.01.2023 00:00

אין לי מושג כיצד יכריעו שופטי בג”ץ, בהרכב מורחב, בעניינו של השר אריה דרעי, אבל די ברור שאם תהיה פסילה, היא תיעשה סביב עילת הסבירות.

סבירות, היא מילה שאפשר להפוך בה ולהפוך בה. כי סביר או לא, זה בעיני המתבונן. בעיני מאות אלפי המצביעים של ש”ס, סביר מאוד שדרעי יכהן כשר – וזה בדיוק מה שהם בחרו בקלפי רק לפני קצת יותר מחודשיים. מנגד, מי שמתנגד לממשלה החדשה סבור שסביר לפסול את המינוי.

אלא שלדעתי, דווקא גוש מצביעי השמאל-מרכז, הוא שאמור לתמוך במתווה המכשיר את דרעי לתפקיד שר, ודווקא משום שהוא נחרד כל בוקר מחדש מול מה שהוא רואה כהקצנה של ממשלת נתניהו. שכן, בדיוק אל קו התפר הזה נכנס אריה דרעי.

שונאיו של יו”ר ש”ס במגזר החרדי האשימו אותו במהלך השנים האחרונות בתמיכה ב’הסכם אוסלו’. הוא עצמו התנער וניסה בכל הכוח להיחלץ מ’כתב האישום’ הזה, מבהיר שוב ושוב שש”ס היום שונה, ועדיין – כל מי שמכיר היטב את השקפת עולמו יודע כי הוא פרגמטי ומתון מאוד. לא פעם יצא לי לשוחח עם אישים הקשורים בקשר כזה או אחר לקבינט המדיני-ביטחוני, והם תמיד תיארו את האיש כשקול ובעל השקפת עולם מדודה.

או כפי שאמר פרשן ותיק שאינו נמנה על חוגי הימין, אחרי עסקת הטיעון: “אם אני צריך לבחור חבר לקבינט מדיני ביטחוני, אני לא לוקח מהעבודה, לא ממרצ, רק את אריה דרעי. ממלחמת המפרץ ועד שומר החומות לא היה מתון וריאליסטי יותר ממנו”.

בממשלת נתניהו הרביעית, הצטרפתי למסע של דרעי, גם אז שר הפנים, אל עוטף עזה. הוא לא התעצל, עלה וירד מאוטובוסים, שוטט בשטח שעלה באש מבלונים, עמד מול עץ שרוף, והקשה קושיות, לא ויתר לקצינים שתדרכו ושב ושאל, ודרש פירוט ושוב הקשה. שמעתי את השאלות שהציג לראשי המועצות שנלוו לסיור. הוא היה כל כך שקול, כל כך נבון. כשניסה אחד הנוכחים לשאול אותו כיצד תגיב הממשלה, סירב להתלהם. נשקול, נבדוק, נשמע. בקיצור, המבוגר האחראי.

זה לא שהוא סייר שם כדי לעשות נפשות למפלגתו, כרטיסי מזון נטענים מדברים יותר אל בוחריו. הוא גם לא עושה רושם של מי שתיק בטחון הוא משאת נפשו. אבל הוא הגיע כדי ללמוד. וכדי לשוב עם תשובות. קוראים לזה שקול, אחראי.

אחרי מאות ‘שעות רבין’, וכמי שנתניהו הגדיר כאיש “הכי מנוסה” בקבינט, ישיבתו של דרעי בדיוני הקבינט יכולה לאזן את משב הרוח הימני בהשפעת השרים סמוטריץ ובן גביר. האם לא זה בדיוק האיש אותו ירצה המצביע מהגוש השמאלי לראות בקבינט?

סביר, סביר מאוד אפילו, שמי שחושש מהתלהמות ימנית, ירצה את אריה דרעי כשר בממשלה וכחבר בכיר בקבינט. במבחן הסבירות, זה כנראה עולה על שיקולי מס.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא
    05/01/2023 16:25
    כ
  1. לא נכון לומר שמצביעי שס רוצים את דרעי כשר.
    המצביעים בחרו ברבנים. ואם בגצ פסל את דרעי השמים יתמוטטו?
    לא.
    רק השבוע המועצת התכנסה בלעדיו. אולי לחשוב על מועמד ראוי יותר?
    למה לא הגיע הזמן להחזיר את אלי ישי שעזר רבות לכל התושבים עפ”י הוראת הרבנים?
    לא הגיע הזמן למישהו שקול שיעזור לחינוך בצפון? בקריות. בחריש. בחיפה.
    זו לא בושה מה שקרה בחיפה? לתמוך ביהב אחרי כל השנים?…. מי הרוייח הלפר וחבריו.
    בקרית שמואל יש חינוך ספרדי חזק?
    בקרית אתא הבנות, לומדות בעיר או ברכסים?
    בחריש מלא מהבנות בממ”ח כי אין פיתרונות לחרדים.
    דיי הגיע הזמן להפסיק להגן על דרעי. לא בחרו בו. בחרו בשס וברבנים. בגצ יפסול – ברכה לכולם.

  2. שמאל> 'שימאל' (ערבית) = צפון > מצפון
    12/01/2023 14:04
    דין הדינה
  3. שלום רב- בתור שמאל ציוני יהודי דמוקרטי, מצפוני (ןר’ כותרת), הרי אין ספק שערכי היהודים מונעים ממני בציווי מצפוני חלוט לתמוך בהמשך כהונה של אדם מורשע סדרתי ועל-כן גם לאור ערכי היהודים חילונים- אדם מושחת. והכי נורא וקטלני בהמשך נוכחותו של דרעי בחיים הציבוריים והפוליטיים שלנו, זו העובדה שכל הכוח שלו נבנה על כך שהוא יהפוך כמה שיותר אזרחים לעניים ומתבדלים מהמדינה, וזאת כדי שהם וצאצאיהם יהיו חתומים לנצח על נאמנות אישית ופוליטית לו בלבד (וכמובן ליורשו המשפחתי, כנראה.) ורק הוא השליט היחיד המורשע והמושחת (ואין צורך להוסיף ‘לכאורה’) הוא זה שידאג להם לכספים ולתקציבים מהמדינה, שיאפשרו להם להמשיך ולהתקיים כמשפחות מרובות ילדים עניות וחסרות השכלה שלא יוכלו להיחלץ ממצבן, לעולם. ועל-כן כל איש ואשת שמאל אמיתיים אינו יכול לתמוך ב’מוקצה’ ששמו אריה דרעי. ולדעתי, זו צריכה להיות דעתם של כל מי שערכי תורת ישראל יקרים לו. כמו לי, בתור שמאל ציוני יהודי דמוקרטי מלא מלא. בתו”ב, שלום רב- דינה