התגברות ב-61 וביטול עילת הסבירות: המהפכה שיציג יריב לוין

שר המשפטים יריב לוין יפרסם הערב את הרפורמה שלו למערכת המשפט • בין השינויים הדרמטיים: פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת, אי התערבות של בג"ץ בחוקי יסוד ושינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים • ייתכן שהמהלכים יקודמו בכנסת בקריאה ראשונה כבר בשבוע הבא
חרדים 10
י"א טבת התשפ"ג / 04.01.2023 16:08

לקראת רפורמה דרמטית: שר המשפטים יריב לוין יודע הערב (רביעי) על קידום בהליך בזק של שורת מהלכים – שכל אחד מהם הוא רעידת אדמה בפני עצמו. כך דווח עמית סגל, הפרשן הפוליטי הבכיר של חדשות 12.

בין השינויים: קידום פסקת התגברות ברוב של 61, ביטול עילת הסבירות ופוליטיקאים יחליפו את עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים, והפיכת היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה למשרות אמון.

סגל מציין, כי זו אינה רשימה המלאה של המהלכים – אלא רק אלה שיקודמו בכנסת בקריאה ראשונה כבר בשבוע הבא או לכל המאוחר בעוד שבועיים.

המהלכים שיקודמו:

שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים

הרוב של השופטים ועורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים יבוטל – ובמקום שני עורכי הדין יבואו נציג נוסף מהממשלה ונציג נוסף מהכנסת. עדיין לשופטים תהיה זכות וטו, אולם לפוליטיקאים יהיה לראשונה רוב בוועדה.

פסקת התגברות ברוב של 61

הכנסת תוכל להתגבר על בג”ץ ברוב של 61, ועל בית המשפט ייאסר בחוק לפסול חוקי יסוד.

ביטול עילת הסבירות

העיתוי כאן דרמטי במיוחד: מדובר בערב הדיון בבג”ץ בעניין פסילת מינוי דרעי בשל עילת הסבירות. הממשלה כבר מבהירה שבכל מקרה לא תאפשר את פסילת דרעי על רקע סבירות או עקב פסילת התיקון לחוק היסוד שחוקק עבורו.

אלה רק חלק מהשינויים, אך הם עתידים לטלטל את מערכת המשפט מהיסוד.

אריאל כהנא, הכתבה המדיני של ‘ישראל היום’, צייץ: “שר המשפטים, יריב לוין, יציג הערב את ‘רפורמת המשילות’. בניגוד לספינים שיציפו את התקשורת בעוד דקה, הרפורמה לא נולדה בגלל משפט נתניהו ולא קשורה לחוק דרעי. לוין מקדם את האג’נדה הזו בדיוק כבר 20 שנה.

“אני עצמי קיימתי אתו ראיון בנושא עוד כשהיה עו״ד צעיר ופעיל פוליטי מתחיל במודיעין.

“הרפורמה נועדה להחזיר ליחסי הרשויות את האיזון, אחרי המהפכה המשפטית שהוביל אהרון ברק – מהפכה שהעם שהוא הריבון מעולם לא נשאל עליה.
כעת יוחזרו בע״ה הבלמים, האיזונים והזכויות הדמוקרטיות למקומן. וחשוב להדגיש, אנשי שמאל רבים תומכים ברפורמה. דניאל פרידמן, חיים רמון ומני מאוטנר הם רק דוגמאות”.

יו”ר האופוזיציה יאיר לפיד: “לא רק שנאבק בכל דרך אפשרית נגד כל אחד ואחד מהצעדים שיריב לוין יכריז עליהם הערב, אני מודיע מראש שנבטל אותם ביום שנחזור לשלטון. מי שמבצע מהפיכה חד צדדית לשיטת המשטר בישראל, צריך לדעת שאנחנו לא מחוייבים לה בשום צורה שהיא”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות