שיח אנטי-חרדי: שוב ההרגשה כאילו אני שולחת יד לכיס החילוני

דמות הישראלי ה"נכון" כוללת מעט ילדים במשפחה, פחות שעות לימוד בכולל, יותר לימודי ליבה לבנים, ויציאה לעבודה - וממני מצפים לרקוד על פי החליל הזה • שרי רוט בטור מיוחד ב'ידיעות אחרונות'
שרי רוט, ידיעות אחרונות
ח' טבת התשפ"ג / 01.01.2023 18:14

“המספרים הקשים של אי השיוויון בנטל”, הייתה כותרת התחקיר. “חילוני משלם פי 6 מסים יותר מחרדי”. מזעזע. שוב ההרגשה כאילו אני שולחת יד לכיס של החילונים ופשוט סוחבת משם שטרות כסף.

חשבו על זה כך: משפחה חרדית, 11 נפשות. האב יושב ולומד מבוקר עד לילה (מקבל פחות מאלף שקל מלגה מהמדינה כהוקרה, ולא הרבה קצבת ילדים), האם עובדת בבוקר וגם מנהלת חנות קטנה בערב, לצד גידול תשעת ילדיהם. ומה הבעיה ביחס לכותרת המפוצצת? שהמשפחה הזו לא משלמת מיסים, או משלמת מעט, פשוט כי אינה מגיעה לסכום שממנו צריך להתחיל לשלם, בשל מדרגות המס שנקבעו באופן חוקי.

מישהו חושב שצריך למנוע ממנה את מדרגות המס? אפילו ליברמן, בשבתו על כס האוצר, לא ניסה לטעון כך.

האב הזה, אגב, רכש כחמש דירות לילדיו, משכן עוד ועוד חלקים מדירתו, וגם שילם מס רכישה על הדירות שרכש כשהילדים עוד היו ילדים בבית, כשהוא חוסך שקל לשקל מפיתו. אז איך אתם עם כותרת: “החרדים משלמים פי 6 מס רכישת דירה מהחילונים?”

נתוני התעסוקה במגזר הערבי אינם שונים מאלו של המגזר החרדי, רק שהיציאה לעבודה היא יותר אצל גברים, בעוד יותר נשים יושבות בבית ומגדלות ילדים, לפעמים הרבה ילדים, ומקבלים קצבאות ומדרגות מס כמו כולנו. מישהו חשב לזעוק על זה? לא, כי זה ייראה גזעני. אבל כשהחרדים במוקד, למה לא. נגד החרדים מותר וכל המרבה הרי זה משובח.

בין לבין, תפילתי שהממשלה החדשה תפעל לעידוד תעסוקה בשכר גבוה לחרדים וגם לערבים, השותפים שלנו לצרת המיעוטים במדינה. השבוע פגשתי את איימן עודה בכנסת, ושמעתי אותו אומר: “השמאל הליברלי מתנשא עלינו, רוצה לחנך אותנו”. אמרתי לו שגם אני, כחרדית, חשה שהשמאל הליברלי רוצה לחנך אותי ואת ילדיי לפי המודל ששרטט לעצמו.

דמות הישראלי ה”נכון” כוללת מעט ילדים במשפחה, פחות שעות לימוד בכולל, יותר לימודי ליבה לבנים, ויציאה לעבודה בהדגשה על אוכלוסיית הגברים – וממני מצפים לרקוד על פי החליל הזה, או לספוג כותרות על חרדים שחומקים מתשלום מיסים.

שנינו שייכים למגזרים מופלים לרעה, אמרתי לאיימן. הוא הסכים איתי. יכול להיות שהגענו למצב שבו רק התאגדות של תקשורת ערבית וחרדית מול האפליה והדורסנות תציג אותנו באור חיובי יותר בתקשורת הכללית? ואולי, רק חבירה שלנו לממשלה בראשות גנץ הייתה חוסכת מאיתנו את הקמפיין הזה?

• הטור מתפרסם ב’ידיעות אחרונות’
הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דירה
    01/01/2023 19:10
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. וואווו…..איך קונים דירה ת 5 ילדים ממשכורת של 1000 שח לחודש? נס

  2. את באמת שולחת יד לכיס משלמי המיסים
    01/01/2023 23:18
    שלומית
  3. נמאס לנו לממן ציבור גדול של פרזיטים, אתם יכולים להביא כמה ילדים שאתם רוצים ולא לעבוד…כרצונכם, אנחנו לא רוצים להמשיך ולממן את זה…מה לא ברור כאן?