מחקר מגלה: גם אחרי ביטול ‘סעיף הנכד’ כ־20% מהעולים יהיו גויים

מהנתונים עולה כי אמנם תחול ירידה ניכרת במספר העולים הגויים ממדינות בריה"מ לשעבר, אך אלפים עדיין יוכלו לעלות • כיום כ־70% מהעולים לישראל הם גויים
חרדים 10
כ"ט כסלו התשפ"ג / 23.12.2022 12:39

כמעט 50% מהעולים מרוסיה ומאוקראינה מגיעים לישראל בזכות ‘סעיף הנכד’ בחוק השבות: מדובר בעלייה משמעותית מאז שנות ה־90, אז רק כ־10% מהעולים הלא-יהודים עלו אמצעות סעיף זה.

כעת חושף ‘ישראל היום’, כי גם אם ‘סעיף הנכד’ יבוטל – כפי שהוסכם בהסכמים הקלואליציוניים – עדיין יעלו מדי שנה אלפי גויים לישראל.

‘סעיף הנכד’ מאפשר כיום קבלת מעמד עולה גם למי שאינו יהודי, ובתנאי שהוא לפחות נכד ליהודי. אך למעשה, מכוח סעיף זה נכנסים לישראל גם גויים שהם נינים של יהודים – לרוב ילדים או בני נוער העולים עם הוריהם.

כיום כ־70% מהעולים לישראל הם גויים, ולכן עם ביטול ‘סעיף הנכד’ תחול ירידה ניכרת במספרם. אך יחד עם זאת – יש עוד עשרות אלפים של גויים מדרגה ראשונה – ילדים של אבא יהודי או בני זוג שנשואים ליהודים – שעדיין יוכלו לעלות, גם אחרי  ביטול הסעיף.

“גם אם יתוקן סעיף הנכד, לא־יהודים רבים יוכלו להמשיך לעלות לישראל”, מסביר ד”ר נתנאל פישר, מרצה במכללת שערי משפט ומומחה בתחום העלייה וההגירה לישראל.

פישר ערך מחקר ראשון מסוגו על בסיס נתונים שקיבל לאורך עשרות שנים מ’נתיב’ – הגורם המנפיק את אשרות העלייה לישראל.

“למשל, סביר מאוד להניח שנכד ליהודים עדיין יוכל לעלות ביחד עם הוריו. מהצד השני, תיקון הסעיף ימנע את עלייתם של קרובי משפחה רחוקים יותר – כלומר, נכדים בוגרים ובני משפחותיהם, המהווים בשנים האחרונות שיעור נכבד מאוד מקרב עולי רוסיה ואוקראינה”.

המספרים שמספק ד”ר פישר, הנחשפים לראשונה, מעידים על עלייה מאסיבית בשימוש ב’סעיף הנכד’, מאז שהחלה העלייה לישראל ממדינות בריה”מ לשעבר – כיוון שרוב העולים היו יהודים שהגיעו לישראל לאחר נפילת מסך הברזל.

בשנת 2000 כבר עמד שיעור העולים באמצעות הסעיף על 28%, וב־2010, 38% מהעולים הגיעו באמצעותו. נכון ל־2020, כ־48% מהעולים לישראל עושים זאת בזכות ‘סעיף הנכד’.

לאחרונה פורסם ב’ישראל היום’, כי בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה עלו לארץ כ־52 אלף אנשים – מתוכם כ־40 אלף גויים, רובם המוחלט מרוסיה.

הסברה היא שכ־20 אלף מביניהם עלו ב־2022 באמצעות ‘סעיף הנכד’.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות