המפכ”ל כפוף לבן גביר? הצבעה על הסעיף הזה נדחתה בכמה שבועות

חרדים 10
|
כ"ח כסלו התשפ"ג / 22.12.2022 16:58
האופוזיציה חוגגת: הכפפת המפכ”ל לשר לביטחון לאומי תידון בנפרד משאר סעיפי ‘חוק בן גביר’ – רק לאחר הקמת הממשלה החדשה • ח”כ מרב בן ארי: “הנה הגיעה היום ההתקפלות המפוארת”

האופוזיציה חוגגת: הדיון על סעיף הכפפת המפכ”ל לשר לביטחון לאומי המיועד בתיקון פקודת המשטרה – יידחה עד לאחר הקמת הממשלה

במסגרת ההסכמות שאליהן הגיעה היום (חמישי) הוועדה, בראשות ח”כ אופיר כץ , הדיון על הגדרת השר לביטחון לאומי המיועד כמפקד העליון של המשטרה יתקיים בנפרד משאר סעיפי התיקון לפקודת המשטרה, שזכה לכינוי ‘חוק בן גביר’.

הדיון בסעיף יתקיים רק לאחר השבעת הממשלה.

המיועד לשר לבטחון לאומי, ח”כ איתמר בן גביר, אמר בהודעה בוועדה: “כפי שראיתם, הייתי בדיונים ושמעתי בקשב רב. היו לי היום שיחות עם הייעוץ המשפטי של הכנסת, עו”ד שגית אפק והמשנה ליועמ”ש של הכנסת, עו”ד מירי פרנקל-שור. בעקבות הערות היעוץ המשפטי של הכנסת על הליך חקירה מהיר וכדי שבג”ץ לא יפסול את החוק, החלטתי שההליכים שמדברים על התווית מדיניות ועקרונות, התווית מדיניות בחקירות, ושמירת סמכויות ופרסום פקודות משטרת ישראל יישארו ונצביע עליהם במליאה.

“לגבי הסעיף 1 וסעיף 8ה’ המדברים על זמני טיפול בתיקים שוכנעתי שניתן להביא אותם במועד מאוחר יותר לדיון והצבעה. מה שחשוב לי זה התווית המדיניות והמרות ועליהם נצביע בימים הקרובים. ואני חושב שחברי האופוזיציה העתידית יצביעו בעד הצעת החוק”.

בן גביר הוסיף: “הועדה תדון ותצביע עוד בטרם הקמת הממשלה, על כפיפות משטרת ישראל, התוויות מדיניות ועקרונות והתוויות מדינות בחקירות, כמו גם שמירת הסמכויות של השר, אך יחד עם זאת הדיון כי המפכ”ל כפוף לשר וזמן טיפול בתיקים יידחה לשבועות הקרובים וההצבעה תהיה לאחר הקמת הממשלה”.

יו”ר הוועדה, ח”כ אופיר כץ, אמר: “למרות כל מה שהטחתם בח”כ בן גביר שהיו בימים אלה הוכחת שמה שחשוב לך זה להעביר חוק כמה שיותר נכון ומעמיק ולהיות קשוב לייעוץ המשפטי ולהערות לחברי הוועדה”.

הסעיפים שיפצלו מההצבעה על פקודת המשטרה:

• ההחלטה שהמפכ”ל יהיה כפוף לשר

• הסעיף המאפשר התערבות של השר במשך זמני חקירה

בהמשך הוועדה אשרה לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק המפוצלת לתיקון פקודת המשטרה. הוועדה המיוחדת דנה במעל 2,000 הסתייגויות שהוגשו להצעת החוק.

יו”ר הוועדה, ח”כ אופיר כץ, פנה לחברי הכנסת המתנגדים ואמר: “מקווה שלאחר השינוי תצמצמו את ההסתייגויות”.

המשנה ליועמ”ש לכנסת ולוועדה, עו”ד מירי פרנקל-שור, הסבירה: ” חלק מסעיפי הפיצול יישארו על שולחן הוועדה על מנת להעמיק בדיון ולעגן את הנורמה הנכונה ביותר וחלקם יעברו למליאת הכנסת”.

ח”כ רון כץ מיש עתיד אמר: “האופוזיציה הוכיחה כי היא מאוחדת והצלחנו למנוע היום סעיפים מהותיים בהצעת החוק”.

ח”כ מירב בן ארי מיש עתיד התייחסה למאבק על שינוי נוסח החוק בחשבון הטוויטר שלה: “נלחמנו שעות על גבי שעות בוועדה, ביחד עם הייעוץ המשפטי של כולם והמשטרה והנה הגיעה היום ההתקפלות המפוארת.

“מצד אחד חבל שלא הקשיב”, המשיכה ח”כ בן ארי, “מצד שני בזכות העבודה בוועדה, התפצלו הסעיפים”.