האדמו”ר רז”ל מסאטמר ביקר בכלא את המתעלל שנכלא ל-103 שנים

מאז אוגוסט מפרסם עיתון של קהילת סאטמר כתבות אוהדות על נחמיה ווברמן, מתעלל שנשלח ל-103 שנים בכלא בגין התעללות מחרידה בנערה • אבל השיא היה בחודש שעבר כאשר האדמו"ר מהרז"ל מסאטמר ביקר אצלו בכלא • נפגעים זועמים: "חיים מחדש את כל הגיהינום שעברנו"
נתן פרל
כ"ה כסלו התשפ"ג / 19.12.2022 00:08

האדמו”ר מהרז”ל מסאטמר ביקר בחודש שעבר אצל נחמיה ווברמן, מתעלל מורשע שנשלח ל-103 שנים בכלא באשמת התעללות חמורה. כך על פי העיתון ‘קרית יואל וואכנשריפט’ היוצא-לאור ביידיש, שפרסם סדרת כתבות אוהדות על המטפל לשעבר – שהורשע בביצוע מעשים חמורים בנערה מתבגרת, החל מגיל 12.

לפי דיווח באתר JTA. הביקור של האדמו”ר – וסדרת הכתבות השבועית בעיתון – עוררו את זעמם של פעילים למען נפגעים ונפגעות בציבור החרדי. לדבריהם, להנהגת הקהילה יש דפוס התנהלות של גימוד האשמות בהתעללות, ובמקרה זה הרשעות, מה שגורם לטראומה נוספת אצל הקורבנות. במיוחד על רקע העבודה שלאורך סדרת המאמרים, שמו של ווברמן מופיע לצד תארי כבוד.

ניצולת התעללות המתגוררת בקריית יואל אמרה ל- JTA, כי קורבנות התעללות כמוה מרגישים שהם “נדקרים”, כאשר הם רואים תמיכה כזו בנאשמים שביצעו מעשים חמורים, בתקשורת החרדית ומצד מנהיגים רוחניים.

“אני מרגישה כל שבוע, שוב ושוב, את הפגיעה, ולדעת שאם אי פעם תפתח את הפה אתה הולך להיזרק החוצה. זה הדבר המחריד ביותר. אני חיה מחדש את כל הגיהינום שעברתי. הם לוקחים מי שעשה את הדבר הכי גרוע, והם קוראים לו קדוש”.

בעיתון, המדווח על קהילת סאטמר, מתפרסמת מאז חודש אוגוסט סדרה שבועית המזדהה עם המטפל המתעלל. המאמרים המתפרסמים הם תיאורים מביקורים מאורגנים של חברי קהילת סאטמר, כולל רבנים בולטים, בתא הכלא של ווברמן. הסדרה גם מתפרסמים מכתבים של האסיר עצמו ומכתבים מאנשי הקהילה אליו.

“אומרים שהוא מואשם שלא בצדק”, אומר חבר בקהילה החסידית שקרא את הכתבות ל-JTA.  “זה כתוב כך,  שזו מסקנה מתבקשת, שהוא עבר לינץ'”.

בעיתון החסידי דווח, כי האדמו”ר שהה יותר משעה אצל נחמיה ווברמן, בעת שזה שהה בכלא באי רייקרס, בעודו ממתין לערעור שהגיש. כעת ווברמן כלוא בכלא ‘שוואנגאנק’ שבמדינת ניו יורק. “תודה לה’, לאחר פעילות הסברה, הצלחנו לנצח והצלחנו לסדר ביקור [של האדמו”ר] – והתאפשר לו להיכנס אל תוך החומות החשוכות”, נכתב במאמר ב’קרית יואל וואכנשריפט’.

הארגונים היהודיים המאוחדים של וויליאמסבורג וצפון ברוקלין, המזוהים עם האדמו”ר רז”ל מסאטמר, כמו גם ונציגים אחרים שלו לא הגיבו לבקשת תגובה של ה-JTA. המאמרים נכתבו על ידי הרב אברהם יהושע פריינד. אבל לא פריינד ולא העיתון הגיבו לבקשת תגובה.

נחמיה ווברמן, שעבד כמטפל ללא רישיון ושירת את קהילת סאטמר, היה בן 54 כשהורשע בשנת 2012 בביצוע מעשים חמורים בנערה צעירה במשך שלוש שנים – החל משנת 2007. בשנת 2013 נגזרו עליו 103 שנות מאסר, קרוב למקסימום המותר בחוק.

הקורבן ניצבה אז  15 שעות על דוכן העדים והעידה כיצד בוצעו בה מעשים מחרדים במשרד הייעוץ של ווברמן, לשם נשלחה בגלל לבושה הלא צנוע, לכאורה, והתנהגותה המרדנית.

רבים מבני קהילת סאטמר התייצבו מאחורי ווברמן, ששימש כנהגו של האדמו”ר מסאטמר הקודם,  רבי משה טייטלבוים ז”ל, אביהם של האדמו”רים מסאמר.

הקורבן טענה אז, כי לאחר שפנתה לפרקליט המחוז והתלוננה, היא קיבלה הצעות  שוחד וגם איומים בניסיון לשכנע אותה שלא להעיד. ה

במאמר שפורסם ב-6 בדצמבר מצוטט ווברמן הטוען כי משפטו היה “מסירה”. “זה נכון שהיה משפט עם חבר מושבעים”, מצוטט ווברמן בכתבה. “זה נכון במהלך הטבע, אתה יכול לצפות לקבל עונש מאסר מחבר מושבעים במקרה כזה, אבל קיבלתי משהו שהוא מעל 100 שנה. וזה משהו שהוא לא רגיל.

“ניסיתי לערער שלוש או ארבע פעמים, זה לא נורמלי”, אמר. “במה נשאר לי להאמין? האם אני אמור להאמין שאני אף פעם לא יוצא מכאן? לא”. במאמר אחר אמר: “קיבלתי את העובדה שאלוקים העביר אותי את זה מסיבות שאני לא יכול להבין. אני חושב שיום אחד אהיה בחוץ”.

חסיד מהקהילה בוויליאמסבורג, המקורב למשפחת ווברמן, אמר ל-JTA: “אף אחד לא באמת יודע מה קרה מאחורי דלתיים סגורות” – בהתייחסו להאשמות בהתעללות. “חבל שהוא כבר היה בכלא כל כך הרבה זמן”.

לדבריו ווברמן, כיום בן 64, הוא “אדם זקן ושבור, עם משפחה שסובלת. הקהילה הרגישה שלא היה לו משפט הוגן. אגם ם זה באמת קרה, הוא כבר לא מהווה איום, זה בטוח”.

המקור הוסיף, כי לטענת משפחתו של ווברמן, העבריין המורשע מוחזק בתנאים “לא אנושיים. אין מיזוג אוויר, אין חום, אין טלוויזיה, זה מקפיא. למה אסור לנו לתת למישהו שמתייחסים אליו בצורה לא אנושית להשמיע את קולו?!”

יצוין, כי באוגוסט 2021, התובע המחוזי של ברוקלין, אריק גונזלס, ביקש ממושל מדינת ניו יורק דאז אנדרו קואומו להמתיק את עונשו של ווברמן. קואומו, שהתפטר באוגוסט 2021, על רקע שערוריית הטרדה, לא הגיב לבקשתו של גונזלס.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סאטמאר =שונאי ישראל
    19/12/2022 00:18
    ר' אלטער
  1. מה יש לצפות מסאטמר? חסידות של גוזזי זקנים ושונאי ישראל.

  2. ולא יראו אלוקים
    19/12/2022 00:42
    יט כסליו
  3. אותו נחמיה שלחם ברבי מליובאוויטש, שלח לקראון הייטס מנשרי תועבה מזעזעיים להציק לתושבים הטריד את הרבנית חי מושקא וגולת הכותרת תלש לרב פנחס קורף את הזקן באכזריות נוראה “אין אלוקימ לנגד עיניו” הוא חשב שאין אלוקים שיעניש אותו על מעשיו והותרה הרצועה. נחמיה אומנם הלך לאוהל לבקש סליחה כשראה כי כלתה אליו הרעה אבל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי חבל רחמנות עליו

  4. סוף דבר הכל נשמע...
    19/12/2022 13:12
    יהודי
  5. מצויין שימות ביסוריים כל המחלל שם שמיים בסתר נפרעים ממנו בגלוי, איזה ריקבון נוראי יש בקהילה הזאת ועוד מקומות שהופכים את היוצרות המתעלל הוא המסכן, והקורבן הוא המוייסר איזה עקמימות, כל המרחם על אכזרים סופו לאתכזר לרחמנים, צריך מלך בישראל, צריך משיח השם שיחשוף פרצופם של הצבועים והמתחסדים. יש בורא לעולם ואין נעלם ממנו דבר, והוא נוקם נקמת העשוקים והמסכנים.

  6. הרבי מסטמר נכשל
    19/12/2022 23:35
    ברט
  7. ומה עם עמירם בן אוליאל??? למה הוא יושב בכלא על לא עוול בכפו והאדמור אינו הולך לבקר

  8. הלוואי עלינו
    22/12/2022 17:15
    ירחמיאל
  9. הלוואי עלינו עונשים כאלו בישראל. 103 שנים!