תחקיר הארץ: זק”א ירושלים ניפח נתונים וקיבל מיליונים מהמדינה

'זק"א איתור חילוץ והצלה' דיווח בשנים האחרונות כי בשורותיו יותר מ-3,000 מתנדבים - ועל בסיס כך קיבל תקציבים מהמדינה • אולם ממסמכים שהגיעו לידי 'הארץ' עולה: לארגון יש לכל היותר 1,000 מתנדבים • גורם מרכזי הודה: "הארגון מחרטט במסמכים הרשמיים כדי להוציא תקציבים"
חרדים 10
כ"ד כסלו התשפ"ג / 18.12.2022 09:30

‘זק”א איתור חילוץ והצלה’ ניפח נתונים לגבי מספר המתנדבים הפועלים בשורות הארגון וקיבל על בסיסם מיליוני שקלים מהמדינה במשך שנים. כך עולה ממסמכים ועדויות שהגיעו לידי יהושע (ג’וש) בריינר מ’הארץ’.

לפי מסמך רשמי של משרד הפנים, הארגון דיווח בשנים האחרונות כי יותר מ-3,000 איש מתנדבים בשורותיו, אולם מסמכים ועדויות של בכירים בארגון מראים כי יש לארגון לכל היותר אלף מתנדבים.

בנוסף, אחד מתנאי הסף לקבלת התקציב הוא הכשרת המתנדבים, אולם יותר מעשרה מהם סיפרו כי לא עברו את ההכשרות הנדרשות בשנים האחרונות.

ארגון זק”א מכחיש את הטענות.

לפי ‘הארץ’, בישראל יש כמה עמותות הפועלות תחת השם ‘זק”א’, כאשר רק שתיים מהן עומדות בתנאי הסף לקבלת תמיכה כספית ממשרד הפנים – ‘זק”א איתור חילוץ והצלה’, ו’זק”א רגע של אמת’ שמייסדה הוא צביקה חסיד. בעוד האחרונה פועלת רק באזור תל אביב, מוקד פעילותה של הראשונה הוא בירושלים, אולם היא פועלת בכל הארץ.

לצורך קבלת התקציבים פונות שתי העמותות הגדולות ל’קול קורא’ של משרד הפנים, שמרכז את התקציב שמגיע מכמה משרדי ממשלה, ומעביר אותו לידי הארגונים.

ארגון ‘זק”א איתור חילוץ והצלה’, שהמנכ”ל שלו הוא דובי ויסנשטרן, מקבל את רוב התקציב. כך, בשנת 2015 קיבל הארגון 1.3 מיליון שקלים, ומאז הוא מקבל סיוע כספי מדי שנה. בשנת 2018 זינק התקציב לסכום של 3.4 מיליון שקלים ובשנים 2019 ו-2020 קיבל 2.6 מיליון שקלים בכל שנה.

גובה התקציב שמועבר לארגונים נקבע בהתאם למפתח שקבע משרד הפנים.

ממסמכים שהגיעו לידי ‘הארץ’ עולה,  כי הארגון דיווח למשרד הפנים בשנת 2018 על כ-2,650 מתנדבים פעילים ו-520 מתנדבים עם הכשרה ייעודית, ובשנת 2019 דיווח הארגון על כ-2,000 מתנדבים פעילים וכ-950 מתנדבים נוספים עם הכשרה ייעודית. בשנת 2021 הארגון דיווח על 3,846 מתנדבים.

אלא שלידי ‘הארץ’ הגיע מסמך פנימי של הארגון משנת 2021, שמראה כי ברשימת המתנדבים באזורי הפעילות המרכזיים – אזור ירושלים ואזור השפלה – יש רק כ-250 מתנדבים.

יתרה מזאת, גורם מרכזי בארגון הודה בשיחה סגורה כי לארגון יש פחות מאלף מתנדבים. “אם אתה מחשיב את כולם, כולל אנשי לוגיסטיקה, אז יש בערך אלף מתנדבים”, אמר הגורם. “בירושלים ובבית שמש יש לא יותר מ-150 מתנדבים. במסמכים הרשמיים המוצגים הארגון מחרטט כדי להוציא תקציבים”.

בתחקיר ‘הארץ’ צוין, כי מנכ”ל הארגון דובי ויסנשטרן התראיין בחודש שעבר בערוץ 14 ואמר כי לארגון יש כאלף מתנדבים שפועלים עם המשטרה.

“קרוב לאלף”, ביקש ויסנשטרן לחדד. “אותם אלף מתנדבים עוברים את כל רמות ההכשרות על ידי משטרת ישראל – מי יכול להיכנס לזירת אירוע, לטפל בזירת אירוע, איך מתנהלים בזירת אירוע”.

הוא הוסיף, כי יש יותר מ-2,000 מתנדבים שממתינים שהמשטרה תסכים לקבל אותם, לאחר שזו שינתה בשנה שעברה את הנוהל וקבעה כי המתנדבים יוכלו להיכנס לזירות רק לאחר שיוכשרו על ידה.

דבריו של ויסנשטרן תואמים גם למסמך של המשטרה ממאי 2021, שלפיו מספר מתנדבי זק”א המוכרים לארגון בכל הארץ מגיע ל-850 בלבד – כולל אזור תל אביב, שנמצא כאמור תחת עמותה אחרת.

לצד זאת, אחד התנאים המרכזיים לתמיכה של משרד הפנים הוא ביצוע הכשרות בסיסיות למתנדבים עם תחילת הפעילות, ובהמשך הכשרות תקופתיות פעם בחצי שנה. עם זאת, יותר מעשרה מתנדבים בארגון סיפרו ל’הארץ’ כי לא עברו הכשרות בשנתיים האחרונות.

“היינו כמה פעמים בהכשרות אבל ההכשרה האחרונה היתה לפני הרבה שנים, מעל עשר”, סיפר אחד המתנדבים ל’הארץ’.

אחר הוסיף: “אנחנו מקבלים הכשרה מפעם לפעם, אחת לשנתיים אולי”. מתנדב נוסף העיד כי מעולם לא עבר הכשרה מטעם הארגון. “לא עשיתי אף קורס. הארגון בקריסה, כולם בפנים יודעים את זה”.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה ל’הארץ’: “אופן חלוקת התקציב מבין דורשי התמיכה נקבע בתקנות, כאשר בהתאם לקריטריונים נקבע כי יש להגיש מידע בדבר מספר מתנדבים, מספר אירועים ועוד. אין דרישה לשמות, תעודות זהות ו/או כתובות מגורים ובשוטף נערכות בדיקות אקראיות ומדגמיות על הנתונים. לפני כשנה התקבלה תלונה על כך שאחת העמותות מגישה נתונים שאינם נכונים ובעקבות כך בוצעה בקרת עומק שתימשך גם השנה. משרד הפנים שומר לעצמו את הזכות לקזז סכומים ואף לגבות תקציבים ככל שיתגלו פגמים מהותיים בדיווחים”.

‘הארץ’ מציין, כי חרף טענת משרד הפנים שאין ברשותו רשימות עם פרטי המתנדבים, במענה לבקשת חופש מידע שהוגשה אליו ב-2021, הוא הודה כי יש בידיו רשימה כזאת – “הכוללת מידע אישי רב”, והתנגד לפרסמה מטעמי פרטיות.

מ’זק”א איתור חילוץ והצלה’ נמסר בתגובה ל’הארץ’: “הכתבה רצופה שקרים, אי-דיוקים וחצאי אמיתות. כארגון ההצלה של ישראל, ארגון זק”א מפעיל כ-4,000 מתנדבים, ופועל בכל הארץ מצפון לדרום, מתנדביו מחולקים לשבעה מחוזות, ולכל מחוז יש מפקד וגזרה. כל המתנדבים פועלים תחת ארגון זק”א או זק”א ת”א השייך למחוז ת”א, וכל המתנדבים של זק”א המדווחים לרשויות עוברים הכשרות תקופתיות במשך כל השנה. צר לנו שבמקום שארגונים שביצעו הונאה מכוונת יוצאו מחוץ לחוק, טענות השווא שלהם מקבלות במה בעיתון”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תיקף לסידור אצל ליצמן
    18/12/2022 17:04
    טוסטוס וסירנה למהדרין
  1. אז מה? גם מספרי תלמידי ישיבות מנופחים. מה יש?

  2. תרומות
    18/12/2022 17:06
    ברכולה
  3. לא אתרום להם בעתיד.

  4. אלמוני
    18/12/2022 18:06
    צדיקים עאלק
  5. גם אני יפתח עמותה ללא מטרת רווח ויעזור לאנשים שנפלו על המדרכה ואנפח חשבוניות . כמה נוכלים יש במדינה הזו , כמו בגאנה כל אדם שני עוסק במרמה /נוכלות /הונאה .. יאללה אני גם עושה הסבה מקצועית