משפטנים בכירים ליו”ר ש”ס: ותר על ‘חוק דרעי’ – וזה הצעד שתעשה

המשפטנים הציעו לאריה דרעי לוותר על המשך החקיקה ולפנות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית, כדי שיחווה את דעתו - האם יש קלון בהרשעה האחרונה של יו"ר ש"ס שהסתיימה בעסקת טיעון ומאסר על תנאי?
חרדים 10
כ"ד כסלו התשפ"ג / 18.12.2022 08:39

יו”ר ש”ס אריה דרעי עומד בפני דילמה משפטית משמעותית, על רקע התייעצויות שהוא מקיים עם שורה של משפטנים בנושא ‘חוק דרעי’. כך מדווחת הבוקר (ראשון) אנה ברסקי ב’מעריב’.

מליאת הכנסת אישרה את החוק בקריאה ראשונה בליל שישי, ברוב של 63 תומכים מול 52 מתנגדים. בהמשך השבוע ימשיך החוק את דרכו, לקראת האישור הסופי.

אולם, על פי הדיווח, אחרי שקיבל כמה חוות דעת משפטיות המזהירות אותו מפני הפסילה האפשרית של ‘חוק דרעי’, יו”ר ש”ס נפגש עם משפטנים בכירים שיעצו לו להימנע מהחרפת המשבר מול מערכת המשפט.

לדעת אותם גורמים משפטיים, המשך קידום החוק עלול להזיק ולא להביא פתרון.

על כן הוצע לו לוותר על המשך החקיקה של תיקון החוק ולפנות כבר עכשיו ליו”ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית, על מנת שיחווה את דעתו – האם יש קלון בהרשעה האחרונה של יו”ר ש”ס שהסתיימה בעסקת טיעון ומאסר על תנאי?

לדעת המשפטנים, בסבירות גבוהה מאוד, השופט עמית יכריע כי אין קלון – וכך ייווצר בסיס שימנע עתירות נוספות לבג”ץ.

לדעתם, גם מבחינת דרעי קיים חשש מעתירה נוספת שעלולה להגיע לבג”ץ אחרי הקמת הממשלה, שתסתמך על הטענה לאי־סבירות מינויו לשר.

בינתיים תיקון חוק יסוד ‘הממשלה’, המכונה ‘חוק דרעי’, אמור להימשך ואף להגיע השבוע לאישור סופי.

בשבוע שעבר הבהיר היועץ המשפטי לוועדה המיוחדת, כי תיקון החוק מסתמן כחקיקה בעלת אופי פרסונלי.

לפי ‘מעריב’, בחוגי הקואליציה קיימות שתי דעות סותרות בנושא: לפי הדעה אחת – על הקואליציה ללכת על העימות החזיתי עם מערכת המשפט ומיד עם הקמת הממשלה לחוקק חוק שיפסול את ‘עילת הסבירות’ וכן  את ‘פסקת ההתגברות’. בכך, לדעתם, ניתן לחסום אפשרות משפטית לטרפד את כהונתו של דרעי כשר בכיר בממשלה החדשה.

מנגד, דעה אחרת תומכת בדרך ההידברות עם מערכת המשפט. תומכי הדעה השנייה טוענים כי על דרעי, כאמור, לפנות לשופט עמית ובכך לאותת לאנשי מערכת המשפט כי אין מדובר בכוונות להילחם בהם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות