קופת חולים כללית תשיב לניצולי שואה כספים שגבתה שלא כדין

אליעזר היון
|
ט"ו אלול התשע"ד / 10.09.2014 14:37
על פי כתב התביעה קופת חולים כללית גבתה מניצולי שואה תשלומים עבור תרופות וטיפולים למחלות הקשורות בייסורי השואה, זאת, למרות שקיבלה כסף מגרמניה עבור מימון הטיפול בנזקים שגרמו הנאצים

במסגרת פשרה שנתחמה בין קופת חולים כללית לניצולי שואה שהתארגנו בתביעה ייצוגית, הוחלט כי ‘כללית’ תשיב לתובעים כספים בעקבות גביית יתר שאינה כדין.

ההסדר, עליו דווח בחדשות 2, מגיע בעקבות תביעה ייצוגית בה טענה ניצולת שואה, שבינתיים הלכה לעולמה, כי קופת חולים כללית גבתה ממנה ומניצולים אחרים תשלומים עבור תרופות וטיפולים למחלות הקשורות בייסורי השואה. זאת, למרות שקיבלה כסף מגרמניה עבור מימון הטיפול בנזקים שגרמו הנאצים – כסף שאותו התחייבה שלא לגבות מהניצולים המבוטחים אצלה. כך למעשה קיבלה הקופה תשלום כפול – הן מהגרמנים והן מניצולי השואה.

פסק הדין קבע כי כללית תשלם לניצולים את הכספים אותם גבתה שלא כדין. הזכאים הם במוטחי הקופה שהוכרו כניצולי שואה והם זכו להשבת הכספים ששילמו מהתאריך 22.7.94 ועד 31.12.94 בלבד. הזמן הקצר נובע מכך שבחודש יולי 94′ נכנס לתוקפו החוק המאפשר להגיש תביעות ייצוגיות, אך בשנת 95′ נקבע כי כל מחלוקת בין קופת חולים למבוטחיה תידון בבית הדין לעבודה.

כתב התביעה: 18 מיליון שקלים

בכתב התביעה שהוגש לבית המשפט נכתב “בשנת 2007 קיבלה הקופה מגרמניה על 9,000 ניצולי שואה מבוטחים סכום של 18 מיליון שקלים”, מפרטת התביעה. התובעים טוענים כי אפילו אם מפחיתים את ההוצאות של הקופה מהסכום לו זכאי כל ניצול ומכפילים את הסכומים מ-1967 ועד מועד הגשת התביעה מגיעים לסכומים אסטרונומיים של מאות מיליוני שקלים שנגבו מניצולי שואה שלא כדין.

קופת חולים כללית מסרה בתגובה: “בית המשפט קבע כי התביעה הייצוגית שהוגשה מעוררת קשיים משפטיים ועובדתיים רבים וסיכויה להתקבל נמוכים, על כן הציע לצדדים לפנות להליך גישור לו הסכימה הכללית. במהלך הליך הגישור הוגשה על ידי המגשר הצעת הסדר שהתקבלה על ידי התובעת ועיקרה מתן החזר כספי לדמי השתתפות עצמית ששולמו בגין תרופות וטיפולים למחלות מוכרות של קבוצה מוגדרת של ניצולי שואה באם ימצאו כזכאים. כמו כן, ההסכם מגדיר את המנגנון לאופן היידוע של הקבוצה בנוגע להסדר. ההסדר הובא לאישור בית המשפט, נבחן על ידי המועצה הישראלית לצרכנות והיועץ המשפטי לממשלה, אלה לא התנגדו לו, ולאחר שבית המשפט שמע את עמדות כל הצדדים מצא כי מדובר בהסדר ראוי שיש לאשרו. מאז ומתמיד פעלה כללית למען ניצולי שואה לרבות בעניין החזר דמי השתתפות עצמית לזכאים והסכם זה בא לעגן את האופן בו נהגה הכללית”.