מה אמר הגר”ש אלתר לנער בר מצווה ששפכו על בגדיו חלב חמוץ?

"מה יותר גרוע מלשפוך חלב חמוץ על השני?" שיחתו המפתיעה של הגר"ש אלתר לילדי ת"ת 'פני מנחם' שבנשיאותו - בסעודת בר מצווה לאחר התלמידים שכובעו החדש נהרס ביום הבר מצווה מחלב חמוץ • ומי שפך שמן על ראש ישיבת אמרי אמת בבחרותו?
יוסף גרינבוים
כ"א כסלו התשפ"ג / 15.12.2022 12:48

ביום שלישי י”ט כסלו נערכה מסיבת בר מצווה לנער מתלמידי תלמוד תורה ‘פני מנחם’, שבנשיאות הגר”ש אלתר.

בדרכו עם חבריו באותו בוקר לת”ת אחרי תפילת שחרית, ארבו לילדים בשכונת שנלר בירושלים מספר נערים שמפריעים להם מדי יום בדרכם לת”ת שברחוב רש”י. באותו יום אף הכינו מבעוד מועד חלב חמוץ והתיזו עליהם ועל בגדיהם כמות נכבדה.

הכובע החדש של נער הבר מצווה נהרס כליל, יחד עם בגדי חבריו – והוא נאלץ למהר ולרכוש כובע חדש לחגיגת הבר מצווה שנערכה באותו יום.

הגר”ש אלתר הגיע להשתתף בשמחה ונשא דברים בפני הבחור וחבריו. בדבריו הפתיע את התלמידים ושאל אותם: “מה יותר גרוע מלשפוך חלב חמוץ על השני”?

והסביר, בחז”ל מובא בכתובות (קיא:) “א”ר יוחנן טוב המלבין שיניים לחבירו יותר ממשקהו חלב שנאמר ולבן שנים מחלב”. כלומר, להאיר פנים לזולת ולתת לו מילה טובה, זה הרבה יותר חשוב מלתת לו צדקה ולפרנס אותו, כי ההרגשה הטובה היא נוגעת הרבה יותר לליבו של אדם.

אמר הגר”ש בצחות: כך גם להיפך, לשפוך חלב על השני זה רע מאוד, אבל להגיד לו מילה רעה זה הרבה יותר גרוע, כי לתת הרגשה רעה לזולת נוגע ופוגע בלב הרבה יותר. על כן עליכם ללמוד – אמר לילדים – כמה חשוב לשלוט על עצמך, לא לכעוס, לא לפגוע, והעיקר לא לומר מילה רעה לשני.

בדבריו סיפר כי בנעוריו בלימודיו בישיבת ‘שפת אמת’ המיתולוגית של חסידי גור – בה לימים כיהן  הגר”ש כראש הישיבה – חונכו הבחורים על סיפור, שאירע עם הגה”ח רבי בעריש הפטקה זצ”ל, מראשי ישיבת ‘אמרי אמת’ של חסידי גור, שסופר עליו כי נשפך שמן על חליפתו החדשה, בשנות הרעב ההן של הצנע והמחסור, והחליפות היו עשויות מצמר מלא, כך שהשמן הרס את החליפה לגמרי.

הגה”ח זצ”ל בנעוריו, אפילו לא טרח להסתכל לראות מי השופך, אם במזיד או בשוגג – אלא מיד המשיך בשיגרת יומו. זה היה סמל לשליטה עצמית – סיפר.

הגר”ש הרחיב במשמעות השם “בר מצווה” – והכוח והדרך שיש ליהודי מיום היותו “בר מצווה” לשלוט על עצמו ועל יצריו להאיר פנים לכל אחד גם כשזה קשה, לא לנקום, לא להגיב לפוגעים, ולשעבד את כל כולך רק לעבודת ה’ ולתורתו.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תשמעו אני לא שייך אליו אבל אשריו ואשרי חסידיו כזה אישיות חכמה נבונה לדבר כך ועוד להתאים לכל הרמות מיוחד ממש!!!
    18/12/2022 07:20
    יגאל
  1. אשריו ואשרי חסידיו ושומעי לקחו.

  2. דוד הגר
    25/12/2022 13:19
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. הכל פייק לא עשו לבחורים כלום. פשוט מגוחך בכח רוצים להיות נרדפים.