בר לב הביך: חשף מידע סודי • המפכ”ל התחנן: “תמחקו את זה”

השר בר לב גרם למבוכה גדולה: במהלך דיון על 'חוק בן גביר' הקריא בשידור חי מתוך מסמך "סודי" - והמפכ"ל קובי שבתאי זז באי נוחות • לאחר דרישת המפכ"ל למחוק את הקטע, התנפל בן גביר על בר-לב: "פלטת פה חומר סודי! תראה את המפכ"ל!" • ח"כ איימן עודה תהה: "מה זה רוגר?"
אריה ריבקינד
כ' כסלו התשפ"ג / 14.12.2022 16:15

מבוכה בדיון על ‘חוק בן גביר’: השר לביטחון פנים עמר בר-לב חשף במהלך הדיון על הצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה, מידע רגיש בנוגע להתנהלות המשטרה בהר הבית.

“מכיוון שזה סיכום שלי, אני מרשה לעצמי להקריא כאן את הסיכום שלי, כלשונו”ף אמר בר לב. “לא את כולו, את חלקו שנוגע לטענות המופרכות שמצביעות על אי הבנה של מגיש ההצעה, מה זה מדיניות ומה קשור למדיניות”.

הוא התייחס לשימוש ברובה רוגר – רובה צלפים קטלני בהר הבית. המפכ”ל קובי שבתאי שנכח בדיון החל לזוז בחוסר נוחות ודרש מספר פעמים למחוק מלים מהפרוטוקול – עקב העובדה שמדובר בחומר סודי, בעוד כל יועציו החלו להסתודד.

גורמים במשטרה אמרו לאחר הדיון: “בר לב עשה מעשה מטורף”.

השר בר-לב הקריא מתוך דיון הערכת מצב והוגדר כ”סודי” ערב מצעד הדגלים: “שימוש ברימוני הלם בהר הבית ובאזור הוא בעל משמעות לאומית ובין לאומית. לאור זאת מנחה השר לא להשתמש ברימוני הלם על הר הבית, אלא באישור מפורש של מפקד המחוז. במצב בירושלים ובמדינה בפרט הוא נפיץ ביותר ולאור זאת אל לנו לנקוט באמצעים העלולים לגרום למותם של אזרחי ישראל ותושבי ירושלים ולכן יש להשתמש רק באמצעי אלפ”ה (אמצעים לפיזור הפגנות), רוגר”.

אחרי ששבתאי ביקש למחוק את הקטע, השר המיועד בן גביר התנפל על בר-לב: “פלטת חומר סודי בוועדה, המפכ”ל רצה לקבור את עצמו. אסור לחשוף סודות מדינה בשביל סיבוב פוליטי, תראה את המפכ”ל”.

יו”ר חד”ש-תע”ל איימן עודה שאל בתמיהה: “מה זה רוגר?”

במהלך הדיון  סתר השר עמר בר לב את דברי נציג היועמ”שית גיל לימון.

במהלך הדיון אמר יו”ר עוצמה יהודית בן גביר כי בר לב הוציא מכתב למפכ”ל והנחה אותו: “אין רימונים בהר הבית, אין שימוש ברובה רוגר”.

עו”ד גיל לימון אמר: “המפכ”ל קבע את הדבר”, אך בר לב טען בלהט: “לא נכון, היועמ”ש אמר שאני אקבע “.

נציג היועמ”ש חזר בו מדבריו בוועדה.

בשלב זה של הדיון הקריא, כאמור,  בר לב בשידור חי את המסך הסודי בו צויין כי היועמ”ש גיבה אותו וחשף את ההתנהלות של השב”כ מהר הבית כדי לאשר את טענתו.

בן גביר הגיב: “אתה מוכיח שצדקתי, היועמ”ש הכריע לטובת השר וקבע שהשר צריך להכתיב. זה מה שאני אומר, היועמ”ש גיבה את בר לב מול המפכ”ל ואמר שהוא בעל הסמכות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חומר סודי
    16/12/2022 12:50
    בן
  1. באם מה שהשר בר לב הקריא הוא אכן חומר סודי, לא מתאים לו!!! בעברו הצבאי ומתוך משפחתו,הוא בין הבודדים בין הפוליטיקאים הן מהקואליציה המסתמנת והן מהאופוזיציה הנירקמת להערכתי ,שמודע מהו חומר סודי ומה לא!! מעניין,מה קורא לאיש סוד לאחר מספר שנים מחוץ למערכת!!!