“כמו שבר לב הורה?”: שבתאי הזהיר משינוי דרסטי – ובן גביר זעם

השר המיועד לביטחון לאומי והמפכ"ל השתתפו בדיון על 'חוק בן גביר' • שבתאי: "בעד שינויים - אבל בדיון מעמיק" • בן גביר התפרץ: "הסברתי לך כבר" • השר בר לב פלט חומרים מסווגים בשידור חי • הייעוץ המשפטי של הכנסת על 'חוק דרעי': "מעורר קשיים אבל זה לא מקרה קצה" • צפו
אריה ריבקינד
כ' כסלו התשפ"ג / 14.12.2022 13:19

ח”כ איתמר בן גביר ומפכ”ל המשטרה יעקב שבתאי הגיעו בצהריים (רביעי) לדיון בכנסת – על חוק פקודת המשטרה בכנסת.

לפי הצעת חוק תיקון פקודת המשטרה של עוצמה יהודית, השר יקבע את מדיניות המשטרה – והמפכ”ל יישם בהתאם. החוק מחריג מהשר להיות מעורב בחקירות ספציפיות, אך כן יוכל לקבוע מדיניות כללית של חקירה או העמדה לדין.

“תודה למפכ”ל שמכבד אותנו בנוכחותו ואני יודע כמה הוא עובד קשה למען עם ישראל”, פתח בן גביר. “בואו נקיים דיון ענייני על תיקון היסטורי שבכל מדינה דמוקרטית הוא מחויב המציאות. אין מדינה דמוקרטית שהשר לא קובע מדיניות. יש לי כאן סקירה של שרי משפטים לשעבר, גם ממפלגת העבודה, ושל שופטים בכירים, שביקשו את שינוי החקיקה הזה וראו את הבעייתיות בפקודת המשטרה. התיקון האחרון שנעשה בה הוא מתחילת שנות ה-70, לפני שנולדתי…”

השר המיועד המשיך: “בואו נגיד את האמת, אם זה לא היה בן גביר הייתם באים ואומרים ‘כל הכבוד, הגיע הזמן’, אבל יש אנשים שאצלם הכל פוליטי. זה לא סוד שיש קמפיין מתוזמר שנועד להלך אימים. הוא מגיע מהשר המכהן עמר בר לב שלצערי לא הגיע לכאן, כמו שלא הגיע לוועדה לביטחון פנים לכל הדיונים הכי חשובים. לא אכנס כאן לרשימת המחדלים והכשלים בזמן כהונתו. שר שלא מבין את תפקידו, שלא מבין שצריך לתת גב לשוטרים”.

בן גביר המשיך וחבט בבר לב: “הוא סיפר שביום הראשון שלו לתפקיד הוא נתן הוראות למפכ”ל לגבי מצעד הדגלים, והמפכ”ל אמר לו ‘זה לא בסמכותך’. הוא הלך ליועמ”ש דאז, מנדלבליט, שאמר לו ‘אתה השר, אתה קובע’.

“עד עכשיו השר היה עציץ במשרד, גוזר סרטים, ממנה מינויים. אבל אני רואה אמא ברמלה שאומרת לי שהילד שלה מוריד את הכיפה כי מרביצים לו כי הוא יהודי. ולא רק טרור לאומני, גם אלימות בכבישים, אתה יוצא לעבודה ולא יודע איך תחזור. החלום שלי הוא לשנות, ולכן ביקשנו לשנות את פקודת המשטרה. הפקודה בנוסחה היום לא מאפשרת לשר לעשות שינוי”.

השר עמר בר לב הגיע לדיון באיחור ואף ציין במהלך דבריו כי העדיף שלא להגיע בזמן שאיתמר בן גביר מדבר, אלא בא בעיקר להשמיע את דבריו.

הוא התעמת עם השר המיועד מספר פעמים, כשבן גביר שיסע את דבריו.

במסגרת הדיון סתר השר בר לב את דברי נציג היועמ”שית גיל לימון.

במהלך הדיון אמר בן גביר כי בר לב הוציא מכתב למפכ”ל והנחה אותו: “אין רימונים בהר הבית, אין שימוש ברובה רוגר”. [נציג היועמשית אמר: “המפכ”ל קבע”.

בר לב השיב: לא נכון, היועמ”ש אמר שאני אקבע – ונציג היועמ”ש חזר בו מדבריו בועדה.

בהמשך הדיון הקריא בר לב בשידור חי מסמכים סודיים שהיועמ”ש גיבה אותו וחשף התנהלות ספציפית של השב”כ מהר הבית, כדי לאשר את טענתו.

בן גביר בתגובה: “בינגו, מוכיח שצדקתי, היועמ”ש הכריע לטובת השר וקבע שהשר צריך להכתיב. זה מה שאני אומר, היועמ”ש גיבה את בר לב מול המפכ”ל ואמר שהוא בעל הסמכות”.

בן גביר תקף את בר לב: “פולט חומר סודי בוועדה. אסור לחשוף סודות מדינה בשביל סיבוב פוליטי”.

ממפכ”ל המשטרה קובי שבתאי אמר בדיון: “בחברה המקוטבת כמו שלנו יש גוף אחד שפועל מולה והיא המשטרה. עצמאותה היא נושא מרכזי. הצעת החוק שקשה להכריז על חשיבותה ותהיה לה השפעה דרמטית. איננו מתנגדים לשינויים. אבל שינויים דרמטיים שכאלה חשוב שיעשו בדיון מעמיק. המשטרה אינו צבא, המשטרה עובדת מול אזרחים ולא מול אויב מוגדר כמו הצבא. והשאלה – מה הבעיה במצב הנוכחי? ובהתאם לכך לפעול ולשפר. אנחנו זקוקים לתקציבים , לכוח אדם ועוד. אני יודע כיצד לממש את אותם התוכניות. כמפקח הכללי אני יודע לייצר את השינוי. לשר יש סמכויות רבות. שירתתי תחת שני שרים, לא שלא היו מחלוקות. הצעת החוק לא מפרטת מה ניתן ומה לא לעשות במסגרתה. יש היום סמכויות רחבות לשר…”

ח”כ בן גביר התפרץ לעבר המפכ”ל: “אבל אין שם מדיניות, קובי”.

המפכ”ל: “יש תקציבים ותוכניות העבודה, כולם נתונות בידי השר, הסמכויות לקבוע קצינים מדרגת סנ”צ השר מאשר כל מינוי ומינוי. הסמכות להכרזה על אירועי חירום היא בידי השר, ולכן קשה לי להבין כי השר הוא מעין חותמת גומי. הצעת החוק היא דקלרטיבית. עצם ההצעה להשוות לצבא היא תפגע במערכת היחסים המורכבת בין השוטרים לאזרח. מה הצעת החוק משנה?”

בן גביר: “מדיניות, מדיניות, הסברתי לך כבר”.

שבתאי: “אני לא פוליטיקאי, תנו לי לסיים את דבריי… אני מנסה להבין את מהות הסעיף לצמצום סמכויות המפכ”ל. האם בהפגנות השר יקבע האם לקיים אותם או לא?”

ח”כ בן גביר: “כמו שבר לב הנחה אותך?”

מפכ”ל המשטרה: “האם השר יכול לחקור את המשטרה בחקירות ספציפיות ואנחנו נאלץ להתמודד עם זה כאשר הצעת החוק תעבור? לא ראיתי שהצעת החוק נותנת מענה. אנחנו חייבים להיות בשיח על מנת שנאמר את דעתנו.

“מדובר בהצעה שעשויות להיות לה השלכות דרמטיות ומעלה שאלות כבדות משקל. אני בעד שינויים כפי שעשיתי בעבר. צריך לבצע ניתוח עומק מכל המשמעויות הנגזרות ממנה. המשטרה חייבת להישאר ממלכתית ומקצועית כלפי כל אזרחי המדינה”.

הכנסת אישרה אמש בקריאה טרומית את התיקון לחוק יסוד: הממשלה העוסק בכשירות שרים שנועדה להכשיר את מינוי דרעי לשר בממשלה ברוב של 62 תומכים מול 52 מתנגדים. לאחר מכן, אושר גם חוק תיקון פקודת המשטרה, המעביר סמכויות לשר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר ברוב של 61 חברי כנסת.

הייעוץ המשפטי לכנסת הגיש היום חוות דעת משפטית על  ‘חוק דרעי’ – החוק שישנה את הקריטריונים למינוי לשר כך שיאפשר ליו”ר ש”ס, אריה דרעי, לשמש כשר בממשלה המתהווה – זאת לקראת הכינוס הראשון של הוועדה המיוחדת שתדון בנושא.

בחוות הדעת נכתב כי החוק מעורר קשיים משפטיים כיוון שמדובר בחוק פרסונלי, אבל לא ניתן לומר שהוא ממקרי הקצה כפי שעלה בפסיקה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות