אלשיך: מוביל לסכנה אדירה • בן גביר: תפר תיקים, היה מפכ”ל כושל

המפכ"ל לשעבר מזועזע מ'חוק בן גביר': "אם החוק היה עובר בקדנציה שלי - הייתי מתפטר" • בן גביר: "חבל שלא העבירו את החוק בתקופתך. היית מתפטר והיינו חוסכים את הנזק האדיר שגרמת למשטרה. הכניס את כל המדינה לטרללת של 5 מערכות בחירות. האחרון שיכול לדבר על המשטרה"
אריה ריבקינד
כ' כסלו התשפ"ג / 14.12.2022 10:40

מפכ”ל המשטרה לשעבר, רוני אלשיך, חרד מהיום שבו יעבור ‘חוק בן גביר’ –  שיאפשר לשר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר, לקבל החלטות על מדיניות האכיפה של המשטרה.

“הכיוון שבן גביר מוביל אליו הוא סכנה אדירה לביטחון האישי במדינת ישראל. הוא מאמין שהוא יצליח, אני רוצה לחדש לו: הוא לא מבין איך עושים את זה”, אמר אלשיך בראיון שיפורסם ביום שישי במוסף ‘7 ימים’ של ידיעות אחרונות.

אלשיך תוקף את החוק שיעניק לשר המיועד סמכויות שהיו עד היום בידי המשטרה, וטוען שאם ההסכמות המסתמנות בין נתניהו לבין בן גביר היו מתרחשות בתקופת כהונתו – לא היה מסכים להישאר בתפקיד.

“לו הדבר הזה (-חוק בן גביר) מתממש אני מתפטר. לא הייתי מסכים להיות מפכ”ל של גורם פוליטי. אני יודע מה נוסח בחוק והסכנה מאוד פשוטה. אני יכול להבטיח שהתוצאה לביטחון האישי תהיה הפוכה. אני מנסה להיות ענייני ולא פוליטי, כי בן גביר לא מעניין אותי”.

אלשיך מספר על הפעם היחידה שבה שוחח עם בן גביר: ”אני איש ימין, אבל ברור שלא בחרתי בו. החלפתי איתו אולי משפט אחד. כשסיימתי את התפקיד הוא אמר לי: הייתה לך הזדמנות לעשות קדנציה מופלאה ופיספסת אותה. הוא התכוון שלא הייתי מפכ”ל שמימש את האידיאולוגיה שלו”.

“אני חרד לגורלה של מדינת ישראל”, אומר המפכ”ל לשעבר ששירת גם כסגן ראש השב”כ, “אני מגדל פה נכדים, אני רוצה שהם ילכו לקניון וייסעו בכבישים בשלום, וזה הולך להיפגע. כאשר מערכת אכיפת החוק תהיה כפופה להתערבות חיצונית פוליטית, אז האמון שלי ושל רבים מאזרחי מדינת ישראל יירד פלאים, וכשהוא יירד אנחנו נהיה פה באנרכיה”.

אלשיך מסביר מה מסוכן בעיניו בחזונו של בן גביר והילך איימים: “אני רוצה שהציבור יידע שכאשר אכיפת החוק תהיה בידי גורם פוליטי התוצאה תהיה עוד אלימות ופחות ביטחון אישי, אבל הפעם בסדרי גודל אחרים. ואז יקומו מיליציות עצמאיות שאיש לא הסמיך אותן, ויתחילו לשמור. וכאשר הן יתחילו לירות בחשודים כעבריינים, נראה מה יהיה עם המשטרה. לשם אנחנו הולכים”.

לשאלה האם האג’נדה הפוליטית של בן גביר כלפי המגזר הערבי תבוא לידי ביטוי בעבודת המשטרה, השיב אלשיך: “לא צריך שום אג’נדה פוליטית, האזרח הערבי בבית רק צריך להקשיב לקולות הפוליטיקאים שלו, שלנו. השאלה היא מה הוא מבין? אם באת לעזור לו – אז אתה מצפה שהוא ייתן עדות, שלא יפרק את המצלמה אחרי רצח, שלא ינקה את הזירה, שישתף פעולה. כי בסוף אם הזירה שטופה והתרמילים נאספו והמצלמה פורקה אז המשטרה פחות אפקטיבית”.

באשר להבטחת בן גביר לצמצם את הפשיעה בדרום, אמר המפכ”ל לשעבר: “יפה, נגיד שאני עכשיו בדואי בנגב. מה הבדואי מבין? שהמשטרה באה לשרת אותו או להילחם בו? האם אפשר להילחם בפשיעה – ולא בטרור – בלי שיתוף פעולה של האוכלוסייה שבתוכה מתנהלת הפשיעה? אם אתה מכריז שאתה תסביר להם מי בעל הבית, המשמעות היא שאתה לא בא לשרת את אוכלוסיית הנגב, אלא שאתה מסמן אותה ככזו שיש להילחם בה. אי־אפשר לפרש אחרת”.

יו”ר עוצמה יהודית והמיועד לשר לבטחון לאומי ח”כ איתמר בן גביר הגיב לדבריו של המפכ”ל לשעבר: “חבל שלא העבירו את תיקון החוק לפקודת המשטרה בתקופתו של המפכ”ל לשעבר, הוא היה מתפטר והיינו חוסכים את הנזק האדיר שגרם למשטרה בתפקידו. עד היום הנזק בהפקרת בטחון הציבור ניכר ואת כשלונו הוא מנסה לכסות בהתקפה תקשורתית, במקום להכות על חטא.

“לא שכחתנו שאלשיך ריגל אחרי אזרחים, עסק בתפירת תיקים, היה מפכ”ל כושל, ובדבר הכי חשוב הוא לא טיפל, בביטחון ברחובות. תיקון הפקודה מאפשר לשר להתוות את המדיניות, את העקרונות ואת הכללים, הדברים הללו לא התקיימו בתקופת אלשיך ולכן המשטרה נראתה כפי שנראתה”.

ח”כ בן גביר הוסיף: “נבחר ציבור הוא לא שם גנאי, אבל אלשיך שנכשל בתפקידו כמפכ”ל, המציא את חקירות נתניהו והפך למדליף הסדרתי מחקירות המשטרה, הכניס את כל המדינה לטרללת של 5 מערכות בחירות, ופגע בזכויות אדם, הוא האחרון שיכול לדבר על המשטרה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות