נתניהו בולם: ההסכם לא יכלול את הרפורמות לתיקון מערכת המשפט

בנימין נתניהו הפעיל לחץ כדי לא לכלול פירוט של רפורמות בהסכם • ההסכם המלא בין הליכוד ליהדות התורה ייחתם עוד השבוע: חוק יסוד לימוד התורה ושמירת הסטטוס קוו בכותל • המכון לרפואה משפטית באבו כביר ייסגר בשבתות, נציב תלונות השופטים לא יהיה אחראי על דיינים
חרדים 10
י"ט כסלו התשפ"ג / 13.12.2022 21:20

 הליכוד פסל: למרות השיח מצד מפלגות הקואליציה החדשה, כולל חלק מחברי הכנסת של הליכוד, על החובה לחוקק ‘פסקת התגברות’, מסתמן שההסכם הקואליציוני יכלול רק התייחסות מעורפלת מאוד לשינויים הנדרשים במערכת המשפט. כך דיווח הערב (שלישי) הפרשן הפוליטי עמית סגל בחדשות 12.

על פי הדיווח, ההסכם יכלול את השורה הבאה: “הקואליציה תפעל לחוקק את חוק יסוד החקיקה”, כשאמנם לכל הצדדים ברור במה המדובר אך אין כוונה לפעול באופן מיידי לחקיקה בנושא.

אתמול נחשף ב’כאן חדשות’, כי יו”ר הכנסת יריב לוין דרש לקיים רפורמה נרחבת במערכת המשפט – וסורב על ידי ראש הממשלה המיועד.

אחת מהדרישות של לוין היתה מתן גיבוי מלא לתוכנית להעביר את בחירת שופטי העליון לידי הדרג הפוליטי, בדומה למתרחש בארצות הברית.

לוין הבהיר שיבצע את הרפורמה שלו במלואה אם ימונה לשר המשפטים: “אם אני אשנה את שיטת בחירת השופטים, ייתכן שאקבל 15 מכתבי התפטרות. אני לא מתרשם מזה”.

נתניהו השיב: “אולי תשנה את שיטת הבחירה בנוגע לחלק מהשופטים”.

לוין סירב לשינוי חלקי בלבד, והוסיף: “אתה זוכר למה סירבתי בפעם הקודמת לקחת את משרד המשפטים”.

ההסכם עם  החרדים

עמית סגל דיווח הערב בחדשות 12, כי ההסכם עם יהדות התורה צפוי להיחתם במלואו לפני שבת, זאת לאחר שאמש ניהלו המפלגות שיחות משא ומתן במשך שלוש וחצי שעות.

לפי דיווח של יקי אדמקר בוואלה, הליכוד סיכם עם המפלגות החרדיות על סעיפים הבאים:

יקודם חוק יסוד לימוד תורה כדי לפתור את משבר גיוס החרדים לצה”ל’;  המכון לרפואה משפטית באבו כביר ייסגר בשבתות בדומה למצב שהיה נהוג עד לשנת 2020; יישמר הסטטוס קוו בכותל המערבי והוא ינוהל בכפוף לרבנות הראשית לישראל והמקומות הקדושים.

הממשלה תפעל לחקיקה המסמיכה את בתי הדין הרבניים לדון על פי דין תורה כבורר בדיני ממונות וגם בעניינים אזרחיים, “בהסכמת הצדדים”. כלומר, בתי הדין יקבלו סמכויות אשר היו עד כה לבתי המשפט בלבד.

נציב תלונות השופטים לא יהיה אחראי על דיינים בבתי הדין הרבניים. בהסכם הקואליציוני נכתב, כי דיין יהיה אחראי על הביקורת על הדיינים בבתי הדין הרבניים.

ההחלטה לשלול את סמכותו של נציב תלונות השופטים על הדיינים התקבלה לאור דרישת ש”ס בעקבות בקשה של הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף שמתח ביקורת חריפה נגד הנציב המכהן, השופט בדימוס אורי שוהם, שפרסם נגדו דו”חות ביקורת בעקבות התנהלותו במהלך הקדנציה.

המפלגות החרדיות  טרם הגיעו להסכמות סופיות בסוגית הפטור מגיוס לצה”ל עבור אלה ש”תורתם אומנותם” – אבל בטיוטת ההסכם הקואליציוני נקבע כי 60 ימים מאז הקמת הממשלה תקודם הצעת חוק יסוד: לימוד התורה. זו הצעה שנועדה לחסום מפני בג”ץ את האפשרות לבטל את החוק ולהפוך את לימוד התורה בישיבה לערך מוגן בחוקה, כך שהשופטים יצטרכו להתחשב בו ולא יוכלו לפסול את חוק הפטור בשל פגיעה בשוויון.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות